Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Od Mississippi k Vltavě. Bluesové evergreeny podle Matěje Ptaszeka

Kultura

  6:00
Mezinárodně uznávaný hráč na foukací harmoniku Matěj Ptaszek si v názvu nového alba Bluesgrass pohrál s žánrovými škatulkami, ale žádné křížení s bluegrassem nečekejte. Stále se věnuje syrovému, záměrně archaickému akustickému blues.

Matěj Ptaszek a Dobré ráno blues band: Bluesgrass foto: David Díaz

Matěje Ptaszeka můžete slyšet v klubech, koncertních sálech i na ulici. Autor vychvalované učebnice Škola hry na foukací harmoniku, firemní hráč a "objev roku 2009" nadnárodní společnosti Hohner (renomovaného výrobce foukacích harmonik) hraje blues rád a naplno, kdekoliv a kdykoliv. Jak během prestižních akcí, tak když vybírá drobné do krabice na Karlově mostě. Po přerušení aktivit slovensko-českého dua Beňa & Ptaszek založil Dobré ráno blues band, se kterým loni debutoval koncertní nahrávkou bluesových standardů z pražského Paláce Akropolis. Také na novou studiovou desku Bluesgrass zařadil, až na dvě výjimky, notoricky známou žánrovou klasiku z repertoáru Roberta Johnsona, Big Billa Broonzyho či Leadbellyho.

CD Matěj Ptaszek a Dobré ráno blues band: Bluesgrass. Galén 2014

Udržovat při pódiovém životě evergreeny je samozřejmě chvályhodné. Ale rovnou se můžeme zbavit i věčné otázky, zda má smysl znovu natáčet na studiové desky písně jako Where Did You Sleep Last Night či Key to the Highway, které jsou dostupné v originálu i v tisících převzatých verzí. V Ptaszekově případě má. Hlavním argumentem pro je zajisté virtuozita Matěje Ptaszeka a také jeho spoluhráčů. Všestranný bubeník Vladislav Sosna (v minulosti hrál například ve skupinách Abraxas, Framus 5 Michala Prokopa či Tichá dohoda) názorně ukazuje, jak si vystačit s valchou na prádlo a činýlkem a přitom se postarat o důkladný rytmický tah. I ve studiu navíc dokázali pánové vybudit energii známou z koncertů.

Pak přihoďme na váhu ony dvě výjimky: česky otextovaný tradicionál Dobré ráno blues, známý i z filmu Občanský průkaz, a bravurní instrumentální skladbu Song for Charles kytaristy Víta Kopeckého. A nesmíme zapomínat ani na roli prostřednickou a popularizátorskou.

Zábavná osvěta

Matěj Ptaszek totiž nadšením pro věc působí vpravdě osvětově. Dokonce napříč generacemi, třeba díky dřívější spolupráci na vkusných písních pro děti se spolkem Kašpárek v rohlíku. K přitažlivosti Dobré ráno blues bandu určitě přispívají také prvky komiky, potvrzující dávnou pravdu, že stereotypní vnímání blues jako chmurného žánru neodpovídá realitě. Posluchači dá možná trochu práce, než si zvykne na Ptaszekův "gramophone vocal", jak protagonista označuje zpěv přes ozvučnou rouru starého mechanického gramofonu (nebo snad zvukový ekvivalent dosažený na nahrávce studiovou technikou), opravdu připomínající hlas z ohraných desek.

I tato zdánlivá samoúčelnost ovšem přispívá pocitu věrohodnosti hudby, k představě o tom, jak se hrávala v první polovině minulého století. Ptaszek a spol. se ovšem neomezují jen na interpretaci tradičních folk blues z Delty, album Bluesgrass má širší záběr. Když například v chicagské klasice Muddyho Waterse Hoochie Coochie Man zkreslí Vít Kopecký kytaru, rázem připomene mladší, elektrické, městské podoby žánru.

Matěj Ptaszek a Dobré ráno blues band: Bluesgrass

Galén 2014,

celkový čas 57:35

Celá nahrávka vlastně funguje podobně jako hraní tria na chodníku. Nemusí oslovit každého. Nevtírá se, nechá vás pokračovat v chůzi. Ale zároveň má sílu zastavit a udržet hlouček kolemjdoucích, kteří vůbec netušili, že by se jim mohla podobná hudba líbit. Blues z delty Mississippi, dávných tančíren amerického jihu nebo Chicaga zkrátka umí dělat radost i v povodí Vltavy.

Autor: