4. června 2009 8:56, aktualizováno  19:32 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Odpovědi nepříchazejí, pád
Airbusu je stále záhadnější

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 48Diskuse
Záchranáři pátrají po ztraceném letounu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Záchranáři pátrají po ztraceném letounu. | foto: AFP
PAŘÍŽ/RIO DE JANEIRO Zatímco týmy průzkumníků pátrají v Atlantickém oceánu po vraku osudného letu 447, otázek a spekulací o příčinách smrti 228 pasažérů na palubě letadla Air France, přibývá.

Hlad po odpovědích přitom roste. Jenže přicházející "vysvětlení" tragédie letu z Rio de Janeira do Paříže, se často rozcházejí či přímo popírají. Černé skříňky, které patrně leží v hlubině na mořském dně, pátrací týmy zatím nenašly a je možné, že se to vůbec nepodaří.

Mezitím přišel francouzský list Le Monde s hypotézou, že piloti možná udělali chybu a silnou turbulencí prolétali příliš pomalu, což způsobilo nekontrolovaný pád. Podle listu operátoři Airbusu rozeslali radu, jak prolétávat turbulence. "Jestliže už teď rozesílají pokyny, pak musejí tušit, co stálo za pádem letadla," citovala bývalého pilota Jeana Serrata agentura AFP.

Drama posledních čtyř minut

Letoun se dostal do problémů ve tři hodiny ráno, kdy vletěl do bouřkového mraku. Situace se zhoršila ve 3.10, kdy byl vypnut automatický pilot.

Ve 3.12 přestaly fungovat počítače, které informují o výšce, rychlosti a směru letu.

Ve 3.13 zkolaboval i záložní letový počítač. Poslední kritická automaticky vyslaná zpráva přišla ve 3.14.

Špioni zatím vylučují bombový útok
Zpravodajské služby zatím spíše vylučují bombový útok. Na sledovaných fórech teroristů se o Airbusu nic nepíše a na hladině oceánu by prý nebylo žádná olejová skvrna. Jenže španělský pilot tvrdí, že v inkriminoivané noci zahlédl dlouhý bílý záblesk. Muž pilotoval letoun na lince z peruánské Limy do Lisabonu, který prolétával bouřkami ve stejné oblasti.

"Zahlédli jsme v dáli záblesk bílého světla, které padalo do moře a svítilo asi šest vteřin," popsal v hlášení pilot společnosti Air Comet.

Letoun se prý rozpadl na kusy už ve vzduchu
Generální ředitel Air France Pierre-Henry Gourgeon se ve čtvrtek na soukromé schůzce sešel s rodinami pozůstalých z letu 447 z brazilského Ria de Janeiro do Paříže a řekl jim, se se musejí vzdát naděje, že někdo tragédii přežil. Potvrdil také verzi, že se letoun zřejmě už ve vzduchu rozpadl na kusy.

Podle jeho slov francouzské vojenské letouny pokračují v pátrání po troskách stroje. Mluvčí francouzské armády Christophe Prazuck oznámil, že francouzské letouny zatím provedly šest misí nad oblastí předpokládané havárie, ale žádné nové trosky neobjevily.

Zničení airbusu za letu prý naznačují automatické vzkazy, které stroj
vyslal před svým zmizením. Po oznámení od pilota, že airbus prolétá bouřkovou oblastí přišly jen automatické zprávy, podle kterých postupně v rychlém sledu přestávaly fungovat jednotlivé systémy letounu. Poslední technický vzkaz hlásí ztrátu tlaku v kabině a katastrofický stav stroje.
Na hladině se objevila skvrna z pohonných hmot

"To jasně vypadá jako případ letadla, které se rozpadlo. Jen nevíme, proč se tak stalo, ale vyšetřování to ukáže," řekl nejmenovaný expert z leteckého průmyslu. Ten se podle AP nesmí veřejně vyjadřovat k průběhu vyšetřování havárie stroje Airbus A330, který v noci na pondělí letěl z Brazílie do Francie.


Brazilský ministr obrany Nelson Jobim označil za nepravděpodobné, že by letoun poškodil nějaký požár nebo výbuch, protože se na hladině oceánu našla skvrna z pohonných hmot. Jeho slova oslabují teorii, že se letoun stal možná obětí teroristického útoku, ale sám tuto hypotézu nevyloučil. "Nic neumožňuje, abychom si to mohli myslet," řekl vyhýbavě k možnosti pumového atentátu.
Vyšetřování se účastní i americké jednotky
Od začátku se nejčastěji objevuje hypotéza, že blesk vyřadil elektrické a další systémy letounu, který se stal neovladatelný. Ministr na tiskové konferenci dále zdůraznil, že se v oblasti
předpokládaného zmizení airbusu Air France nenašlo žádné tělo ani něco, co by naznačovalo, že někdo neštěstí přežil. Prohledávaná oblast oceánu kolem prvních nalezených úlomků letounu má poloměr 200 kilometrů, dodal.

Ačkoli se letoun zřítil v mezinárodních vodách, má hlavní pravomoci při vyšetřování Francie, kde byl stroj registrován, potvrdil mluvčí Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) se sídlem v Německu Daniel Holtgen. Paříž se prý rozhodla zapojit do vyšetřování příčin havárie, která je dosavadním největším leteckým neštěstím společnosti Air France, Brazilce a Američany.
Záchranáři hledají zbytky letadla Air France
Francouzský vyšetřovací tým ve středu sdělil, že první zpráva k výsledkům šetření by měla být zveřejněna koncem června.

Lidovky.cz, ČTK
  • 48Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na Lidovky.cz