Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Obchodní centrum Port: pozoruhodný kontrast

Design

  7:00
Rekonstrukce budou patřit – a dost možná že už i patří – k nejčastějším zadáním pro architekty v ČR. Pokud by je někdo považoval za druhořadou práci, byl by na velkém omylu. Právě jejich prostřednictvím se může současné, nepříliš kvalitní prostředí našich měst viditelně zlepšit.

Velkorysý, takřka chrámový halový prostor obchodního centra doplnil neméně výraznou vrstvou jeho nájemce. Jsou v takovém kontrastu – a přitom se výborně doplňují. foto: Tomáš SoučekLidové noviny

Přeměnit bývalou kancelářskou budovu na pronajímatelné obchodní centrum – tak znělo zadání pro architekty Petra Pinkase a Jana Žalského. Investor chtěl z půdorysně dosti členitého objektu státního podniku Transporta Chrudim vytvořit halový prostor, který by budoucímu nájemci umožňoval volně si jej přizpůsobit podle svých potřeb. Architekti dostali k dispozici jen omezený rozpočet, přesto jejich řešení není co vytknout. Původní stavbu zjednodušili a existující okenní otvory doplnili novými tak, aby tvořily pravidelně se opakující řady a sloupce: na přízemní velkorozměrové výklady, které jsou v kontaktu s chodníkem a silnicí, navazují o patro výše přisvětlující horizontální střílny stejné šířky. Vstup architekti umístili na nároží a zvýraznili pomocí markýzové stříšky a typograficky jednoduše provedeného nápisu Obchodní centrum Port.

Vstup jednoduše, ale účinně zvýrazňuje markýza a nápis.

Vnitřek zpevnili nově vloženou sloupovou konstrukcí z pohledového železobetonu, betonový je také kubus výtahové šachty a výrazný solitér interiéru – schodiště do druhého patra. A aby každý návštěvník zažil pocit vzdušnosti a velkorysosti celého prostoru, na němž se podílí i horní přisvětlení, neopomněli architekti vynechat část podlahy v patře. Zezadu objekt doplnili venkovní krytou rampou – zásobování tak může v klidu probíhat nezávisle na prodeji. Z hlediska stylu úprav nepřekvapí, že veškeré technické rozvody – a to jak vnější, tak i vnitřní – nejsou nijak maskované. Návrh je dotažený a promyšlený do nejmenšího detailu, za pozornost stojí např. geometricky jednoduché, ale výrazné rozmístění zářivek ve směru nosné konstrukce.

Prázdný interiér, tak jak bývá fotografován do architektonických časopisů a jak jej málokdo kdy uvidí.

Fasáda s dekorem podle šablony
Obchodní centrum leží při velmi frekventované silnici, a tak jeho

Fakta

Autoři: Petr Pinkas, Jan Žalský – Pinkas Žalský architekti (Praha) www.pza.cz

spolupráce na designu fasády: Tereza Šmahová (Studio Moot)

investor: BZB

hlavní dodavatel: Sostaf, SSCh Chrudim

Projekt: 2006–2009
Realizace: 2007–2009
Náklady: 19 miliónů korun

vnější, snadno zapamatovatelný výraz má určitě podstatný vliv na prodejnost zboží uvnitř. Architekti oživili fádní budovu pomocí velmi jednoduchého nápadu, jehož provedení ale už tak jednoduché nebylo. Ve spolupráci s Terezou Šmahovou opatřili vnější plášť čímsi na způsob "potisku": stovkami schémat železářských matek.

Na první pohled to není výrazný zásah, ale jeho dosah je významný. Mění celé měřítko stavby a díky jiné lesklosti barvy vzhledem ke zbytku fasády vzniká zajímavá, ve světle proměnlivá struktura. Nepřímo tak odkazuje k teorii slavného amerického architekta Roberta Venturiho o jednom ze způsobů navrhování jako o dekorované bedně (decorated shed).

Jak je pro autory typické (viz Multifunkční dům v Pardubicích, Relax 22. 1. 2011), vystačili si s pouhými třemi barvami. Černou (ocelové rámy oken, okapy, plechová střecha, vnitřní zábradlí), šedou (vnitřní betonové podlahy, vnější omítka, betonové konstrukce – sloupy, průvlaky a výtahová šachta, schody) a bílou (vnitřní omítka). Barevnou strohost architekti odůvodňují tak, že dostatečnou barevnost vnese dovnitř sám život, tedy budoucí provozovatel. Jak velkou měli tentokrát pravdu, během navrhování ovšem ještě netušili.

Forma a obsah v protikladu, či nikoliv?
Zejména u ryze užitkových staveb se občas stane, že se forma (navržená architekty) dostane do disproporce s vnitřním obsahem (který dotváří nájemce). Jen dodejme, že tato disproporce může být třeba jen zdánlivá. Architekti o halových prostorech, které navrhli, často rádi tvrdí, že jsou univerzální. A že se v nich může odehrávat prakticky cokoliv. Tuším, že i přes podobná tvrzení nebyli autoři Obchodního centra Port připraveni na to, co nastalo.

Svou přestavbu směřovali k budoucímu prodeji zahradní techniky a železářství (odtud motiv matky na fasádě), ale pro něj se objekt ukázal příliš veliký. Po několika měsících bez nájemce se konečně jeden našel: provozovatel vietnamské tržnice. Máloco by svou vizualitou bylo v tak příkrém kontrastu k výtvarným hodnotám vyznávaným autory. Jejich strohá, čistá, jednoduchá, monumentální a střízlivá stavba byla doplněna vrstvou spotřebního, netrvanlivého, nepříliš kvalitního a všemi barvami zářícího zboží. Atmosféru dokreslují stovky umělých květin a krajinomaleb rozvěšených na zdech.

Vnější fasáda je rytmizována pouze několika strohými okenními otvory a šablonovým dekorem s motivem železářských matek

Ze vztahů mezi muži a ženami známe úsloví "protiklady se přitahují". Naprosto stejný pocit jsem měl z návštěvy obchodního centra v Chrudimi. Zcela odlišné přístupy tvůrců domu a jeho obyvatel se k sobě výborně hodí a vytvářejí vzájemně posílený celek. Vietnamské zboží zbavuje architekturu určité snobské akademičnosti a dodává jí na užitnosti. A dokazuje mimo jiné, že je navržena kvalitně a funkčně. Na druhou stranu, robustní stavba se s vrstvou zboží dokáže bez problémů vyrovnat, její univerzální strohost doplněná o monumentální přisvětlení obrovskými okny pod stropem by dokázala unést doopravdy cokoliv. A díky ní nepůsobí tržnice dojmem chaotického bludiště, jak bývá často zvykem. Právě naopak.

Křišťálová lupa 2011

Obchodní centrum v Chrudimi a jeho následné využití pro mě představují jasný důkaz, že současná špičková architektura by neměla být poptávána pouze pro mimořádně důležité objekty typu divadel, koncertních síní, muzeí nebo exkluzivních rodinných domů a kondominií. Má své místo i v každodenním životě a bylo by skvělé, kdyby si to drobní živnostníci a podnikatelé uvědomili a začali využívat její potenciál. Může pro ně zprostředkovat výhody, které si třeba ani neumí představit.

Autor:

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.