Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Účtenky zaplavily Česko. Co vás štve a čemu nerozumíte? Ptejte se šéfa oddělení EET

Martin Šabo, vedoucí oddělení EET na ministerstvu financí.

UKONČENO

Desítky zejména menších hospod kvůli čtvrtečnímu zahájení elektronické evidence tržeb zavřely, jiné výrazně zdražily. Očekávalo ministerstvo financí takový průběh první vlny EET? Podaří se díky povinnému vydávání účtenek skutečně narovnat podnikatelské prostředí? A jaké jsou technické nástrahy systému? Na všechny otázky týkající této důležité změny se pokusí odpovědět vedoucí sekce EET na ministerstvu financí Martin Šabo. Otázky už není možné pokládat, online rozhovor skončil.

položených otázek: 134 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (1.12.2016 22:38) Jakub
Mohl by soudruh z ministerstva objasnit proč při ověření vstupu do eet jsou čteny anglické číslice??? To si snad dělate legraci ne?
Martin Šabo: (2.12.2016 11:00)
Dobrý den, nevím jakého soudruha máte na mysli, ale já se vám pokusím odpovědět, byť není úplně jasné co máte na mysli pod „anglickými číslicemi“. Pokud se jedná o bezpečnostní opatření před automatizovanými útoky tzv. reCAPTCHA, pak je pravděpodobný problém v nastavení vašeho internetového prohlížeče. Doporučuji ji ho přenastavit z anglického prostředí na české.
OTÁZKA (2.12.2016 7:04) David Mateju
Dobry den, jaky je to pocit likvidovat zdravou ceskou spolecnost a po vzoru sveho sefa do ji zavadet estebacke praktiky? Dekuji za odpoved.
Martin Šabo: (2.12.2016 11:01)
Dobrý den, kdyby české podnikatelské prostředí bylo natolik zdravé a všichni si plnili své daňové povinnosti, žádná evidence tržeb by nebyla potřeba. Např. dle studie KPMG považuje více než 60 procent českých firem šedou ekonomiku za reálný problém, který ohrožuje jejich podnikání. Stávající stav umožňuje povinným subjektům v mezidobí od provedení transakce do podání daňového přiznání upravovat výši příjmů a tím i výši své daňové povinnosti, analýzy ukazují, že zvlášť v některých odvětvích se to děje v masovém měřítku. Krácení tržeb je velký problém s celospolečenskými dopady zejména s ohledem na významné deformace tržního prostředí a omezování podnikání. Proč by měli poctiví podnikatelé doplácet na to, že řádně platí daně a mít tak konkurenční nevýhodu proti těm nepoctivým?
OTÁZKA (2.12.2016 7:42) Jan Novak
Dobrý den, v souvislosti se zavedenim EET dojde ke sberu citlivých údajů všech podnikatelů. Bude každý pracovník Vašeho odboru mít přístup ke všem udajum? Dojde k selekci například dle krajů? Vaši pracovníci budou disponovat citlivými údaji, které by napr. kazdy nadnárodní řetězec uvažující o otevření obchodu v danne lokalitě v ČR velmi rad ocenil.... :) Dekuji J.Novak
Martin Šabo: (2.12.2016 11:01)
Dobrý den, k údajům nebudou mít pracovníci MF vůbec přístup. Data budou primárně zpracovávána automaticky strojově, přístup k datům bude mít pouze velmi úzká skupina prověřených osob z Finanční správy. Se stejnými daty pracovala Finanční správa již dnes, mění se akorát okamžik, kdy je dostane – místo daňových přiznání je má k dispozici online. On-line poskytování dat slouží k zabránění možnosti dodatečné manipulace s daty nebo fungování různých „optimalizačních“ softwarů, které jsou značně rozšířené u klasických registračních pokladen.
OTÁZKA (2.12.2016 7:45) Jirka
Je to ještě svoboda, když každý, kdo chce podnikat musí být napojen online na internet ?Pane Šabo zkoušel jste někdy podnikat ?
