Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Výslech rektora VŠCHT

Vlastimil Růžička

UKONČENO

Osobnosti ve výzvě upozorňují na alarmující stav českého školství, Senátu byla předložena Bílá kniha, která má pojmenovat problémy vysokých škol, a Dana Kuchtová odstupuje. Jak vidí stav českých škol jeden z kritiků bývalé ministryně jste se ptali 16.10. v 10:00 rektora VŠCHT Vlastimila Růžičky.

položených otázek: 39 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Přehled položených otázek

OTÁZKA (16.10.2007 10:50) čtenář
Hledí Vaše škola při výběru pedagogů vedle odborných kvalit i na morální kvality? Jako je jejich sexuální nevázanost, taky zejména ve spojení s jejich sexuální orientací, a následný dopad na mladou generaci?
OTÁZKA (16.10.2007 10:37) Daniel Munich
Dobrý den, prosim o odpoved na jiz jednou polozenou otazku, ale odpoved, ktera by se netykala pouze VSCHT, ale celeho naseho vysokeho skolstvi. Vim ze nelze pausalizovat, ale za jak velky problem to co "Jirka" popisuje to povazujete a kde pripadne vidite priciny. Dekuji za odpoved. JIRKA se ptal: "letos jsem dokončil magisterské studium a můj dojem z pětiletého působení na VŠ je ten, že spousta docentů či odborných asistentů se pouze poflakuje, jejich přínos vědě je zanedbatelný, vymýšlejí se nové předměty, jen aby zaměstnanec mohl vykázat nějakou činnost. Je neuvěřitelné, kolik peněz se na VŠ doslova promrhá....Dle statistik nakonec zjistíme, že značná část absolventů nakonec stejně práci ve svém oboru nenalezne."
OTÁZKA (16.10.2007 10:35) Mirek
Vážený pane rektore, domníváte se, že naše vláda dostatečně podporuje vědecko-výzkumnou činnost? Vyspělé státy investují do této činnosti 3 a více procent HDP. U nás nejsme ani na polovině. Sám mám zkušenosti s projekty podanými na GAČR. Je to pro zainteresované martýrium s malou pravděpodobností podpory výzkumu.
OTÁZKA (16.10.2007 10:08) eva kopacova
myslite si, ze ma nadejne vyhlidky zruseni omezeni studia nad 26let (myslim pojisteni atd). Treba pro doktorandy to je vazny problem a prekazky studia a myslim ze po zavedeni 4leteho doktorandskeho studia to bude prekazka jeste vyssi. myslim u studentu , kteri neprekrocili standardni dobu studia. Nedalo by se na to nejak zatlacit?
OTÁZKA (16.10.2007 9:59) marek
dost jste kritizoval exministryni kuchtovou, takže zřejmě jako kandidát na ministra nepřipadáte v úvahu, ale nedostávají se k vám nějaké zákulisní informace ohledně toho s kým zelení jednají? neoslovili nějakého vašeho kolegu?
OTÁZKA (16.10.2007 9:30) jindra
Dobrý den.Jaký je Váš názor na organizaci manželů Topolánkových Becario ?
OTÁZKA (16.10.2007 9:23) Pavel
Dobrý den. Co si myslíte o hlasech, které volají po tom, abychom měli co nejvíce vysokoškoláků? Není to degradace vysokoškolského studia? Děkuji za Váš názor.
OTÁZKA (16.10.2007 8:51) Pavel
Dobrý den. Nemyslíte, že kandidovat do senátu z pozice rektora, jak to udělal pan Zlatuška, je znevážení Rektorátu? Dle mého názoru ano.
OTÁZKA (16.10.2007 8:25) Novák
Já bych tipoval horká kamna?
OTÁZKA (16.10.2007 7:50) Vlček
To vám dali k článku pěknou fotku, Vaše Magnificence. Já myslel, že bude výslech maďarského premiéra Gyurcsánye.
OTÁZKA (15.10.2007 23:17) Jirka C.
Predpokladam, ze stejne jako ostatni rektori technickych VS celite i Vy malemu zajmu uchazecu o studium a tim i jejich nizsi kvalite. Uvazovali jste o klasicke inzerci a moznosti vyzdvyhnout a "prodat" vyhody technickeho vzdelani? Umim si predstavit v dobe pred podavani prihlasek predstavit klasicky reklamni sot, kde byste ukazali fakta jako "Zamestnanost nasich absolventu je 98.5%!" nebo "Prumerny plat 10 let po promoci je pres 55.000!" nebo by promluvili uspesni a slavni absolventi trebas i ze zahranici a v kratickem sotu rekli: "Jsem chemicky inzenyr z VSCHT!" je to mozne nebo to po letech v cizine uz vidim moc americky?... vzdyt preci delat vedu a techniku je o tolik lepsi nez byt hrbaty ucetni nebo parazitujici statni urednik.
