Celníci našli padělky bot Crocs. Prodejem hrozila škoda přes 16 milionů korun |
Podle rozhodnutí Evropského soudního dvora totiž nyní ponesou právní zodpovědnost za prodávané zboží přímo provozovatelé tržnic. Jinými slovy: pokud trhovci budou nabízet fejky, provozovatel obchodních prostor může skončit před soudem a ten ho přinutí, aby zjednal plošnou nápravu.
Mezi nejhorší semeniště byznysu s padělky patřila ještě nedávno pražská tržnice v Holešovicích. Od města ji měla pronajatou firma Delta Center s izraelskými vlastníky, která budovy a stánky dále podnajímala trhovcům. Skupina výrobců oděvů v čele se značkami Tommy Hilfiger, Burberry a Lacoste zjistila, že se v holešovické tržnici dlouhodobě prodává zboží, které porušuje jejich ochranné známky.
„Nájemce tržnice se nepokusil podniknout kroky k zabránění nebo omezení těchto nelegálních aktivit. Po neúspěšných jednáních jsme tedy podali žalobu na společnost Delta Center,“ vysvětlila LN advokátka Ludmila Neustupná z kanceláře Balcar, Polanský & Spol., která s kolegou Davidem Lajčákem případ řešila.
Žaloba ale v roce 2012 ztroskotala na pražském městském a vrchním soudu. Složitý spor o výklad jednoho paragrafu českého zákona a evropské směrnice o vymáhání práv z duševního vlastnictví letos v červenci rozuzlil až Soudní dvůr EU v Lucemburku. Na ten se s předběžnou otázkou obrátil český Nejvyšší soud. Evropský soud jasně řekl, že soud může nařídit provozovateli tržiště, aby ukončil protiprávní činnost trhovců porušující práva k ochranným známkám. Rozšířil tak pravidla doposud platná jen pro internetové obchodní platformy.
Pro módní firmy jde o obrovské vítězství celoevropského významu, dosud totiž byly proti tržnicím naprosto bezmocné.