Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Nová pravidla: Nepoctivé STK hrozí až pětimilionová pokuta

Česko

  9:02
PRAHA - Ministerstvo dopravy sepsalo tvrdší pravidla pro stanice technické kontroly (STK). Za zfalšovanou prohlídku jim hrozí až pětimilionová pokuta.

Nová pravidla pro kontroly mají zamezit tomu, aby se na silnicích pohybovaly nebezpečné vozy. Například některé majitele starších vozů tak mohou čekat perné chvíle. foto: ČTK

Stačí několik tisíc korun založených v technickém průkazu, úplatný technik a obávaná prohlídka ve stanici technické kontroly může být formalitou.

Závažné závady se rázem změní na malé, auto pobude na lince jen několik minut, nebo se zkouška dokonce obejde bez jeho přítomnosti. Takové podvody měly v minulých letech za následek, že se po českých silnicích pohybovala auta v dezolátním stavu.

Ministerstvo dopravy vyhlásilo nepoctivým STK boj. Už na podzim 2008 zapojilo stanice do jakési centrální počítačové sítě, aby mělo přímý dohled nad prací techniků. V řadě stanic byl navíc instalován kamerový systém, aby bylo jasné, že je auto skutečně přítomno.

Nyní přichází druhá vlna ataku. Ministerstvo sepsalo návrh zákona, který zcela jasně definuje, jaké úkony mají v STK proběhnout a jací technici je mohou provést.

Současně zavedlo drsné pokuty za porušení pravidel. Například za zfalšovanou prohlídku, při které technik zatají závažné nedostatky vozu, hrozí provozovateli STK likvidační pokuta pět milionů korun. Až půl milionu zaplatí za to, když se zjistí, že v jeho stanici pracuje technik bez příslušného osvědčení. Stejnou sankci si vykoleduje i tehdy, pokud průběh kontroly důsledně nezadává do on-line dohledového systému.

"Jde o zpřesnění a zpřísnění povinností provozovatelů STK a kontrolních techniků, kteří v nich pracují. Vše je to kvůli tomu, aby vymizely podvody na těchto stanicích," říká Tomáš Dundr z legislativního odboru ministerstva dopravy.

Ministerstvo napsalo do návrhu zákona například to, že krajské úřady musí STK kontrolovat nejméně jednou za tři roky. Stejně často si musí příslušní technici obnovovat své osvědčení. Když tak neučiní, na STK skončí. "Chceme po nich, aby se pravidelně vzdělávali," dodává Dundr. Ten si pochvaluje, že se situace v STK pomalu zlepšuje. Přispěl k tomu právě první ministerský diktát z podzimu 2008.

Potvrzují to i lidé z oboru. "Málokterá STK si při současných podmínkách dovolí šidit. Podle mě nepřichází v úvahu, že by se zatajila například závada brzd či přední nápravy. Ale i koroze blatníků nebo špatná výška dezénu pneumatik. Kvůli tomu se běžně vyhazuje," popisuje současný stav Karel Hanáček, spolumajitel pražského autoservisu Kavaro.

Návrh zpřísňujícího zákona je nyní v připomínkovém řízení. Poté ho dostane vláda a zamíří do sněmovny. Schválen by měl být na podzim letošního roku.