Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Nesplněný slib zvaný CD Palác

Česko

  16:15
BRNO - Už dva roky měla vedle autobusového nádraží Grand v centru Brna růst nová chlouba města. Na místě budovy CD Paláce, o níž architekti i investoři mluvili jako o novém drahokamu na brněnské okružní třídě, však roste plevel.

Model nového brněnského nádraží, jak si ho představuje brněnská radniční koalice. foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

Je to jeden z mála soukromých projektů v centru města, které se nerozeběhly. Ti, kdo by situaci mohli vysvětlit, ale mlčí. „Nemám oprávnění o tom hovořit, je to věc majitelů. A na ty vám kontakt dát nemohu,“ tvrdí Oldřich Vlašic ze společnosti Morávka Centrum, která měla být investorem.

Právě on před šesti lety zasedal v porotě vybírající projekt - a ještě dnes na internetových stránkách věnovaných plánovanému CD Paláci oznamuje uvedení do provozu v červnu 2006.

Stavební povolení platí, ale projekt se přepracovává
Konkrétnější je pouze generální ředitel firmy OHL ŽS Michal Štefl, který stál u zrodu projektu. Nyní zdůrazňuje, že jeho firma je pouze dodavatelem, nikoli investorem objektu. „Pokud ale mám informace, pak se v současnosti projekt mírně přepracovává k lepšímu a podle mne by výstavba objektu měla začít ještě letos,“ míní Štefl.

Stavební povolení na stavbu přitom platí déle než rok a půl. „Vydáno bylo 26. října 2005,“ řekl LN mluvčí Úřadu městské části Brno-střed Roman Burián. Podle něho je ale právem stavebníka vybrat si termín. Podle zákona platného v době vydání dokumentu povolení pozbude platnosti, jestliže stavba nezačne do dvou let od chvíle, kdy nabude právní moci, nebo se nepožádá o změnu termínu.

Znamená to, že investor musí svůj postoj dát najevo nejpozději do podzimu.

Autoři museli splnit přísné podmínky
Aby mohla nová budova vyrůst, museli se její tvůrci vyrovnat s několika problémy. Právě proto, že má budova vzniknout na brněnské „zelené“ okružní třídě, tedy komunikaci vytvořené po zboření hradebního pásu, mohli zastavět jen asi desetinu plochy bývalého nádraží. Zbytek tvoří komunikace a zeleň.

Zároveň museli do prostředí zakomponovat i památkově chráněnou skořepinu bývalého autobusového nádraží u hotelu Grand, kterou vyprojektoval Bohuslav Fuchs.

„Na ten projekt si vzpomínám, do Benešovy ulice měl načervenalou cihlovou fasádu. Myslím, že tam docela zapadal,“ říká tehdejší brněnský hlavní architekt Jaroslav Josífek. „Někde jsem postřehl, že tam ale jsou velké problémy se spodní vodou a podložím, které trápí všechny sousední budovy včetně Kapitolu, Mahenova divadla či Baťova paláce,“ poznamenal.

Z oficiálních zpráv vyplývá, že se u stavby v odhadované ceně několika set milionů korun několikrát změnili investoři. Pozemek bývalého překladového a odstavného nádraží, který poskytly do pronájmu České dráhy, chtělo postupně využít několik společností. Podle Štefla nyní se společností Morávka spolupracují zástupci rakouské firmy Europolis. Ta je garantem několika významných projektů v Praze. „Hledání silného investora je jedním z největších problémů,“ shodují se lidé, kteří stavbu sledují na brněnském magistrátě.

Proč Brno CD Palác potřebuje? Hlavně kvůli parkování
Problém se stavbou CD Paláce souvisí také s budováním podzemního parkoviště. Brnu u Grandu nechybí obchodní plochy a byty, které má budova nabídnout, ale parkoviště.

Společnosti, jež se na projektu podílely, jednaly s městem o podmínkách pro vybudování téměř osmi stovek parkovacích míst pod novou stavbou. Opakovaně o tom mluvil například bývalý náměstek primátora za ODS Radomír Jonáš. Po změně ve vedení radnice však zatím noví radní o žádném podobném kroku nejednali.

Vybudování podzemního parkoviště je přitom zásadní podmínkou, kterou magistrátní urbanisté stanovili pro postavení CD Paláce.

Autoři:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!