Martin Šabo: (2.12.2016 11:02)
Dobrý den, ve využívání moderních technologií nespatřuji omezování svobody. V dnešní době již naprostá většina podnikatelů v rámci svého podnikání internet již využívá. Týká se to i těch nejmenších OSVČ, což potvrzují data nejen ČSÚ, ale i výzkum Asociace malých a středních podnikatelů, podle kterého jej využívá 95 % z nich.
OTÁZKA (2.12.2016 7:45) Jirka
Je to ještě svoboda, když každý, kdo chce podnikat musí být napojen online na internet ?Pane Šabo zkoušel jste někdy podnikat ?

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA (2.12.2016 8:14) Jirka Nový
Hezký den. V souvislosti s EET se objevila v médiích informace, že podnikatel může vydání potvrzení zpoplatnit. Že to údajně není nic nezákonného. Velice mne to překvapilo, protože si neumím představit, jakou částku tedy může podnikatel požadovat. A já jako zákazník jsem opravdu povinen ji zaplatit? Pokud ano, tak by mělo logicky platit to, že si podnikatel může říct o nějakou částku i za doklad o zaplacení, který je povinen vydat každý podnikatel, bez ohledu na to, zda spadá pod EET, či nikoliv? Může se tedy teoreticky stát, že podnikatelé budou sice plnit povinnosti spojené s vystavením dokladu zákazníkovi, ale zároveň si řeknou o poplatek ve výši 5,10,50,100 nebo 500 Kč? Myslím si, že odpověď na tuto otázku bude zajímat asi všechny zákazníky.
Martin Šabo: (2.12.2016 11:02)
Dobrý den, zaevidovat tržbu a vystavit účtenku, je zákonem stanovená povinnost – zákon o evidenci tržeb neumožňuje, aby bylo vydání účtenky zákazníkovi podmíněno zaplacení nějakého poplatku. Nicméně náklady spojené s evidencí tržeb může podnikatel promítnout do ceny prodávaného zboží nebo služby. Toto samozřejmě může nějakým způsobem proklamovat, otázkou je, jestli by stejným způsobem neměl proklamovat, i kolik z ceny zboží činí daň z příjmu, jeho náklady na zaměstnance, nebo např. náklady na benzín na přivezení tohoto zboží do provozovny.
OTÁZKA (2.12.2016 8:16) František
Investoval jsem cca 5 mil. Kč do stavby rozhledny a zázemí. Bez jakýchkoliv dotací.Odepisovat daňově budu 30 let. Tržby cca 300 tis. Kč ročně. Vstupenky číslované, drobné suvenýry, káva, limo a WC max. tržby ročně 20 tis. Kč. Otevřeno SaN celoročně, prázdniny denně. Daň z příjmu tedy neplatím, jsem důchodce, pouze zdrav. pojištění. Abych neměl pravidelné výdaje za EET (spotřební materiál, údržba SW atp.) chci instalovat mechanickou bránu, kde lidé vhodí pro vstup do rozhledny mince nebo žetony. Kávu, WC a ost. zruším. Musím mít EET, když budu vybírat z automatu peníze? Nechce se mi podporovat podnikatele, kteří vydělávají a já to dělám jako hobby. Děkuji za odpověď. František
Martin Šabo: (2.12.2016 11:02)
Dobrý den, dle zákona o evidenci tržeb se nemusí evidovat tržby, které plynou z prodeje zboží (služeb) prostřednictvím automatu. Pokud to tedy skutečně bude automat a bude u něj chybět lidská obsluha, nebudete povinen takovéto tržby evidovat.
OTÁZKA (2.12.2016 8:49) Viktor
Dobrý den. Za mé služby a zboží mi klienti platí platební kartou přes platební bránu na internetu. Peníze jdou z účtu na účet, žádnou hotovost nepřijímám a klient dostane po zaplacení fakturu. Dle současného znění zákona ovšem prohlašujete že platba kartou je jako kdyby platil hotově. Nehodláte toto ještě přehodnotit ?
