Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Výslech ekonoma Tomáše Sedláčka

UKONČENO

Finanční krize, která má na svědomí několik předních amerických bank, se přesunula do Evropy. Přestože už i české banky začínají pociťovat zvýšenou nervozitu klientů, nadále tvrdí, že nás krize zatím neohrožuje. Na dopady celosvětové finanční krize jste se ptali 9. října od 13:00 hlavního makroekonomického stratéga ČSOB Tomáše Sedláčka.

položených otázek: 98 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (8.10.2008 14:31) Jana
Myslíte, že má pravdu ODS když nechce pojistit vklady lidí v bankách? ČSSD na svých stránkách uvedla, že by vklady měly být pojištěny tak jako v zemích EU(Švédsko, Rakousko, Německo atd.). Média o tom ale mlčela. Co si o tom myslíte vy?Je obava lidí, že přijdou o své úspory oprávněná? Slyšela jsem, že bohatí lidé mají stejně většinou úspory v zahraničních bankách, ale ti co šetří každou korunu by na to doplatili.
ODPOVĚĎ (9.10.2008 13:07)
Dobry den, zdravim ctenare z Kypru, kde zrovna na toto tema prednasim a diskutuji. Zaroven se omlouvam, v internetove kavarne v hotelu nemaji hacky a carky, zato maji plno recke abecedy, jsou nejaci divni... Tak k dotazu. Nechci komentovat politicka prohlaseni, ale skutecnosti je, ze nase bankovnictvi je skutecne zdrave. A to neni nazor jen muj, ale muzete se na to same zeptat jakehokoli analytika, koneckoncu i guverner Tuma o tom velice jednoznacne mluvil. Kdo neveri ani nasim expertum, dnes vysel clanek New York Times http://www.nytimes.com/2008/10/09/business/worldbusiness/09euroeast.html?_r=1&sq=banking%20crisis%20is%20bypasing&st=cse&adxnnl=1&oref=slogin&scp=1&adxnnlx=1223550183-Ov3x9U4pf6PTpLiKQ5dsvQ s nadpisem Bank Crisis Is Bypassing Central and East Europe tedy cesky: "Financni krize se vyhyba stredni a vychodni Evrope". Vice nezavisly a obejktivni zdroj jiz dat asi neumim :D Vlastne se hraje takovy zvlastni mezinarodni pokr. Zeme, ktera zpanikari, prohrava a ti kteri nenervozni (a u nas je to skutecne zbytecne) vyhraji. Navic ani globalne o uspory nikdo neprijde. To si nedovoli vlady ani v Americe ani nikde jinde v Evrope. Zatim v pripade nejhorsim, vzdy pomohl stat.
OTÁZKA (8.10.2008 14:48) kaja
bryden, mam si vybrat kes z banky a schovat ji pod deku?
ODPOVĚĎ (9.10.2008 13:08)
ne. viz odpoved vyse
OTÁZKA (8.10.2008 15:18) Zdeněk Smékal
Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, zda i za současné situace doporučujete co nejrychlejší vstup České republiky do eurozóny?
ODPOVĚĎ (9.10.2008 13:11)
Ano. Prave v turbuletnich dobach neni dobre mit vlastni menu. Investori jsou nerovzni i z drobnych zprav a pak mohou na danou menu zautocit. Kdyby Island byl v eurozone, nemel by takove problemy jako nyni: prvnitni pricina problemu totiz byla utok na islandskou korunu, ktera se propadla a dovedla zemi tam, kde je nyni. Vyhody jednotne meny se ukazuji prave v obdobi krize. a take casto v tom, ze se nic nestane: je absurdni myslet si, ze by na euro nekdo z investoru zauticil. proto se nestane, ze by male zeme byly cilem pro utok na menu.
OTÁZKA (8.10.2008 14:41) Gottwald
Dobrý den, je možné, aby alespoň jedna banka na svetě byla schopna unést stav, kdy si všichni střadatelé(mimo podnikatele) vyberou své nastřádané peníze? Já si myslím, že to není možné, takže by stát měl garantovat bez diskuze!!!, která teď zuřivě probíhá za vklady ve zdravých bankách 100%!! Peníze jsou krev ekonomiky a jestli v bankovním sektoru nepotečou, je to vykrvácení banky :-( Proč tyto záruky nejsou dávno zakotveny v legislativě a stát by dozíral na aktivity bank , ale důsledněji, než v USA. Děkuji za Váš názor. SG
ODPOVĚĎ (9.10.2008 13:17)
Ne. To by zadna banka nevydrzela. Stat tady ale neni od toho, aby delal bankovnctvi, to uz jsme tu meli a moc se to neosvedcilo. Ministr financi ma pravdu, kdyz rika, ze zaruky jsou u nas zbytecne. Pokud je ale zavadi cela EU27 pak nas to vystavuje tlaku, ucinit to same. Lide by se podivovali, proc to vlada neudelala, chytli by paniku a zacali by jednat iracionalne. Proto k tomuto kroku, prisoupi i ceska vlada. Vase vklady jsou v bezpeci. Tak jako vsude jinde v Evrope.
