Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Někteří malíři střední generace prožívají samotu uprostřed davu

Kultura

  18:00
OSTRAVA - V ostravském Domě umění je k vidění pozoruhodná kolekce zahraničních malířů střední generace, kteří zkoumají postavení jedince v současné společnosti.

Martin Majič - Munson a Wunson. foto: REPRO LN

Britská kurátorka Jane Nealová a kurátor Jan Kudrna z ostravského Domu umění vybrali na výstavu 35 obrazů a rozdělili je do čtyř tematických sekcí. V přízemí jsou dva sály, kde malíři z generace čtyřicátníků nabízejí svůj pohled na člověka jako jednotlivce v současné společnosti. Jakým způsobem nyní žijeme a jak se dokážeme vyznat ve změti informací a virtuálních „přátelství“.

V prvním sále se představuje rumunský malíř Mircea Suciu. Na jeho metr a půl velké kresbě Pod kontrolou je nakreslený dav lidí. Jejich tváře i oblečení jsou načrtnuté jen v hrubých obrysech, a tak nelze rozeznat konkrétní rysy ani typ oblečení. Snad jsou to muži v uniformách, snad vězni. Každý se v tomto davu může ztratit, záměrně, ale i nedobrovolně. Jiný úkryt nabízí Suciu na malbě Vlastní vyhnanství, která je nainstalovaná ve stejném sále. A podobnou bezmoc představuje také další obraz v místnosti, Past od Craiga Wylieho, ale v ještě expresivnější formě. Nahý muž se krčí v krabici z kartonu. Nic ani nikdo ho tam nedrží. Přesto zůstává.

Ústředním tématem druhého sálu je překračování hranic a nahlížení do světů, kterých se bojíme, ale zároveň se k nim chceme přiblížit. Na první pohled si o pozornost říká čtyřmetrová malba Jonathana Wateridge Chlapec na zdi, která je přímo proti vstupu do sálu. Chlapec z dobré rodiny, v bělostném tričku a kraťasech, šplhá přes zeď luxusní vily. Natahuje se kamsi do daleka, do zahrady s bujnou vegetací. Pokušení je silné, pokušení podlehnout tomuto obrazu je možná ještě silnější, ale je třeba vnímat i další motivy, které s touto malbou soupeří. Mnohem více příběhů nabízí obraz maďarského malíře Attily Szucse Dívka v červeném. Návštěvník si jí musí prohlédnout několikrát, aby jí porozuměl. Malá slečna zde stojí se skloněnou hlavou před obří výlohou, jenže uvnitř nejsou drahé hračky ani lákavá cukrátka, ale dvě nehybná dětská těla, vyrovnaná na regálech. Dívka se dívá stranou, možná už je viděla a odvrací zrak. Možná ví, co se stalo a je v ní podobné tajemství, které známe z obrazů Lubomíra Typlta, který také dlouhodobě pracuje s motivem skryté dětské krutosti.

Krása ošklivosti

Projekt České století ukončí velkolepá umělecká výstava v Galerii Lucerna

Horní dva sály návštěvníky zavedou do městské i venkovské krajiny. Japonská malířka Haruko Maedaová do svého obrazu Země nezemě nahromadila desítky obskurních postaviček. Výbuch sopky kdesi na předměstí a chaos všude kolem evokuje boschovskou apokalypsu. Pobíhají tu nahé ženy, vedle nich pochodují byznysmeni a opodál jdou děvčátka s aktovkou na zádech do školy. Každá postavička poutá naši pozornost, každá se nám potají směje křečovitým smíchem. Možná naší touze pozorovat cizí neštěstí.

Jinou poťouchlost má v sobě obraz německého malíře Marina Majiče, který se ve své tvorbě věnuje především tenké hranici mezi krásou a ošklivostí. Na výstavu v Ostravě kurátoři vybrali malbu nazvanou Munson & Wunson. Dva muži v baloňácích na lesní mýtině rozhodně nejsou náhodou. Tohle určitě nebyla jen tak obyčejná procházka v pohraničí. Jeden z nich vítězoslavně třímá kufr a můžeme si jen představovat, komu dřív patřil. Zůstávají jen žoviální úsměvy a kořist.

Závěrečná část výstavy představuje několik variací na svět cirkusových estrád. Tuto nesourodou změť narušuje jediná malba, jejíž téma nás vede na začátek této výstavy, zpět k úvahám o člověku v dnešní společnosti. Návrat k původní osamělosti, k pochybnostech o tom, co jsem. Německý malíř Martin Eder maluje hyperrealistické motivy, v roce 2014 vytvořil sérii portrétů žen – rytířek a žen – spoutaných. Na ostravské výstavě má obraz Úplněk / Prázdniny z roku 2015. Vidíme pozadí nahé ženy ve středních letech, která stojí mírně rozkročená kdesi na břehu jezera. Světlo úplňku osvětluje její kůži natřenou krémem či olejem, vidíme všechny detaily tak zblízka, až je to skoro nepříjemné. Ruce má v bok, tak rozhodně, tak spokojeně. Vystavuje se komusi, koho nevidíme, ale očividně se před ním nestydí. Tento obraz pomyslně uzavírá putování napříč jednou malířskou generací v této expozici. Od prvotních zmatků, pocitu strachu ze samoty uprostřed davu přes obskurní rej maškar a zděšení, co se kolem nás děje, až k samostatné existenci. Až k jedné ženě, která se dívá kolem sebe a nebojí se.

NARUŠENÁ IMAGINACE

Kurátoři Jane Nealová a Jan Kudrna
Galerie výtvarných umění v Ostravě – Dům umění, do 26. 3.

Martin Eder - Úplněk.
Tim Eitel - Ffnung.

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!
Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!

Hledáte udržitelnou a kvalitní hygienickou péči pro sebe i vaše miminko? Už dál nemusíte. Zapojte se do testování a vyzkoušejte produkty ECO by...