Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

O nezastavitelném autě a nechtěné mediální hvězdě

Svět

  13:40
Amerika dál žije kauzou automobilky Toyota. Není divu, s autem téhle značky tam jezdí desítky milionů lidí. Toyota navíc v Americe vyrábí, klesne-li nějak dramaticky prodej, spousta lidí může přijít o práci. Boj o značku se přitom neodehrává jen na půdě Kongresu, kde vypovídal i šéf automobilky, nebou soudů, u kterých se chystají domáhat odškodného lidé, kteří s toyotou bourali, ale i v médiích. Ukázkovým případem je kauza "nezastavitelného priusu", kterou média žila minulý týden.

Toyota Prius foto: Reuters

Představte si, že jste si koupili nové auto. Dali jste na reklamu, která o něm tvrdila, že představuje špičku co se použitých technologií týče. Jméno jeho výrobce je navíc po léta zárukou kvality. Pak se ale najednou začnou množit zprávy o tom, že mají dotyčná auta problémy. Zprávy se množí, jsou jich plná média a nevadí, že není řeč právě o vašem modelu, začnete pochybovat. Média mají v Americe velikou moc, takřka sugestivní. Výsledek? Podobný jako v případech, kdy se mluví o tom, že člověku hrozí nákaza smrtelnou chřipkou. Začnete se pozorovat a čím víc se pozorujete, tím víc příznaků objevíte.

Taková zápletka je zřejmě i za případem jedenašedesátiletého Američana, který minulý týden zastavil svou toyotu jen s pomocí policejních aut. James Sikes volal policii s tím, že se jeho auto nečekaně rozjelo a nejde zastavit. Uháněl po dálnici rychlostí 150 kilometrů za hodinu a policii tvrdil, že se zasekl plynový pedál. Přesně ten typ závady hlásili lidé, kvůli nimž Toyota v uplynulých týdnech stáhla do servisů miliony aut, aby prověřila, jestli jde jen o špatný typ koberečku, který se jednoduše zasekne pod plynovým pedálem a ten pak zůstane sešlápnutý, nebo o chybu v elektronice.

Policie natočila uhánějící hybrid na video, včetně akce, díky níž se jej nakonec povedlo zastavit. Video se bleskově objevilo na internetu a média začala odepisovat další model toyoty. Tentokrát šlo o citelný zásah - hybrid Prius je jakousi vlajkovou lodí automobilky, vůbec první hybrid, který se stal masově populární a na němž Toyota staví svou budoucnost (úzkostlivě dbá na kvalitu, modely dodnes kompletuje v Japonsku, ne za hranicemi, a pro uživatele zřizuje ve všech zemích bezplatnou zákaznickou linku a asistenci pro případy, že by se vyskytly nějaké problémy).

Společně s mechaniky toyoty auto zkoumali i experti úřadu pro bezpečnost provozu (National Highway Traffic Safety Administration). Výsledek? Auto se chovalo normálně ať dělali, co dělali. Deník Los Angeles Times, který se kauze Toyoty věnuje s mimořádnou náruživostí a dává asi nejvíc prostoru těm, kteří si stěžují na nějaké problémy, komentuje výsledky vyšetřování s nedůvěrou. Titulek "Results of Toyota´s tests of runaway Prius "inconsistent" with drivers´s account" (volně přeloženo jako Výsledky testu se "neslučují" s výpovědí řidiče) lze vykládat všeljak, i tak, že Toyota kamufluje. Až kdesi ve třetím odstavci článek připouští, že se dotyčný muž stáhnul a přestal dávat rozhovory, a dodává, že prý "nemá v úmyslu žalovat Toyotu".PŮVODNÍ ČLÁNEK ZDE

To britská BBC, ale i NBC nebo agentura AP reportují o výsledcích vyšetřování jinak. Stačí citovat pár dalších vět a místo podezření, že Toyota dotyčného muže "uplatila", aby mlčel, je na světě daleko pravděpodobnější varianta, že muž zazmatkoval a celý incident přibarvil. Článek BBC nazvaný "Doubts cast on US "runaway Prius" (Nejasnosti kolem "uhánějícího priusu") mimo jiné zdůrazňuje, že muž sice šlapal na brzdu, ale jen zlehka, ne nadoraz, jak líčil v telefonátu policii. Navíc současně šlapal i na plyn (zřejmě ve snaze pedál odblokovat). "Jeho výpověď nekomentujeme a nesoudíme, co udělal nebo neudělal," citovala BBC zástupce automobilky Mikea Michelse.ČLÁNEK NBC ZDE a ČLÁNEK AP ZDE

Čemu nebo komu věřit? V zemi, kde musí každá maličkost nést štítek s upozorněním, jak předejít případnému úrazu, je dost často až hrozivě snadné vzbudit paniku. A lví podíl na tom mají média, kterým Američané věří první poslední slovo...

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!