OTÁZKA (8.10.2008 14:49) Braun
Dnes jsme po týdenním čekání vybrali veškeré rodinné peníze, které jsme v ČSOB měli. Jedním z důvodů je skutečnost, že ČSOB patří bezi banky, které odmítly poskytnout mediím odpověď na to, zda a a kolik od ní v současné době má od ní zapůjčen belgický majitel (férovou odpověď poskytly pouze ČS a Raifeissen Bank). Můžeme si tedy myslet, že se naše úspory mohly nenávratně ocitnout kdesi v Belgii. Překvapila nás neochota a obstrukce personálu, když jsme na výpověsi spořícího účtu a výplatě v hotovosti trvali. P.S. Věrohodnost slibů pánů Topolánka a Kalouska nejspíš nemáte možnost ověřit - žádný další dotaz nemám.
ODPOVĚĎ (9.10.2008 13:22)
To, ze by nas matka vysavala se nemusite bat, ono to totiz ani nejde. Tato vec je prisne regulovana a hlidana CNB. Jedine, jak by se to dalo teoreticky udelat je pres vyplatu dividend a to je silene dlouhy a komplikovany proces a navic nejde udelat jen tak. Jedna vec je likvidita: V CR plati velmi prisne limity pro to, kolik prostredku muze banka pujcit do materské spolecnosti, a to ve vysi odpovídající 20% kapitalu. Dodrzovani techto limitu sleduje CNB na deno denni bazi. A CSOB tyto limity samozrejme bez problemu plni. Podstatne take je rici, ze KBC i CSOB jsou velmi silne kapitalizovane, to znamena, ze maji prebytek likvidity (maji vice penez v dome nez mimo nej, maji tedy dostatek volnych financnich prostredku).
OTÁZKA (9.10.2008 9:25) Dvořáková
Mám vložené peníze v podílovém fondu Sporotrend. Může se stát, že tento fond tzv. krachne a já o vše přijdu, nebo se zablýská na lepší časy např. do 2 let?
ODPOVĚĎ (9.10.2008 13:25)
Nejsem odbornik na investovani ve fondech, nicmene nejcasteji plati, ze v propadech prodela ten, kdo zpanikari a proda sve fondy v dobe, kdy maji nejnizsi trzni hodnotu. Pokud investujete dlouhodobe nechte sve penize tak, kde jsou. Lepsi casy urcite zase nastanou, zatim se tomu v minulych krizich vzdy tak stalo.
OTÁZKA (8.10.2008 22:30) Neekonom
Máme se bát finanční krize? Kdy už to bude zas ready. Začínám panikařit:)
ODPOVĚĎ (9.10.2008 13:31)
Zpomaleni rustu ceka cely svet. Jedna se ale jen o zpamaleni rustu, nikoli o propad! U zadne ze zemi sledovanych eurostatem se neceka propad hospodarstvi, vsechny budou nadale rust! nikoli tolik, jako pred rokem, ale rust se bude stale. Pokud chcete mrknete na http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page?_pageid=1996,39140985&_dad=portal&_schema=PORTAL&screen=detailref&language=en&product=REF_TB_national_accounts&root=REF_TB_national_accounts/t_na/t_nama/t_nama_gdp/tsieb020 velky vecirek narustu bohatstvi je za nami a ted nas ceka "zcela brutalni navrat do normalu" :)))
OTÁZKA (8.10.2008 15:03) Sofie
Dobry den, jak je mozne ze Island dopadl, jak dopadl a bude si pujcovat od Rusu, kdyz to byl jeste nedavno stat s jednou z nejlepsich ekonomik? Dekuji.
ODPOVĚĎ (9.10.2008 13:34)
Americke investory chytla panika, objevilo se par spatnych zprav v novinach, Island je mala zeme, 320 000 obyvatel, takze i male kychnuti velkeho investora jej muze polozit. Prvni byl utok na jejich menu, pak nasledovalo dalsi. Nechci byt protivny, ale kdyby meli euro... tak my to s nimi takto nemavalo.
OTÁZKA (8.10.2008 16:03) J. Svoboda
Dobrý den, pane Sedláčku. Dočetl jsem se, že burza Nasdaq OMX Group má zájem získat většinový podíl v pražské burze. Nebude s tím spojeno riziko neblahého vlivu amerického finančníhio trhu na český? Děkuji za odpověď.