OTÁZKA (15.10.2007 23:05) Jirka C.
Nemyslite, ze volba zamestnat vlastni absoloventy jako pedagogy vede k uzavrenosti, zatuchlosti a nizke soutezivosti i vedecke vykonnosti nasich Vysokych Skol a ze by to melo byt ztizeno, omezeno nebo aspon podmineno delsim (rekneme petiletym) postdoc pobytem na zahranicni Vysoke Skole/Skolach?
OTÁZKA (15.10.2007 22:41) Kanta
Jsou naše vysoké školy srovnatelné se špičkovými ve světě?
OTÁZKA (15.10.2007 22:26) anonym
Pane rektore, ocenuji Vasi statecnost se nechat vlacet po internetu. Leta se hovori o usili pripravit podminky na "navratu mozku". Bohuzel, situace se spis zhorsuje a proto k navratu nedochazi. Z oficialni ch mist se tento problem zlehcuje, ze to z odlivem mozku zase neni tak hrozne. Moje zkusenost je opacna. Velka rada mych spolupracovniku z 80-tych let (vic jak tretina oddeleni v UOCHB) pracuje v zahranici. Ti co se vratili do Cech, horce lituji a nebo odesli z vedy. Sam jsem se pokousel vratit dvakrat, ale podminky byly neprijatelne. Samozrejme, ze jsem necekal podminky jako ve Statech, presto jsem byl dost prekvapen. Navrat vedcu v produktivnim veku ze zahranici, by mohl byt jedou z cest zkvalitnit vyuku a vedu. Bohuzel se mi zda, ze to jsou jen takove reci a skutecnost je opacna - potencialnim zajemcum se hazi klacky pod nohy. Jaky je Vas nazor, pane rektore?
OTÁZKA (15.10.2007 21:33) mravenec
Dobry den,s vasi kritikou byvale ministrine se dalo nejednou souhlasit. Co rikate na pana Luzneho? Z novin sice vim o jeho problematicke politicke minulosti, ale netusim nic o jeho kvalifikaci. Zvladne zaridit penize z erofondu lepe?
OTÁZKA (15.10.2007 21:25) Hanka Kopecka
Dobry den pane rektore. Chci Vas pozdravit a podekovat za Vase usili o blaho VSCHT. Sama jsem ji studovala otevrela mi dvere do zahranici. Diky prof. Matejkovi jsem se dostala i do Japonska a tam jsem s prevahou zurocila skvele znalosti z VSCHT i "kremencarny". Takze ja moc dekuji za kvalitni vzdelani, a prosim nesnizujte standard "chemarny" na ukor nedostatku kvatlinich studentu. Vim, ze tam asi nikdy nebude naval jako na prava, ale to sito 1-2 rocniku je nutnost. Ps, Vyridte prosim pozdrav Mariane
OTÁZKA (15.10.2007 20:43) Tomas GEc
Dobry den, nejde mnozstvi nove nabiranych studentu na ukor kvality vyuky? Je stavajici system financovani pomoci normativu vhodny a nevede k tomu, ze spatni studenti nejsou vylouceni ze studia?
OTÁZKA (15.10.2007 19:27) Petr
Jsou vyučující na VŠ nějakým způsobem motivováni nebo tlačeni k dalšímu sebevzdělávání, publikační činnosti atd. Na VŠ jsme se setkali s tím, že docenti a profesoři -často,ne vždy, chodili na přednášky pozdě nebo vůbec a asistenti za ně všechno dělali. Podotýkám, že jsme věděli, že ti "vyvolení" někde běhají po obchodech nebo si vyřizují soukromé aktivity.
OTÁZKA (15.10.2007 19:21) Alena
Pane rektore, studovala jsem FT VUT Brno.Po pěti letech studia jsem si vubec nemohla jít do praxe. Nevěděla jsem kromě spoustu teorie vůbec nic. I ten poslední dělník v provozu věděl o své práci více. Změnilo se něco za tu dobu 15 let? Děkuji
OTÁZKA (15.10.2007 19:16) dalila
Dobrý den pane rektore. Jaký máte na názor připravenost studentů ze středních škol? Můžete porovnat vědomosti nebo i zájem studentů o studium v současnosti a před několika lety? Děkuji
OTÁZKA (15.10.2007 16:41) Wunsch
Zdravim, jakozto absolvent VSCHT me zajima Vas pohled na skolne na ´nasi´ skole: povazujete za realne aby se po zakonceni pomerne tezke - a tudiz neprilis oblibene skoly jeste splacelo skolne? Nebojite se odlivu studentu? Sam se povazuji spise za vyjimku, vetsina mych spoluzaku se (5 let po ukonceni) stale pohybuje okolo platu 20k. Takze jak bude uvazovat mlady gymnazista: tezka skola, uplatneni financne prumerne, a jeste platit? Co se tyce =hladu po technicich=, co ctu v tisku, jde podle me spis o hlad po napr. chemicich, kteri pak ale maji delat legislativu, obchod, v lepsim pripade technicky servis, kde je potreba jista odbornost. diky a hodne uspechu, W
OTÁZKA (15.10.2007 14:43) \semicolon
Myslím si, že obrovským problémem některých vysokých škol je jejich uzavřenost - často přednostně zaměstnávají jako pedagogy své vlastní absolventy, což způsobuje jejich strnulost a omezenost. Také se mi zdá, že podíl studentů na výzkumu je hrozně malý. Proč nedochází k většímu propojení mezi Akademií věd a vysokými školami?
