2. října 2008 19:27 Lidovky.cz > Zprávy > Názory

Nestlé nic neschovává

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
Ad LN - Orientace 20. 9.: Jedno presso, prosím. Ale férové!

Vážený pane redaktore,
V sobotu 20.září byl v příloze ORIENTACE LN zveřejněn článek "Jedno preso, prosím. Ale férové!" autorky Jany Machálkové. Tématem byl koncept Fair Trade. Mám zásadní výhradu ke způsobu, jakým paní Machálková zmínila společnost Nestlé.

Paní Machálková mne oslovila 13.8. se žádostí o podklady, které v dostatečném rozsahu a včas obdržela. Uvedla, že by ráda zahrnula i názory firem jako je Nestlé.
Dne 20.9. však žádný názor Nestlé paní Machálková do článku nezahrnula. Uvedla naopak, že Fair Trade značka je pro firmu příležitost "jak schovat své potíže", protože nabízí Fair Trade produkty "aby vypadala hezky", zatímco kávoví "farmáři živoří kvůli její tvrdé výkupní politice".
Tato tvrzení jsou zřejmě převzata ze stížnosti, o níž referují  Organic Consumers, a která byla byla koncem roku 2005 adresována britské organizaci pro dohled nad reklamou ASA (Advertising Standards Authority) proti komunikaci Fair Trade výrobku NESCAFÉ Partners Blend. Paní Machálková však neuvedla, že tato stížnost byla po zevrubném posouzení v dubnu 2006 (tedy před dvěma a půl lety) organizací ASA odmítnuta jako neopodstatněná (o tom se samozřejmě ani Organic Consumers nezmiňují).
rozhodnutí ASA odmítnout útok proti Fair Trade komunikaci NESCAFÉ, bylo i potvrzením, že nevládní organizace Fair Trade Labelling Organizations International, jejímž přísným kritériím pro udělení loga musí výrobky vyhovět, dělá svou práci dobře. Fair Trade Labelling Organizations International udělila Fair Trade logo nejen NESCAFÉ Partners Blend v Británii, ale následně i kávě ZOEGAS Hazienda a ZOEGAS Estanzia z portfolia Nestlé ve Švédsku
Nestlé nic "neschovává", s veřejností i s dodavateli komunikuje otevřeně a ke konceptu udržitelnosti se přihlásila mnohem dříve, než byl v roce 2005 v Británii uveden první Nestlé Fair Trade výrobek NESCAFÉ Partners Blend
Nestlé vnímá tzv. udržitelnost ("sustainability") mnohem šířeji, kromě Fair Trade spolupracuje rozsáhle s certifikační organizací pro udržitelnost pěstování kávy 4C(Common Code for Coffee Community), spolupracuje i s Rainforrest Alliance, s certifikací UTZ a založila mezinárodní projekt Iniciativa pro udržitelné zemědělství SAI - Sustainable Agriculture Initiative
významným nástrojem spolupráce s farmáři je systém přímého výkupu. Při přímém výkupu kávy Nestlé (bez místních prostředníků) při splnění požadavků na kvalitu, množství a termín dodávky kávoví farmáři získávají výkupní částky vyšší (i o 50%) než od místních prostředníků
Nestlé v r. 2006 nakoupilo napřímo od farmářů 13% veškerého svého nákupu kávových zrn pro výrobu NESCAFÉ (97500 tun z celkové spotřeby 750 000 tun kávových zrn) , což má mnohem větší rozsah vlivu na příjmy farmářů než příjmy pro relativně úzkou komunitu farmářů dodávajících surovinu pro konkrétní Fair Trade výrobek
V průběhu roku 2008 prvních 6 výrobních závodů NESCAFÉ obdrží dodávky certifikovaných kávových zrn, produkovaných dle kodexu 4C (zatím je 4C certifikována produkce 6% celkové světové sklizně)
Nestlé se podílí v rámci iniciativy SAI na 3 projektech udržitelného pěstování kávy   - ECOM Nicaragua, Volcafé Guatemala, NKG Vietnam
Co dodat na závěr ? Jestli má být vedena diskuse o konceptech udržitelnosti, nechť je vedena férově, aby sloužila skutečné orientaci v tématu.

Martin Walter, ředitel vnějších vztahů, Nestlé Česko s.r.o.




Najdete na Lidovky.cz