Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Obyvatelé Londýna mění člun za byt. Nájmy jsou příliš vysoké

Svět

  15:46
LONDÝN - Kvůli vysokým cenám za bydlení v Londýně se stále více obyvatel britské metropole stěhuje na nákladní čluny. Tento trend však znepokojuje obyvatele na březích řeky a vyvolává přehlcení říční dopravy, píše agentura AFP.
Hausbót - ilustrační foto.

Hausbót - ilustrační foto. foto: Shutterstock

V letech 2007 až 2014 vzrostl počet těchto plovoucích domů o 36 procent. Jak uvádí společnost Canal and River Trust (CRT), která spravuje 3200 kilometrů říční sítě v zemi, loni v březnu jich bylo už 2964 a za sedm let tak jejich počet vzrostl asi o tisícovku.

Takové bydlení umožňuje probudit se ráno mezi hejnem kachen, v kanálu obklopeném velkými stromy. Tato dlouhá plavidla jsou často pomalována živými barvami, o nichž někteří mohou jen snít.

Drahá Praha? Kanceláře v Londýně stojí sedmkrát více než u nás

A především cena těchto plavidel představuje jen zlomek částky, kterou je třeba vydat za londýnský byt, přestože je třeba počítat s následnými výdaji na údržbu. V Londýně se cena průměrného bytu pohybuje kolem půl milionu liber (téměř 19 milionů korun). To je pětkrát více než stojí nejdražší člun.

„Stále více lidí přichází na čluny, protože nemá na výběr,“ vysvětluje devětatřicetiletý učitel Jim Bryden, který strávil dva roky na palubě Violer Mae se svou přítelkyní, psem a kočkou. „Potkal jsem i lidi, kteří skončili na lodi, protože se museli do dvou týdnů vystěhovat, a tak si koupili člun za 10 tisíc liber“ (377 tisíc korun), říká.

Loni provoz v nejpopulárnějších splavných lokalitách vzrostl o 85 procent, uvádí CRT. Noví obyvatelé člunů se setkávají s nejrůznějšími problémy: jak uvázat námořní uzel, jak spravit motor, ale také s tím, jak je na vodě ve člunech vytápěných často kamny zima krutá.

V Anglii mají pomalé zdravotnictví, předražené byty a příšerné pečivo, říká Češka

Prudký vzestup počtu člunů se odráží na zahlcení říčních tras a také je u zrodu konfliktů s obyvateli pobřežních lokalit, kteří jsou novými sousedy obklopeni. Jim Bryden patří k týmu dobrovolníků, kteří se snaží omezit negativní vlivy, jako je hluk či kouř z těchto plavidel, na jednom úseku Regentského kanálu.

„Dohlížíme na to, co se tu děje, a snažíme se obyvatele člunů seznamovat s předpisy, například do kolika hodin mohou používat generátor,“ vysvětluje.

CRT má problémy s tím, aby tato plavidla dodržovala pravidla provozu, protože většina z nich nemá stálé kotviště. To je velmi žádané a jeho cena se zhruba rovná nájemnému za byt.

Petice proti vyhánění z člunů

Mnozí majitelé člunů využívají povolení označovaná jako „plynulá plavba“, kdy se musejí každých 14 dní přesunout jinam. To ovšem není vždy snadné pro ty, kdo mají děti školou povinné, nebo pro ty, kdo vyžadují zvláštní lékařskou péči. Není snadné se také zříci takového komfortu, jak jsou toalety, pitná voda a elektřina.

CRT v březnu pohrozil, že toto povolení přestane vydávat a že dokonce bude požadovat odstranění těch plavidel, jejichž majitelé nerespektují pravidla. To vyvolalo značné pobouření.

Více než 19 tisíc osob podepsalo petici proti vyhánění z člunů. Obvinili CRT, že chce rodiny vytlačit na ulici. „Ať chceme či nechceme, sociální a politická situace učinily z vodních cest možnost přístupného bydlení,“ uvádí se v petici.

Mluvčí CRT Joe Coggins zdůraznil, že uživatelé člunů musejí respektovat pravidla a zajistit si trvalé kotviště, nebo připustit, že tento život pro ně není. „Čluny jsou fantastickým místem, ale nemůžeme v nich spatřovat jen možnost levného bydlení,“ řekl.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...