17. listopadu 2011 15:47 Lidovky.cz > Zprávy > Dobrá chuť

Nové beaujolais slaví
narozeniny, zájem o ně opadá

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Letošní ročník je údajně velmi dobrý. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Letošní ročník je údajně velmi dobrý. | foto: Reuters
PAŘÍŽ O půlnoci oslavilo nové beaujolais 60. narozeniny. A jeho výrobci nasazují statečné tváře jak vůči číslům ukazujícím, že se prodej za poslední desetiletí snížil na polovinu, tak vůči pomlouvačům odmítajícím toto víno jako "velebený hroznový džus", napsal britský list Daily Telegraph.

Růžovo-červené víno vyráběné z ručně sbíraných hroznů odrůdy Gamay, které se vyznačuje krátkou dobou kvašení, se oficiálně narodilo v roce 1951 poté, co Francie povolila nově sklizeným vínům, tzv. primeur, aby se prodávala ještě dříve než 15. prosince, což je ve Francii oficiální datum, kdy mohou jít do prodeje vína z poslední sklizně určená k uchovávání.

Původně byl datem pro vytažení zátek z beajolais nouveau 15. listopad, ale ten byl od roku 1985 změněn na třetí listopadový čtvrtek, aby tento termín nepřipadal na víkend.

Co začalo jako lokální fenomén v místních barech, kavárnách a bistrech v Beaujolais a Lyonu, se změnilo v celosvětovou operaci a závody dostat nově naláhvované víno ke slavícím v Británii a později i zbytku světa. Mezi prostředky přepravy patřily letouny Concorde, sloni, padáky i motorizovaná vana. A dobrou zprávu hlásaly plakáty s heslem: "Le Beaujolais Nouveau est arrivé!" (Přijelo nové beaujolais).

Ale jakkoli se v následujících týdnech vypijí miliony láhví tohoto nápoje, zájem o něj už opadl od vrcholu v 80. letech minulého století, a to především v důsledku kolísající kvality, nadprodukce i rozvoje dalších vín z kategorie primeur.

Celosvětový prodej poklesl ze 72,4 milionu láhví v roce 2002 na zhruba 36 milionů láhví v loňském roce. Ve Velké Británii zájem prakticky odumřel, zatímco ve Francii, kde se nadále zkonzumuje 56 procent nového vína, se rovněž snížil prodej v supermarketech na polovinu.

Podle Jeana Bourjadeho, hlavního zástupce vinařské organizace Inter Beaujolais, jsou vyhlídky světlé. "Tohle je třetí rok v řadě za sebou, kdy máme skvělý ročník: 2009 byl historický a vinařští experti jsou zajedno, že letošek je také velmi, velmi dobrý," řekl listu Daily Telegraph.

Prodej je dobrý, anebo dokonce stoupá na největších vývozních trzích tvořících 44 procent obchodu, dodal. V Japonsku, kde je nové beaujolais hitem, se v loňském roce vypilo sedm milionů láhví, což bylo o 18,7 procent více než v roce 2009, a v letošním roce to má být ještě víc. Spojené státy, které jsou druhým největším trhem nového beaujolais, zaznamenaly v loňském roce nárůst o 7,8 procenta.

Georges Duboeuf, největší výrobce beaujolais nouveau, jehož marketingový čich jako první rozdmýchal celosvětové šílenství po tomto víně, trvá na tom, že nové beaujolais má "zajištěný planetární úspěch" díky své "sváteční, přátelské a radostné" povaze. "Beaujolais nouveau bývalo módou. Teď už je to tradice," dodal.

ČTK, Lidovky.cz
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz