Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Náboženských skupin v ČR jsou tisíce

David Václavík

UKONČENO

O tajemných praktikách různých sekt slýcháme pravidelně především ze zahraničí. V poslední době se objevily dva podobné případy i u nás - kauza Škrlových z Kuřimi a "otrokyně" samozvaného vůdce Jiřího Adama. Přestože se oba případy váží k učení Hnutí Grálu, jeho představitelé se od nich distancují. Na sekty jste se ptali 6. června v 13:00 vedoucího katedry religionistiky MU v Brně Davida Václavíka.

položených otázek: 42 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (5.6.2008 8:08) Jaromír Souhradský
Proč je podle Vás tolik povyku zrovna kolem Poselství Grálu a ne např. kolem bible, ze které čerpá daleko větší množství nejrůznějších a daleko nebezpečnějších sekt na celém světě?
ODPOVĚĎ (6.6.2008 12:56)
Myslím, že povyk kolem Hnutí Grálu a jeho učení je dán především oběma velmi vděčnými mediálními kauzami. Máte určitě pravdu v tom, že velké množství kontroverzních náboženských skupin čerpá svoji inspiraci předevąím z bible. Kouzlo náboženských textů totiž spočívá v tom, že si nárokují absolutní pravdivost, kterou ovšem sdělují prostřednictvím symbolického jazyka. To pak umožňuje mnohé interpretace.
OTÁZKA (5.6.2008 8:24) Marie
Dobry den, mate nejake vysvetleni pro to, ze se dosavadni kazuy spojene s Hnutim gralu odehravaji na Jizni Morave? Ze by byli Moravaci sugestibilnejsi? :)
ODPOVĚĎ (6.6.2008 13:03)
To, že se obě dvě "grálové" kauzy odehrály na Moravě není určitě dáno jinou náboženskou mentalitou Moraváků či jejich "sugestibilitou". Za prvé je třeba si uvědomit, že obě kauzy jsou spíše brněnskou záležitostí (a jak všichni víme, Brno není Morava :-)), což potvrzuje jeden ze základních poznatků týkající se nových náboženských hnutí - jde totiž především o městskou záležitost. Brno je nábožensky velmi pestrým městem a HG je v Brně poměrně silné (v porovnání s jinými městy). Za druhé v Čechách působí také velké množství nových náboženských skupin a v mnoha ohledech jsou zde dokonce aktivnější.
OTÁZKA (5.6.2008 10:35) Jiří K.
Jak je možné, že z Hnutí grálů se rekrutují náboženské sekty, které patří k těm s nejhoršími důsledky pro své čelny, viz Škrlová a týraní dětí, nový případ z Mikulova nebo dnes zapomenutý, ale v polovině 90. let hojně medializovaný případ kolem samozvaného Mesiáše Parsifala Immanuela a desítky psychicky zlomených lidí. Hnutí Grálu se ode všech distancuje, ale není těch odpadlých sektářů na tak malou hrstku grálistů nějak mnoho?
ODPOVĚĎ (6.6.2008 13:12)
To je otázka, na kterou v poslední době odpovídám velmi často. Bohužel není možné dát na ní jednoznačnou odpověď. Osobně si myslím, že jednou z příčin je poměrně synkretistický charakter nauky HG, který umožňuje mnoha nábožensky založeným osobám si v ní nalézt to, co je jim blízké. Inspirovat se mohou východní i západní esoterikou, teosofickými myšlenkami, ekologickými koncepty, ale také eschatologickými koncepcemi. Další příčinou je také to, že HG vlastně nemá vypracovanou "ortodoxní dogmatiku" a že samo vlastně předpokládá individuální výklad. To samozřejmě umožňuje vytváření mnohých variací. Zároveň si myslím, že těch odpadlíků, v porovnání s jinými novými náboženskými skupinami, není výrazně více. Pro naprostou většinu podobných náboženských skupin totiž platí, že jsou relativně nestabilní a značně proměnlivé. Koneckonců i křesťanské církve byly v prvních desetiletích své existence velmi diferencované a každou chvíli vznikaly nové skupiny a odnože.
OTÁZKA (5.6.2008 12:36) prokopič
Je ve školních osnovách pamatováno na vysvětlení pojmů o různých náboženských sektách. V jakém rozsahu a na kterém stupni to je? Já se však obávám, že se vyučuje plno nepraktických věcí do života.
ODPOVĚĎ (6.6.2008 13:14)
Obavám se, že této problematice není ve školních osnovách věnována téměř žádná pozornost. Naše děti nevědí většinou ani to, proč se slaví vánoce či velikonoce.
OTÁZKA (5.6.2008 16:32) dana
V nedávném rozhovoru jste se vyjádřil, že v Brně je zvláštˇ vhodné prostředí pro různá náboženská hnutí. Souhlasím, ale zajímalo by mě, čím si to jako odborník vysvětlujete.
ODPOVĚĎ (6.6.2008 13:17)
Myslím, že je to dáno charakterem Brna. Jde o poměrně velké, liberální město s velkou skupinou vzdělaných a relativně dobře situovaných lidí, která je pro značnou část tzv. nových náboženských hnutí skupinou cílovou. Obecně je možné říci, že nová náboženská hnutí jsou městskou záležitostí a působí spíše v prostředí relativně dobře situovaných sociálních skupin s vyšší úrovní vzdělání.
OTÁZKA (4.6.2008 21:59) Jan Novák, Náchod
Myslíte, že je ještě nějaký lepší byznys než zneužívat lidské hlouposti?

