Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Musíme víc vsadit i na vlaky

Česko

Doprava v Brně – Poraďme si s tím, co máme, tvrdí dopravní expert

BRNO Jsem schopen představit si omezení pro vjezd osobních automobilů do centra Brna, říká předseda dopravního výboru brněnského zastupitelstva Josef Veselý.

* LNV Budapešti před časem udělali pokus. Z centra na všechny strany jeli současně veřejnou dopravou a auty. A vyhrála hromadná doprava. Jak by takový pokus dopadl v Brně?

V dnešní situaci se nemáme za co stydět. Městská doprava by dosáhla dobrých výsledků.

* LN Opravdu si myslíte, že by v přeplněných ulicích vyhrála a třeba na brněnské letiště byste se lépe dostal autobusem než autem?

Při této „soutěži“ záleží na směru i typu dopravy, který si vybereme. Pokud můžeme zvolit kolejovou dopravu, jsme ve výhodě. Záměrně říkám kolejovou. Naprosto vážně musíme na území města vzít do hry i železnici, která nám může pomoci i v samotné metropoli. Vždyť je součástí integrované dopravy.

* LN Z magistrátu ale už roky znějí prohlášení o tom, jak dostane hromadná doprava přednost na všech křižovatkách. Přesto však stále není příliš běžné, že tramvaj projede křižovatkou jako první...

Důležité je, aby projela pokud možno plynule. Ale tak hrozně na tom nejsme, již v desítkách případů dokáží vozidla hromadné dopravy i takzvané řadiče křižovatek spolu mluvit.

* LN Tento týden si Brňané v centru vyzkoušeli nové oddělené jízdní pruhy pro trolejbusy a autobusy i to, že pouze tato vozidla mohou jezdit po tramvajových pásech. Hodláte takový model opakovat?

Ona to už taková novinka není, třeba na jedné části ulice Úvoz nebo na Bubeníčkově už takové pruhy fungují. Ale je pravda, že v centru jich dosud bylo málo a to, že se objevily další na Úvoze a zejména na Údolní ulici, může být pro některé řidiče překvapení. Nicméně nutné.

* LN Už se za to na radnici snesly nadávky od řidičů aut?

Nepostřehl jsem to. Pokud se takové věci budou dělat citlivě, hledat řešení pro městskou dopravu, dají se najít. Vždyť podobná opatření zkrátí jízdu vozidel veřejné dopravy, takže řidiči nebudou jen hlídači vozidel stojících ve frontě. A když nebudou vozidla stát ve frontách, budou rychleji jezdit a můžeme jich také teoreticky potřebovat méně nebo je využít jinde. Ale to vše si vyžádá také větší aktivitu dopravní policie a některé nepopulární kroky.

* LN Nepopulární? Které například?

Parkování u kolejí. Je mnoho ulic, kde řidiči parkují, aniž dodržují dopravní předpisy a nechávají dostatečný odstup mezi parkovacím místem a tramvajovými kolejemi. Další auta je pak objíždějí a vjíždějí do cesty tramvajím, ty blokují a zastavují. Bavíme se o tom, že by tramvajové pásy mohl oddělovat zvýšený obrubník a další úpravy, ale základní pravidlo je jasné: dodržovat předpisy. Pak bude plynulejší i městská doprava. Druhou věcí pak je diskutovat o tom, jak umožnit, aby po tramvajových kolejích mohly na více místech jezdit i trolejbusy a autobusy – a připomínám, že výhradně ony, protože na mnoha místech se z kolejí stává druhý jízdní pruh.

* LN Bavíte se o upřednostňování dopravy. Není ale problém i to, že se mnoha lidem jízda do centra města vyplatí autem, ať už časově nebo z hlediska parkovného?

Z hlediska jízd do města nás cena parkovného stále láká, je mnoho neplacených úseků a také výše parkovného ještě může působit na mnohé lákavě. V Evropě máme mnoho příkladů různých mýtných systémů. Vždyť i v Praze se nyní naprosto legitimně zabývají zpoplatněním vjezdu do centra a regulací do centra. Pro Brno je dvojí cesta: budovat parkování jako součást nových objektů, podpořit nové parkovací domy a tím uvolnit ulice. Ale ani to nepomůže. Musíme proto budovat záchytná parkoviště nikoli ve městě, ale na jeho okraji. A v městech v okolí.

* LN Myslíte typ Park and Ride, kde člověk odstaví automobil, zaplatí parkovné a to mu slouží zároveň jako jízdenka na městskou dopravu?

Zcela určitě. Musíme však tento model aplikovat v okrajových částech města a nejlépe v regionu, především u vlakových stanic. Máme totiž zajímavou pozici v tom, že do Brna vedou tratě téměř ze všech směrů, jsou dostatečně kapacitní a mohou nabídnout dostatečně časté spoje, aby lidé nemuseli do centra nebo napříč městem jezdit autem. To, co například v Praze nabízí metro, může na Brněnsku nabídnout regionální železnice. Vsaďme na síť dopravy, kterou máme k dispozici.

* LN Odpovídají vůbec ceny jízdenek v Brně kvalitě dopravy?

Řekl bych to jinak: Brno je součástí integrované dopravy a městská doprava je její součástí. A počet cestujících v integrované dopravě roste, což je důležité a do jisté míry to odpovídá i na otázky poměru mezi cenou a kvalitou dopravy. A tím druhým mám na mysli počet spojů, jejich kapacitu i kvalitu.

* LN Tak dobře, položme tu otázku jinak: zdraží příští rok doprava?

To podléhá schválení samosprávou, a to brněnskou i krajskou. Momentálně takový návrh na stole nemáme.

* LN Bylo by ale reálné takovou změnu uskutečnit?

Ke konci roku? Nejspíš ne.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor:

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.