29. listopadu 2012 15:18, aktualizováno  17:20 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Americké aerolinky za pád Concordu
nemohou. Odškodné ale zaplatí

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Nehoda Concordu na letišti Charles de Gaulle | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nehoda Concordu na letišti Charles de Gaulle | foto: ČTK
PAŘÍŽ Francouzský odvolací soud zprostil americkou společnost Continental Airlines trestní odpovědnosti za zřícení Concordu 25. července 2000 u Paříže. Potvrdil však podíl společnosti na tragédii a povinnost zaplatit milion eur (přes 25 milionů korun) odškodného francouzské společnosti Air France.

Odvolací soud zrušil i odsouzení dvou zaměstnanců Continental Airlines, jednoho technika a jeho nadřízeného, a jednoho bývalého bezpečnostního představitele letecké civilní správy Francie, kteří byli podle soudu první instance za tragédii se 113 mrtvými také odpovědní.

Podle verdiktu soudu první instance nesla hlavní vinu za neštěstí americká letecká společnost. Z křídla jejího letadla totiž při vzletu spadla na dráhu kovová lamela, která podle vyšetřovatelů prorazila následujícímu stroji společnosti Air France palivovou nádrž. Následkem toho Concord začal hořet a zřítil se.

Continental Airlines byla v roce 2010 odsouzena k zaplacení milionu eur (přes 25 milionů korun) odškodného francouzským aeroliniím za poškození její image a dalších 200.000 eur jako pokutu za neúmyslné zabití.

Nyní však odvolací soud ve Versailles dospěl k závěru, že nehodu nadzvukového civilního dopravního letounu sice způsobily okolnosti spojené s Continental Airlines, ale že tyto okolnosti nestačí k označení podílu na tragédii za trestný čin.

Americká společnost vždy vinu odmítala s tvrzením, že kousek železa o délce 40 centimetrů, který odpadl na startovací dráhu na letišti Roissy z jejího stroje DC-10, nemohl vyvolat takovou nehodu. Concorde podle ní začal hořet před kontaktem s lamelou. Za příčinu označila špatnou údržbu a přípravu concordů před jejich lety ze strany Air France.

Zřícení stroje bylo první smrtelnou nehodou některého z concordů za 24 let jejich komerčního využívání, ale letouny zažily několik incidentů se svými koly, z nichž jeden ve Washingtonu v roce 1979 byl vážný, poznamenala AFP.

Letecké neštěstí z roku 2000 vedlo k ukončení provozu concordů, které byly jedinými nadzvukovými dopravními letadly v dlouhodobém běžném provozu. Byly ovšem extrémně nákladné kvůli vysoké spotřebě pohonných hmot. Při poměrně vysoké ceně letenek si stroje, kterých se vyrobilo jen 20 kusů, získaly pověst exkluzivních letounů pro transkontinentální přepravu bohatých pasažérů.

ČTĚTE TAKÉ:

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz