"Prokazuje se, že Legerova ulice je nejzatíženější nejen v Praze, ale v celé republice," uvedl místostarosta Prahy 2 Václav Vondrášek. V loňském roce bylo naměřeno vyšší množství prachových částic, než povolují limity, ve 132 dnech. Nařízení vlády přitom umožňuje takové překročení 35krát, upozornil Vondrášek. Průměrné roční hodnoty dosahovaly v Legerově ulici 46 mikrogramů na metr krychlový, povolený limit je přitom 40.
Prach v ovzduší negativně ovlivňuje zdraví lidí. Děti žijící v lokalitách s ovzduším znečištěným jemnými prachovými částicemi až pětkrát častěji trpí záněty průdušek než jejich vrstevníci v místech s čistějším vzduchem. Vyšší je tam také kojenecká úmrtnost. Dospělí v krajích s vyšším znečištěním častěji umírají na choroby srdce a cév, pravděpodobně i na rakovinu plic.
Podobně jsou podle Vondráška zatíženy i další ulice, ne všude jsou ale umístěny stanice pro měření. Navíc v tak frekventované ulici, jako je Legerova, se podle Vondráška zařízení dává zcela výjimečně. Zástupce starostky ale odhaduje, že podobná situace bude v Praze i v Argentinské nebo Veletržní ulici.
Odkud vítr vane
V Legerově ulici způsobuje znečištění ovzduší několik faktorů. Kromě toho, že tam je intenzivní automobilová doprava a auta často stojí ve čtyřstupech na semaforech, je ulice úzká a špatně se provětrává. "Vede od jihu k severu, vítr ale nejčastěji vane v Praze ze západu," dodal Vondrášek.
Smog a hluk podle odborníků na realitní trh snižuje i kupní cenu bytů v této oblasti. "Výše nájmu kvalitního třípokojového bytu v Lublaňské ulici na Vinohradech se pohybuje kolem 30.000 měsíčně. Aby se podařilo pronajmout srovnatelný byt jen o jednu ulici vedle, tedy přímo na magistrále, musí být nájem takového bytu výrazně nižší - až o třetinu," uvedl obchodní ředitel realitní kanceláře Lexxus Peter Višňovský.
Se závěry hydrometeorologického ústavu chce Praha 2 seznámit pražský magistrát. "Máme zpracovanou studii toho, jak chceme řešit přeložku magistrály za muzeum, v rámci toho předložíme i tyto údaje," dodal Vondrášek. Radnice bude prosazovat, aby tunel, ve kterém se magistrála schová, vedl co nejdál k Nuselskému mostu. "Jsme severojižní magistrálou velmi dotčeni a budeme se snažit prosadit to, aby tunel, který je součástí memoranda, vedl pod co největší částí Prahy 2," řekla už dříve starostka Jana Černochová.
Praha 2 bude podle Vondráška požadovat alespoň to, aby tunel překonal náměstí I. P. Pavlova, a odpadly tak světelné křižovatky. Podle primátora Pavla Béma (ODS) existují dvě až tři varianty, jak by celý přesun magistrály mohl vypadat.
Prach v ovzduší negativně ovlivňuje zdraví lidí. Děti žijící v lokalitách s ovzduším znečištěným jemnými prachovými částicemi až pětkrát častěji trpí záněty průdušek než jejich vrstevníci v místech s čistějším vzduchem. Vyšší je tam také kojenecká úmrtnost. Dospělí v krajích s vyšším znečištěním častěji umírají na choroby srdce a cév, pravděpodobně i na rakovinu plic.
Podobně jsou podle Vondráška zatíženy i další ulice, ne všude jsou ale umístěny stanice pro měření. Navíc v tak frekventované ulici, jako je Legerova, se podle Vondráška zařízení dává zcela výjimečně. Zástupce starostky ale odhaduje, že podobná situace bude v Praze i v Argentinské nebo Veletržní ulici.
Odkud vítr vane
V Legerově ulici způsobuje znečištění ovzduší několik faktorů. Kromě toho, že tam je intenzivní automobilová doprava a auta často stojí ve čtyřstupech na semaforech, je ulice úzká a špatně se provětrává. "Vede od jihu k severu, vítr ale nejčastěji vane v Praze ze západu," dodal Vondrášek.
Smog a hluk podle odborníků na realitní trh snižuje i kupní cenu bytů v této oblasti. "Výše nájmu kvalitního třípokojového bytu v Lublaňské ulici na Vinohradech se pohybuje kolem 30.000 měsíčně. Aby se podařilo pronajmout srovnatelný byt jen o jednu ulici vedle, tedy přímo na magistrále, musí být nájem takového bytu výrazně nižší - až o třetinu," uvedl obchodní ředitel realitní kanceláře Lexxus Peter Višňovský.
Se závěry hydrometeorologického ústavu chce Praha 2 seznámit pražský magistrát. "Máme zpracovanou studii toho, jak chceme řešit přeložku magistrály za muzeum, v rámci toho předložíme i tyto údaje," dodal Vondrášek. Radnice bude prosazovat, aby tunel, ve kterém se magistrála schová, vedl co nejdál k Nuselskému mostu. "Jsme severojižní magistrálou velmi dotčeni a budeme se snažit prosadit to, aby tunel, který je součástí memoranda, vedl pod co největší částí Prahy 2," řekla už dříve starostka Jana Černochová.
Praha 2 bude podle Vondráška požadovat alespoň to, aby tunel překonal náměstí I. P. Pavlova, a odpadly tak světelné křižovatky. Podle primátora Pavla Béma (ODS) existují dvě až tři varianty, jak by celý přesun magistrály mohl vypadat.