Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

NEJ HITY: Dlouhá a krátká Amerika

Kultura

  7:00
PRAHA - "Nandej mi do hlavy tvý brouky...“ I tak by se to dalo velmi metaforicky říct. Ovšem v tomhle případě psal slova na hudbu Davida Kollera jeho spoluhráč Robert Kodym. A ten vsadil na větší romantiku, než byla skladatelova reálná inspirace...

Anděl 2010. David Koller získal první cenu v kategorii zpěvák roku foto: ČTK

Byla to píseň na objednávku; jediná v historii skupiny Lucie. Na nejslavnější kapele devadesátých let si ji vyžádal režisér Vladimír Michálek, když se v roce 1994 pustil do historicky prvního filmového zpracování knihy Franze Kafky v české produkci. Už čtvrtý den se zpěvák a bubeník trápil ve sklepních prostorách rockového klubu Bunkr s finální písní; zbytek scénické hudby byl zkomponován a natočen.

Amerika

Hudba a text: David Koller & Robert Kodym & Michal Dvořák
Hraje: Lucie
Rok vydání: 1994

Nandej mi do hlavy tvý brouky
A bůh nám seber beznaděj
V duši zbylo světlo z jedný holky
Tak mi teď za to vynadej

Zima a promarněný touhy
Do vrásek stromů padá déšť
Zbejvaj roky asi né moc dlouhý
Do vlasů mi zabroukej ... pá pa pá pá

Tvoje oči jenom žhavý tóny
Dotek slunce zapadá
Horkej vítr rozezní mý zvony
Do vlasů ti zabrouká ... pá pa pá pá

Na obloze křídla velkejch ptáků
Tak už na svý bráchy zavolej
Na tváře ti padaj slzy z mraků
A bůh nám sebral beznaděj

A v duši zbylo světlo z jedný holky
Do vrásek stromů padá déšť
Poslední dny, hodiny a roky
Do vlasů ti zabroukám ...

Klávesista Michal Dvořák už to nevydržel: „Slož prostě něco ve stylu Neila Younga – a je to hotový!“ Navzdory svému obdivu ke slavnému kanadskému písničkáři proletělo Davidu Kollerovi hlavou na adresu spoluhráče několik velmi nelichotivých označení: „Jak a hlavně proč bych měl dělat nějakou písničku jako Neil Young?“ Snad ze vzteku se chopil dvanáctistrunné kytary, na krk si zavěsil foukací harmoniku. Stačilo pár akordů a skvělý melodický nápad; trvalo to sotva deset minut.

Příliš mnoho času nezabralo ani Robertu Kodymovi najít správná slova o vráscích stromů, do nichž padá déšť. Pak už jen píseň natočit a nazpívat.

Úpravy smyčcového orchestru Filharmoniků města Prahy pod taktovkou Maria Klemense se ujal Zdeněk Křížek, přizváni do studia byli i baskytarista Marek Minárik, kytarista Robert Kodym, Jaime Garvizu na charanga, Pavel Plánka na perkuse a kytaristé Radim Hladík a Ivan Král; pro posledně jmenovaného to byla první zastávka po cestě ze Spojených států.

„Přivezli jsme ho rovnou z letiště, vrazili mu do ruky starou českou kytaru Futurama a řekli: ‚Hraj!‘ Chudák byl ještě pod vlivem pásmové nemoci a strašně se vylekal,“ vzbuzuje vzpomínka dodnes úsměv na tváři autora hudby. Teď už jen ten zpěv...

David Koller si vedle svého vokálu představoval i nějaký křehčí ženský hlas. Před svého času nejslavnějším rockovým klubem v Praze potkal Lenku Dusilovou; tehdy zpěvačku zrovna debutující kapely Sluníčko. „Moc se mi tou dobou líbila, ale nevěděl jsem, jak ji oslovit – nabídnout jí hostování v naší nové písni se mi nakonec zdálo jako vhodná úvodní věta,“ vzpomíná na seznámení s pozdější členkou společného projektu Pusa.

Souhlasila; byly to tenkrát divoké časy... „Měl jsem tehdy zlaté karty do nejrůznějších pražských klubů – kamkoliv jsem přišel, měl jsem zadarmo alkohol, někde i drogy; dealeři si tou dobou budovali sítě budoucích zákazníků, takže první dávky dávali zdarma,“ přibližuje David Koller počátek devadesátých let. Bral, co se mu nabízelo; v tomhle případě to byly asi dva gramy bílého prášku. A k tomu samozřejmě nějaký alkohol. Dál už může vzpomínat jen Michal Dvořák: „Mohlo být něco kolem půlnoci, když do studia vtrhla už hodně veselá dvojice Koller & Dusilová a křičela, že jdou zpívat. Dřív než mikrofonu se však oba chopili neuvěřitelnýho jointa a zhulili se takovým způsobem, že s nimi vůbec nebyla řeč. Ostatně Kodym už se tou dobou válel na koberci, v ruce skoro prázdnou lahev koňaku. Není divu, že písničku nazpívávali celou noc – bez přehánění snad šest hodin!“

Poprvé Amerika vyšla na soundtracku ke stejnojmennému filmu a zároveň na singlu, který se okamžitě začal točit v přehrávačích rozhlasových stanic – byla to první skladba skupiny Lucie po více než dvou a půl letech; není divu, že se hudební doprovod k divácky náročnému filmu skvěle prodával. Ovšem jen do okamžiku, než se tenhle hit objevil o pár měsíců později na albu Černý kočky mokrý žáby – slavná kapela byla po dočasném rozchodu zpět!

Ne všem se to líbilo. „Byli jsme od začátku s filmovou produkcí domluvení, že si tuhle skladbu – byť v jiné verzi – dáme i na desku Lucie. Nic proti tomu neměli jen do chvíle, kdy vydání Černých koček úplně zastavilo prodej soundtracku. A protože jsme smlouvu dodrželi jen částečně, což znamená, že se obě verze lišily pouze v délce skladby, podal na nás producent Jaroslav Bouček trestní oznámení – musel jsem na policii k výslechu a detailně jim popsat rozdíl mezi oběma verzema. Odpověděl jsem jim, ať se na to zeptají zvukaře. Ovšemže to budou mít poněkud těžší, protože je po smrti. Tím celý výslech skončil, k žádné žalobě nakonec nedošlo,“ popisuje David Koller peripetie americké písně, která je dodnes jedním z nejhranějších hitů kapely Lucie.

Nej hity každé pondělí

Příště - Pavel Bobek: Pojď stoupat jak dým

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...