Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Nový režim na zúžené D1. Každý, kdo překročí rychlost, dostane pokutu

Česko

  7:02
PRAHA - Ministerstvo dopravy vyhlašuje válku řidičům, kteří nedodržují maximální povolenou rychlost v opravovaných úsecích na dálnici D1. Díky novým radarům dostane od začátku příští stavební sezony každý šofér, který ve zúžení pojede rychleji než osmdesát kilometrů v hodině, automaticky pokutu.

Dálnice D1, ilustrační foto. foto: MAFRA - Anna Vavríková

Firmy, které renovují nejstarší českou dálnici, si stýskají: řidiči se v rekonstruovaných částech hlavního tahu mezi Prahou a Brnem chovají bezohledně a denně tak ohrožují zdraví našich zaměstnanců. „V našem úseku nedávno boural rychle jedoucí kamion. Jen shodou šťastných okolností se nikomu nic nestalo,“ postěžovala si například Lucie Laňková ze společnosti Skanska.

I proto se ministerští úředníci rozhodli, že na jednom z opravovaných úseků řidiče otestují. U Brna nechali nainstalovat radar a všem šoférům změřili rychlost. Výsledky týdenního pozorování byly alarmující: předpisy porušil každý pátý, tedy asi 34 tisíc aut.

Kde se bude rekonstruovat v roce 2016

Km 49 Psáře – Km 56 Soutice

Km 75 Hořice – Km 91 Koberovice

Km 90 Humpolec – Km 104 Větrný Jeníkov

Km 112 Jihlava – Km 119 Velký Beranov

Km 146 Velké Meziříčí-východ – Km 156 Lhotka

Km 162 Velká Bíteš – Km 168 Devět křížů

Ministerstvo dopravy se proto rozhodlo, že nechá koupit mobilní radary, které budou od příštího roku měřit ve všech šesti úsecích, do jejichž opravy se stavební firmy na jaře 2016 pustí.

Přestupek = pokuta

A sankce mají být nekompromisní: pokuta nemine nikoho, kdo pojede rychleji než předepsanou osmdesátkou. „Bude se jednat o takzvané úsekové měření, které řidiči znají třeba z pražské magistrály,“ vysvětlil serveru Lidovky.cz mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Rychlost na dálnicích zůstane při starém. Zrychlení na 150 km/h Sněmovna zamítla

Princip kontroly bude jednoduchý: šofér nejprve mine jeden radar, následně projede kolem druhého detektoru a systém podle doby, za kterou řidič úsek mezi oběma zařízeními urazil, sám vyhodnotí, zda jel podle předpisů. Pokud zákon poruší, kamera zaznamená také státní poznávací značku jeho vozu.

Takový postup je výrazně efektivnější, než kdyby neukázněné řidiče i nadále kontrolovali policisté. Radary totiž dokáží za hodinu odhalit desítky přestupků, zatímco muži zákona za stejnou dobu stačí objevit a pokutovat sotva dva rychle jedoucí vozy.

Všichni nejsou pro

Ne všichni však plán vítají. Ministerský záměr děsí například radnice v městech, která se nacházejí u dálnice, a budou tak muset všechna překročení zákona řešit. „U nás se bude opravovat příští rok, o tom, jak se s nárůstem počtu pokut vyrovnat, s námi ale ministerstvo zatím vůbec nejednalo,“ řekl serveru Lidovky.cz šéf odboru dopravy velkomeziříčské radnice Jiří Pospíchal.

Bahnité potoky se valily přes D1. Nový úsek dálnice neustál přívalový déšť

A v dalších obcích je to podobné. „Zatím s námi nikdo o ničem nediskutoval. Ale pokud počet přestupků vzroste, co mi zbude? Budu muset pro náš odbor někde zajistit posily,“ dodal Jan Tinka z jihlavského městského úřadu.

Podle rezortu dopravy však k žádným obavám není důvod. „Je naším společným cílem, aby vše probíhalo bez potíží. Pro dotčená města proto připravujeme speciální seminář,“ doplnil Zdeněk Neusar. Jak ale ministerstvo strach obcí z nárůstu administrativy rozptýlí, mluvčí upřesnit nechtěl.

Dálniční známky nezdraží. Ministr Ťok je chce nahradit kamerovým systémem

Za ideální řešení nepovažují ministerský plán ani všechny stavební firmy, jejichž pracovníci dálnici D1 opravují. „Všechny aktivity, které zvýší bezpečnost našich zaměstnanců, samozřejmě vítáme. Jestli však bude pokutování efektivní, nevíme. Spíše bychom uvítali, kdyby mezi prostorem, kde se pohybují naši zaměstnanci, a vozovkou byla nějaká pevná zábrana,“ řekla pro server Lidovky.cz Iveta Štočková z firmy Eurovia.