ODPOVĚĎ (9.10.2008 13:35)
nejsem expert na mergery kapitalovych trhu, ale vase obava nehrozi. stejne jako v pripade bank, mame svou vlastni narodni regulaci a majitelem muze byt, kdo chce. tedy kdo na to ma vlastne :D
OTÁZKA (8.10.2008 16:05) Jarmila Bártů
Je pravda, že vše zlé je k něčemu dobré? Mám na mysli, že teď je přece nejlepší chvíle začít nakupovat padající akcie např. bank? Hodnoty letí dolů -dnešní kurz ErsteBank je kousek nad 30 EU, v nejlepších dobách byl kolem 60 EUR. Dá se na této úvaze vydělat? Co si o tomto nápadu myslíte? Nebo je třeba ještě vyčkat a trh půjde i přes veškerá ujištění státních úředníků dolů? To mne přivádí na další dotaz, co by se ještě mohlo stát, aby bylo hůře? Jaké rozhodnutí ČNB by bylo úplně nesmyslné? Děkuji za odpověď J.B.
ODPOVĚĎ (9.10.2008 13:38)
Vse zle je k necemu dobre a neco dobre je obcas k necemu zle :) Ale mate pravdu. Ted nekdy (presnou chvili neni mozno urcit, kdybych to vedel, asi bych si brzy mohl koupit cely Kypr) je dobra doba na nakup. Vetsinou je dobre delat veci proti panice. kdyz vsichni prilis nakupuji prodavat a kdyz prodavaji nakupovat. Zatim se kapitalove trhy ze vsech krizi vylizaly a po vsech krizich posilily na hodnoty vyssi nez pred zacatkem krize ... jo, ale chce to nervy. To zas jo.
OTÁZKA (8.10.2008 16:20) Občan
Prosím Vás nemyslíte si že liekom na súčastnú bankovú krízu by bolo keby bola úroková sadzba 0? podľa mňa by to pomohlo hneď a rýchlo ako chirurgický a bolestivý ale nutný rez. Ďakujem za odpoveď a prajem Vám všetko dobré.
ODPOVĚĎ (9.10.2008 13:41)
No... lekem asi uplne finalnim ne, to by bylo prilis jednoduche, ale snizeni sazeb by pomohlo. koneckoncu vcera o 50 bodu snizily koordinovane hlavni banky sveta. Nesmite to ale drzet moc dlouho. vyhnanim jednoho demona byste privolal demona inflace. rust na ukor inflace je lakava myslenka, ale v dlouhem obdobi zradna. Inflace lidi okrada plizive, ale stejne.
OTÁZKA (8.10.2008 16:26) Josef Novák
Fandím Vám, pane Sedláčku. Předpokládám, že tato světová finanční a hospodářská krize nabere časem na grádech, které nebudou mít v historii obdoby. Co to pro nás občany v ČR bude znamenat? Prosím, zaujměte odhodlaný postoj ke svojí odborné předpovědi a ne chlácholivý Kalouskův oportunismus.
ODPOVĚĎ (9.10.2008 13:43)
Dekuji. Ja doufam, ze uz to brzy skonci. Cesi maji tu vyhodu, ze zatim krizi pozoruji spise z povzdali. Dnesni recnik zde na konferenci prirovnal nas region k tlustemu boxeru. Sice se nemuze pohybovat tak zvizne jak by si pral, ale muzete ho do bricha mlatit jak chcete, jeho to moc neboli, pac ten tuk rany pekne tlumi... :]
OTÁZKA (8.10.2008 16:53) Mirek Rys
Otázka: Jaký dopad bude mít finanční krize na reálnou cenu piva?
ODPOVĚĎ (9.10.2008 13:45)
Zatim kladnou, cena ropy klesa. V obodbi zpomaleni rustu klesava i poptavka po rope a tedy i jeji cena. navic si lide nyni ze spokulativnich duvodu nakupuji spise zlato, na ropu nyni takovy napor neni. V dlouhem obodbi, krize nekrize, ale pujde ropa nahoru.
OTÁZKA (8.10.2008 17:02) Zeman
Dobrý den, prosím o radu, zda mám zrušit Sporoinvest a finance uložit do některého z pojištěných vkladů a to samé udělat ze zajištěným fondem ČSOB Světového růstu 4, i když zde se domnívám, že fond, který má v názvu "zajištěný", i když není pojištěný, by měl garantovat návratnost celého uloženého vkladu. Děkuji.
ODPOVĚĎ (9.10.2008 13:47)
Odpoved viz vyse. Pokud jste investoval, urcite jste investoval s dlouhodobym horizontem. drzte se toho! Pokud ale jste nerovzni a konzervativni, radeji si dejte penize do zajisteneho fondu. bude se vam lepe spat. druha moznost je ted na chvili necist noviny :D
OTÁZKA (8.10.2008 18:02) Kamila
Pane Sedláčku, je možné, že může nastat situace, kdy občané i firmy budou převádět finance z našich bank, do zahraničních bank, pokud nebude 100procentní záruka vkladů v Česku?
ODPOVĚĎ (9.10.2008 13:52)
Myslim si, ze to nehrozi, projednavame nyni de facto stejnou ochanu vkladu jako sousedi. lide kteri maji ulozeno vice nez 50 000 euro to maji rozdelene do vice bank takze ten limit je u nas de facto mnohem vyssi. Zaruka navic bude 100%. Zbytek odpovedi viz vyse.