Offsetové programyJejich smyslem je podpora českého průmyslu, jsou založeny na tom, že stát zadá velkou veřejnou zakázku zahraničnímu dodavateli a zároveň ho zaváže ke kompenzacím výdajů státu například v podobě podpory exportu a investic. Klíčové pro vyhodnocení offsetů je plnění offsetových závazků - tedy závazků, které se dodavatelé zavázali plnit v souvislosti se získáním veřejné zakázky. Závazky mohou mít podobu podílu českých firem na sjednaných dodávkách, podpory českého exportu nebo investic. |
Ministerstva vnitra a obrany jako zadavatelé zakázek, ke kterým se offsety váží, sledují, do jaké míry dodavatelé plní své offsetové závazky. "Podle údajů zmíněných resortů byly splněny závazky ve výši 43 miliard korun. NKÚ ale při kontrole zjistil, že resorty do splněných závazků zahrnuly i ty, které tam nepatřily. Odpovědná ministerstva tak nesprávně uznala plnění v hodnotě nejméně 1,1 miliardy Kč," píše se ve zprávě NKÚ. Dále v offsetových programech dosud nebyly naplněny závazky v hodnotě deseti miliard korun.
ČTĚTE TAKÉ: |
Za offsety bylo od roku 1998 odpovědné ministerstvo průmyslu a obchodu, které zároveň zodpovídá za státní průmyslovou a exportní politiku. V roce 2005 ale tento resort přesunul zodpovědnost na zadavatele offsetů - tedy ministerstva vnitra a obrany.
Efektivní využití
NKÚ ministerstvům průmyslu, obrany a vnitra doporučuje přijmout taková opatření, která by zajistila, že tyto offsetové závazky budou využity skutečně efektivně a ve prospěch rozvoje klíčových oblastí českého průmyslu.
Offsety stát využíval především v zakázkách týkajících se obrany a bezpečnosti - tedy například při nákupu obrněných vozů Pandur nebo u nájmu stíhacích letadel Gripen. Přestože offsetové programy přinesly českému průmyslu zejména exportní zakázky v řádu desítek miliard korun, v srpnu 2012 vláda jejich využívání s poukazem na evropské právo zastavila.