Martin Šabo: (2.12.2016 11:03)
Dobrý den, Jak jste určitě zaznamenal ministr financí předložil pozměňovací návrh, kterým by byly tržby placené přes platební bránu na internetu z evidence tržeb vyňaty. Na výsledek si však musíme počkat podle toho, jak dopadne legislativní proces.
OTÁZKA (2.12.2016 8:53) Petr
Máte odhad, kolik museli slušní podnikatelé zaplatit a kolik ještě zaplatí za zavedení a udržování systémů pro EET? Jaká byla vaše provize za to, že jste zřídili nový trh pro firmy z oblasti IT?
Martin Šabo: (2.12.2016 11:04)
Dobrý den, Odhady máme a jsou součástí RIA, nelze však říct jednu částku, která by platila pro všechny. Cena se odvíjí od toho, co podnikatel očekává, že pokladna bude umět. Někomu stačila základní pokladna, která umí evidovat, za cca 5000 Kč plus stovka na internetové připojení, jiní využili možnosti propojit pokladnu se skladovým hospodářstvím a/nebo účetnictvím, ti pak měli náklady vyšší. A někteří měli přechod na evidenci tržeb úplně zdarma v rámci pravidelných poplatků za údržbu softwaru – to se týká těch, kteří už pokladnu využívali. Provize na EET samozřejmě žádné nemáme.
OTÁZKA (2.12.2016 8:54) Alexander Gottvald
Musím se registrovat do eet, a pořizovat nějakou pokladnu, pokud provozuji obchodní činnost, ale veškerý obrat realizuji bezhotovostně přes faktury?
Martin Šabo: (2.12.2016 11:04)
Dobrý den, pokud budete přijímat platby převodem z účtu na účet, tak evidovat tržby nemusíte a vůbec nemusíte vstupovat do evidence tržeb.
OTÁZKA (2.12.2016 8:58) Max
Jste spokojení, že jste průkopníky čipování jedinců? 1) ted asistujete při platbách 2) chystáte se šmírovat všechny na internetu a co bude příště, povinné GPS a zprávy o tom co kdo dělal? Tím přece zlikvidujete 99% kriminality, terorismu a přestupků! Opět se dá říci, kdo nepodvádí, nemá se čeho bát! Každý, kdo se na tomto stbáctví přičiňuje, se podepisuje na novodobé totalitě a prosím, hlavně nekátejte Čínu, totalitou jsme na tom obdobně, ekonomikou jsme proti ní rozvojový stát? Jste hrdý, že za plat prodáváte svobodu a budujete Stébácký stát, kde tentokrát budou šmírovat IT technoloogie?
Martin Šabo: (2.12.2016 11:05)
Dobrý den, záměrem Ministerstva financí je získat díky evidenci tržeb informaci o hotovostních tocích podnikatelů a tyto informace využít k ověření skutečností, které nám podnikatel tvrdí v daňovém přiznání. Ministerstvo financí nemá žádné vyšší cíle, rozhodně se nechystáme čipovat jedince ani někoho šmírovat.
OTÁZKA (2.12.2016 9:34) Martin Kokeš
Podle metodiky k EET cit. "Poskytovatel platebních služeb by měl vědět, jaké platební služby v konkrétním případě poskytuje a poplatník by měl tuto informaci s ohledem na své zákonné povinnosti od svého poskytovatele platebních služeb vyžadovat." - uvažoval někdo z MF při tvorbě metodiky, jakým způsobem mají poplatníci tyto údaje získat od zahraničních služeb typu PayPal, Braintree, Google Pay, Apple Pay, Stripe, Flattr atp. a jakým způsobem u těchto systémů zajistit bezprostřední vydání EET účtenky? Týká se to nejen e-shopů, ale i pronájmu ubytovacích zařízení přes Airbnb.