OTÁZKA (15.10.2007 12:49) Honza
Pokud budete navržen na ministra školství tak,jak se o Vas píše v novinách,přijmete tuto nominaci? Jste můj horký favorit. Pokud budete ministrem, budete nadále pevně prosazovat minimalizaci působení chybujících akademických senátů v samosprávě vysokých škol VŠ zákonem, jak jste tím proslul v RVŠ? Čím ale tento prvek samosprávy nahradíte? Správní radou, vědeckou radou? Souhlasíte se zveřejněnými tezemi Bílé knihy skupiny prof.Matějů? Zdá se mi, že hodnotí VŠ kriticky jen podle nízké úrovně společenských věd a nedoceňují úroveň a potřebnost přírodovědných a technických oborů, budete žádat objektivnější pohled?
OTÁZKA (15.10.2007 12:28) Petr
Co pálí vysoké školy?
OTÁZKA (15.10.2007 12:06) zdeněk
Dobrý den, Nemyslíte si že spousta témat bakalářských a diplomových pracích je značně teoretických, odtržených od praxe a studeti poté co nastoupí do práce, budou muset prokázat spíše znalosti více v aplikační oblasti, které je škola nenaučila a musí se je naučit sami? Pokud například student nastoupí na VŠ z gymplu, mnoho znalostí které by se jinak dozvěděl na průmyslové škole mu již na VŠ neřeknou. Je to tak správně?
OTÁZKA (15.10.2007 11:18) Karel
Dobry den, vypadate jako rozumny clovek, nechtel byste nam delat noveho ministra skolstvi? Ted, kdyz na VSCHT koncite by se to docela hodilo....
OTÁZKA (15.10.2007 10:03) M. Brouzdal
Vážený pane rektore, dá se při současném způsobu financování VŠ od počtu zapsaných studentů a při souběžném poklesu zájmu o studium technických oborů udržet VŠ nad vodou jinak, než snižováním náročnosti studia?
OTÁZKA (15.10.2007 7:42) Jan Pokorný
Považujete vysokoškolské vzdělání za elitní, kterého může dosáhnout max. 5% populace? Jste si vědom toho, že vysokoškolské vzdělání potřebuje pro svojí práci mizivé procento absolventů škol a je zajímavé pouze po dobu 5 minut pohovoru s personalistou?
OTÁZKA (14.10.2007 23:24) cistka
Kolik bylo z VSCHT vyhozeno profesoru po r. 1968 a kolik po roce 1989?
OTÁZKA (14.10.2007 22:52) Mirek Steiner
Já znám prostředí ČVUT z dob, kdy jsme se scházeli ještě na Karláku u Trnků, za Dufka a Mikulce. byla to doba ještě pionýrská, ale získali jsme si uznání. Když jsem později dělal rigorosum v Cáchách na RWHT, sdělili mi, že jsem už druhý absolvent, pocházející z ČVUT, který má vynikající výsledky, že proto ČVUT zařadili mezi přední technické university. Nepochybuji o stejně dobré pověsti VŠCHT, je to škola dobře známá především v západní Evropě. Problém vidím v tom, že v zájmu zvýšení počtu absolventů je vyvíjen tlak na snížené požadavky na studenty a současně i na snižování nákladů na jednoho studenta. Z vlastní zkušenosti vím, jak je důležitá akademická svoboda a nezávislost vysokoškolských grémií na politice. Takovou svobodu a nezávislost však nezískáme zdarma, do vysokých škol je třeba investovat. Ten základ, platy a budovy, musí zajistit stát, na zlepšení úrovně však potřebujeme všenárodní organizaci, která sbírá peníze od podniků a nezávisle je přiděluje perspektivním projektům. Zdá se mi, že v tomhle jsme ještě zcela v začátcích. Přímé příspěvky podniků, jako třeba Škody - Auto jsou sice vítány, podle mně ale hrozí určitá závislost. Tam, kde je to dáno přímým zájmem, je třeba to také veřejně přiznat, ale sponzor by měl být natolik fér, že by přiměřenou část prostředků dal i na třeba základní výzkum, který se značkou sponzora nemá přímý vztah. Proto považuji tu meziorganizaci, jako třeba Volkswagenstiftung v Německu, za velmi užitečnou. Jak hodláte Vy organizovat financování výzkumných projektů na VŠCHT? Jistě se shodneme na zásadě, že nejlepší metodou výchovy studentů je jejich účast na výzkumných projektech. Ty projekty ale také něco stojí, takže stojíme před problémem, jak ty sponzory najít a přesvědčit. Pro stát by mělo být samozřejmé, že takové prostředky, získané od soukromých sponzorů, ještě doplní, neboť sponzorství je i známkou kvality a potřebnosti projektu. To nejhorší, co se může stát, je šetřit na prostředcích třeba k cestám na konference.
