28. prosince 2009 10:11 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Obávaná Famiglia Corleone
nabrala druhý dech. Díky scaneru.

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
Kmotr (Marlon Brando) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kmotr (Marlon Brando) | foto: Paramount Pictures Reprofoto
PRAHA Americký film Kmotr Francise Forda Coppoly z roku 1972 s Marlonem Brandem v hlavní roli zahájil včera v poledne v pražském kině Světozor sérii projekcí digitálně zrestaurovaných snímků klasiky světové kinematografie. Hned po něm následovala půl století stará komedie amerického režiséra Billyho Wildera Někdo to rád horké.

Nový Hollywood ve Světozoru Cyklus v tomto pražském kinosále poběží až do 13. ledna a seznámí filmové fanoušky s výsledky několikaleté práce amerických studií, která digitalizují legendární tituly filmového plátna v nejvyšším rozlišení. Během prvních dvou lednových týdnů se kromě zmíněných snímků na plátně objeví i film režiséra Franka Capry Život je krásný.

Nápad zrestaurovat klasické 35milimetrové filmy se zrodil v roce 2006. Tehdy technologie pokročila do stadia, kdy bylo možné zpracovávat obraz v takzvaném rozlišení 4K, označovaném jako ekvivalent běžného filmu. Za asistence Stevena Spielberga a Francise Forda Coppoly byl nastartován několikaletý proces složitého restaurování filmových kopií.

"Například u filmu Kmotr byla jedinou známou a zachovalou kopií, která byla restaurátorům k dispozici, ta s italskými titulky. Originální negativ z archivu studia Paramount Pictures byl zčásti zničen," uvedl dramaturg kina Světozor Ivo Andrle. Následná digitalizace byla zdlouhavá - bylo nutné doslova scanovat filmové políčko po políčku. A těch má film v jedné vteřině 24. V následujících měsících se kromě zmíněné trojice filmů objeví další.

Francis Ford Coppola: The Godfather (1972)

Mistrovské epické dílo Francise Forda Coppoly s Marlonem Brandem v hlavní roli patriarchy mafiánské rodiny Corleonů líčí portrét vzestupu sicilské rodiny v Americe. Její cestu na pokraj ztráty moci a předávání tradic z otce na syna. Příběh je rozdělen na rodinný život a odporný svět zločinu, do kterého je rodina zapletena. 

Gangsterské drama Kmotr, natočené podle stejnojmenného bestselleru Maria Puza, patří mezi přelomová díla tzv. Nového Hollywoodu, a to jak komerčně, tak umělecky. Příběh newyorské mafiánské rodiny Corleonů, jíž tvrdou rukou šéfuje starý don Vito (Marlon Brando), se odehrává v letech 1945 - 1955 a zaznamenává prudký rozmach organizovaného zločinu po skončení druhé světové války. V epických, rozmáchlých obrazech před divákem ožívají osudy italoamerické rodiny, jež svůj blahobyt založila na hazardu, prostituci, vydírání a zastrašování.

Tehdy mladý režisér Francis Ford Coppola, který byl poněkud překvapivě pověřen společností Paramount realizací jednoho z jejích stěžejních projektů (své nepochybně sehrálo i jeho italoamerické zázemí), musel redukovat některé motivy rozsáhlé předlohy, ovšem podařilo se mu věrně zachovat jejího ducha - přesný popis fungování zločinecké organizace, zachycení její hierarchie, začlenění do tehdejšího společenského vývoje i často kritizované zdůrazňování rodinné soudržnosti.

Pevnou dramatickou stavbu scénáře (na němž Coppola spolupracoval s autorem předlohy) podpořilo i režijní ztvárnění, jež čerpalo především z klasických vypravěčských praktik hollywoodských děl 30. let (např. Jih proti Severu), okořeněných soudobým příklonem k realismu, zejména v zobrazování násilí a sexu. Snímek získal tři Oscary - za nejlepší film, scénář podle předlohy a mužský herecký výkon v hlavní roli (Marlon Brando, který svou cenu odmítl převzít).

Pro úspěch filmu, který se stal diváckým hitem nejen ve Spojených státech, ale i ve zbytku světa (kromě např. tehdejšího Československa, kde se kvůli údajné glorifikaci zločinu a násilí nesměl promítat, ač Puzova kniha v českém překladu vyšla), bylo klíčové herecké obsazení hlavních úloh dona Vita Corleona a jeho nejmladšího syna Michaela.

Vedení Paramountu nesouhlasilo s Marlonem Brandem, na němž mu vedle jeho dobře známé pověsti "obtížného a nespolehlivého herce, jehož poslední filmy byly propadáky", vadilo hlavně to, že je na roli mafiánského patriarchy příliš mladý (v době příprav filmu mu bylo 47 let), a ještě větší odpor dávalo najevo vůči Al Pacinovi, jenž se jim zdál málo známý, příliš obyčejný a především malý. Coppola s oběma herci natočil testy, jež nakonec šéfy Paramountu přesvědčily.

Se stejnou pečlivostí režisér obsadil i další role, nejstaršího Corleonova syna, prchlivého Sonnyho (James Caan), jeho slabošského bratra Freda (John Cazale) a conseglieriho Toma Hagena (Robert Duvall). Úlohy Corleonových "vojáků" a dalších gangsterů ztělesnili vesměs málo známí italoameričtí představitelé, kteří dokonale typově odpovídali svým postavám (např. Richard Castellano jako Clemenza nebo Al Lettieri jako Sollozzo). V kreaci Michaelovy neitalské dívky Kay Adams zaujala budoucí múza Woodyho Allena Diane Keaton a Corleonovu týranou dceru Connii ztělesnila pozdější Stalloneova partnerka z Rockyho, Coppolova mladší sestra Talia Shire.

Téměř tříhodinový snímek vrcholí slavnou scénou křtu Michaelova synovce (představovaného Coppolovou dcerou Sofií), prostříhaného krvavým vyřizováním účtů s ostatními mafiánskými rodinami, jež znamenalo upevnění moci Corleonova klanu, ale také definitivní převzetí "rodinné firmy" zprvu zdráhavým Michaelem, který se stává důstojným nástupcem zemřelého otce.

kul, kk, Lidovky.cz




Najdete na Lidovky.cz