Martin Šabo: (2.12.2016 11:07)
Dobrý den, ano tyto analýzy provedeny byly.Jak jste jistě zaznamenal, ministr financí předložil v poslanecké sněmovně pozměňovací návrh, který problémy s placením na internetu řeší. Zda bude promítnut do právní úpravy evidence tržeb, si budeme muset čekat na výsledek legislativního procesu.
OTÁZKA (2.12.2016 9:38) Stašek
Množství různých nesmyslných pokut za kdejakou hloupost neustále narůstá. Nezdá se Vám přesto sankce 50 000 Kč za to, že si nevyvěsím ceduli o tom, že podléhám EET příliš vysoká? Co tím způsobím-vždyť všichni ví, že hospody (popřípadě následně kterýkoliv podnikatel) musí vystavovat účtenky, úřad si to přece může lehce zkontrolovat-provozovny jsou nahlášené v systému (pokud to IBM udělalo aspoň trochu uživatelsky příjemně). No a stejně vysoká pokuta za to, že mi někdo ukrade počítač, kde mám certifikát je už úplně výsměch...
Martin Šabo: (2.12.2016 11:10)
Dobrý den, V zákoně jsou uvedeny. maximální částky, které může kontrola uložit – je to tedy až 50 tis. Kč, v případě že půjde o závažné nebo opakované porušení povinnosti. Kontrolor to tedy bude vždy řešit dle konkrétní situace a závažnosti porušení. Sankce ve většině případů nebude dosahovat maximální výše. Informační oznámení je určeno zejména zákazníkům. Výše uvedené platí i pro ochranu certifikátu a autentizačních údajů.
OTÁZKA (2.12.2016 9:42) Stašek
Dobrý den, má podnikatel (např. hostinský) šanci obrany v případě personálu, který ho okrádá a vědomě nezadá tržbu do systému EET?
Martin Šabo: (2.12.2016 11:12)
Dobrý den, odpovědnost je na straně podnikatele, stejně jako v případě, že nedodrží např. hygienické předpisy. Tzn., pokutu dostane podnikatel a její úhradu může žádat po zaměstnanci v rámci pracovněprávních vztahů.
OTÁZKA (2.12.2016 9:43) Jan
Dobrý den, technická: rád bych se zeptal jaká je latence EET (doba mezi odesláním účtenky a přijmutím FIK do pokladny) na páteřních sítích v ČR, jaká průměrná? Kdo Fakticky způsobuje největší zdržení? Případně jaká je maximální garantovaná latence do páteřních sítí? Nejsou dvě vteřiny v dnešní době příliš? filoozofická: EET přidalo další povinosti podnikatelům, čím jim podnikání usnadnilo? Až bude EET platit u všech, bude možná tyto účtenky a faktury (společně s potvrzením o zaplacení) mezi podnikateli spárovávat a společně s daty ze sociání správy a jiných státních úřadů jim nabídnout jednoduché účetnictví, přehled, kolik vlastně mají komu zaplatit? Kde tato částka bude garantovaná finanční správou jako správná? Zmizí pak různé kontrolní hlášení a jiná zbytečnná administrativa? K tomuto by to mělo jít, kdy je odhad, že se k tomuto dojde? Po dosažení tohoto stavu by pak měli na finančních úřadech zbýt jen IT technici, analytici a kontroloři, kolik se tímto ušetří pracovních míst a na platech ve státní správě v oblasti úředníků?
Martin Šabo: (2.12.2016 11:13)
Dobrý den, reálné doby odezvy lze sledovat např. na nezávislém webu hlidaceet.cz Co se týče zjednodušení administrativy vůči podnikatelům, Ministerstvo financí a Finanční správa připravuje další opatření, která by měla tomuto napomoci a veškerou komunikaci s Finanční správou maximálně elektronizovat a zjednodušit.