OTÁZKA (14.10.2007 21:38) Přidal
Dobrý den, proč je často očekávání zaměstnavatelů a reálné schopnosti průměrných absolventů v zásadním rozporu ?
OTÁZKA (14.10.2007 21:35) Agáta
Co by mohlo pomoci zvýšit atraktivitu technických vysokých škol pro studenty ?
OTÁZKA (14.10.2007 21:33) Pázlar
Jaký model financování VŠ je podle Vašeho názoru pro naše poměry nejlepší ?
OTÁZKA (14.10.2007 20:20) Jana
Souhlasíte s výzvou Všem jejichž hlas je slyšet , která vyšla na http://www.ceskaskola.cz/Ceskaskola/Ar.asp?ARI=104242&CAI=2124 ? Ještě by mě zajímalo co si myslíte o nárůstu šikany jestli byste byl pro školní stejnokroje a pro instalaci kamer.
OTÁZKA (14.10.2007 19:49) Jirka
Dobrý den, letos jsem dokončil magisterské studium a můj dojem z pětiletého působení na VŠ je ten, že spousta docentů či odborných asistentů se pouze poflakuje, jejich přínos vědě je zanedbatelný, vymýšlejí se nové předměty, jen aby zaměstnanec mohl vykázat nějakou činnost. Je neuvěřitelné, kolik peněz se na VŠ doslova promrhá....Dle statistik nakonec zjistíme, že značná část absolventů nakonec stejně práci ve svém oboru nenalezne.
OTÁZKA (14.10.2007 16:17) respektive
Po precteni clanku, mam dojem, ze jedinym cim se pani Kuchtova provinila je to ze vam odmitla podepsat bianko sek na Eurodotace, ze chtela aby investice byly vyuzity na neco smysluplneho. Z vlastni zkusenosti vim, ze vysoke skoly jsou slusne pracky na penize, ze samozrejme finance potrebuji, ale i ty co maji dost casto zcela nesmyslne utraceji.
OTÁZKA (14.10.2007 15:25) Pavel Celba
Vážený pane rektore, moje otázka se týká školství jen nepřímo, ale úroveň školství se hodnotí i podle toho, jak jsou jednotlivé školy schopné komunikovat s veřejností a nestranně vysvětlovat a objasňovat mlžení "odborníků" z jednotlivých politických stran. Proto se Vás jako odborníka ptám: 1) Myslíte si, že přidávání biosložek do automobilových paliv je dobré řešení? 2) Je nadprodukce v zemědělství taková, že z ní musíme dělat palivo? 3) Nepovede to náhodou ke zdražení potravin? 4) A hlavně mne zajímá odpověď na otázku, co je pravdy na tvrzení, že spalováním bionafty vzniká asi 30x více karcinogenních látek, než při spalování klasické nafty? Tato zpráva se objevila asi před půl rokem jako výsledek jistého německého výzkumu, ale byla zapomenuta, zametena, či jinak potlačena. Probíhá na VŠCHT výzkum v tomto směru? Díky za Vaše odpovědi a za Váš čas.
OTÁZKA (14.10.2007 14:03) log-in
Pane rektore rád by jsem znal váš názor na toto.Firmy si stěžují,že nemají pokrytí dělnických profesí,děti a rodiče se snaží uchytit na středních a vysokých školách.Myslíte si,že by učňovské školství a i dělnické profese u nás pomohla vyřešit otevření se více učńovským adeptům ze zahraničí,stejně jako je tomu u fakult?Myslíte si,že práce O-peir je kromě jazykových znalostí pro studenty přínosem nebo zhoubou?Nejsou lepší profesní stáže?Media honí senzace v tom kolik postižených dokončuje studia,neměli by se zaměřit i na zdravé studenty minoritních národnostních skupin u nás?Školská reforma by měla i toto nabízet.
OTÁZKA (14.10.2007 12:16) Je to 4.5 nebo uz 5
Jak byste, prosim, zhodnotil stav korupce v ceske akademicke obci, myslim nejen finacni, korupce vseho druhu - na obvykle stupnice 1-5 (5 - katastrofa)?