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA (4.6.2008 22:34) MICHAL
Můžete srovnat s komunistickou sektou, která také nutila pracovat za stravu a byt, všechno potom halasně zdarma, odpadlíci trestáni a zavrženi či oběšeni, násilí i vojenské, zářivé zítřky, papaláši bohatli a upenili si pozice, takže je drží až dodnes? Není naše hrůza a zájem o sekty důsledek nedávné historie?
ODPOVĚĎ (6.6.2008 13:24)
Komunistická strana určitě nebyla sektou v religionistickém či sociologickém smyslu slova. Nicméně mnozí autoři mluví o tom, že komunismus jako systém byl náboženství velmi blízký (měl své "svaté", svátky, rituály, "božské" dogma apod.). Náš současný zájem o sekty je celkem přirozený. Teprve po roce 1989 jsme s tímto fenoménem byli více konfrontováni a to včetně případů, jejichž součástí byly patolologické rysy a pak - neznám lepší mediální téma než tajemnou sektu, která je uzavřená a provádí hrozné věci :-). V tomto ohledu se situace v ČR neliší od toho, jak jsou sekty a nová náboženství chápána v ostatních evropských zemích bez komunistické minulosti.
OTÁZKA (5.6.2008 9:39) ivan
Dobry den.Kde jsi myslite ,že je nejvyšší počet nebo výskyt sekt.Co je to hnutí grálu.Jestli jsou u nás přiměřené tresty za sekty,které ubližují lidem.Co si myslíte o sektě hare-krišna je neškodná.Já myslím že je neškodná.
ODPOVĚĎ (6.6.2008 13:32)
Asi nebudu schopen odpovědět na všechny otázky, protože času a místa je málo. Jak jsem napsal již v jedné z předchozích odpovědí jsou sekty a nová náboženská hnutí především městskou záležitostí. Většina těchto skupin je zcela jistě "něškodných". Neporušují zákon, lidé do nich vstupují dobrovolně a nefungují ani nikterak totalitárně či násilnicky. Mnohdy ale mohou své okolí "překvapit" nekonvenčním způsobem života či v našem kulturním kontextu ne zcela obvyklými zvyky či obřady. To je třeba příklad hnutí Hare Kršna.
OTÁZKA (5.6.2008 10:47) anonym
Dobrý den, existuje v čechách sekta podbna americkým Amishum? Co soudíte o organizaci Opus Dei? Jaky mate nazor na konvertibilitu I.O.Stampacha? dekuji za odpovedi. Martin
ODPOVĚĎ (6.6.2008 13:38)
Nevím o tom, že by u nás byli Amishové. Nicméně některé skupiny se snaží si vytvořit vlastní způsob života a mnohé z nich programově odmítají moderní civilizaci a její technické vymoženosti. Opus Dei je sice poněkud kontroverzní skupinou, především díky své minulosti a spojení s fašistickým režimem ve Španělsku, ale určitě není tou tajemnou a mafiánskou organizací, o níž tak barvitě píše Dan Brown. Ivana Štampacha si vážím jako kolegy a necítím se být nikterak kompetentní komentovat jeho osobní náboženské postoje.
OTÁZKA (5.6.2008 13:09) log-in
Dobrý den.Myslíte si,že je ještě v dnešní době možné,aby se některá sekta nebo hnutí dokázalo rozvinout do takové mocnosti jako idea komunismu nebo idea fašismu.Kdysi se hlásalo,že člověk bez víry prakticky nežije naplno,nemyslím si,že kapitalismus je konečná ve vývoji,Existuje nějaké hnutí které myslí na nadstandart kapitalismu?Děkuji
ODPOVĚĎ (6.6.2008 13:44)
Náboženství je stejně jako jazyk jedním z nejtypičtějších projevů člověka a kultury. Zcela jistě nám pomáhá se mnohem lépe orientovat v okolní skutečnosti, která je mnohdy velmi chaotická a to i odpověď na otázku, od čeho nás náboženství osvobozuje - od chaosu. Je to jeden z nejefektivnějších systémů vytváření a udržování řádu ve světě a společnosti.
OTÁZKA (5.6.2008 13:34) Václav Vogl
Přeji pěkný a podnětný den. Desítky let jsme žili v polit. režimech, kde podstatu a škodlivost náboženského světového názoru určovali materialisté a ateisté. Nevěcné a zjevně nepříliš fundované náhledy některých taky religionistů na podstatu učení Poselství Grálu od Abdrushina mi evokují postoje m.j. farizejů a saducejů k Ježíšovu učení. Jaké požadavky musí člověk splnit, aby se stal religionistou? Jakou filosofii, světový názor, resp. nábožen. učení uznáváte Vy konkrétně? Děkuji
ODPOVĚĎ (6.6.2008 13:48)
Religionistika je vědní obor. Nejde o žádnou filosofii ani teologii. Cílem religionistiky je popsat a pochopit náboženství jako kulturní a sociální fenomén. Stát se religionistou je relativně snadné - stačí vystudovat tento obor na VŠ :).
OTÁZKA (5.6.2008 14:33) daemon
dobrý den. je pravda, že členem hnutí grálu je i pan venclík, šéf jihomoravské ods? kdo další ze známých poltiiků je ještě členem? a jak je to vlastně možné? děkuji.
ODPOVĚĎ (6.6.2008 13:49)
Myslím, že členství v náboženské skupině je osobní věcí každého z nás.
OTÁZKA (5.6.2008 20:32) Barbora
Dobrý den. Jak vypadá typický profil člověka, který propadne sektě? Lze to zobecnit? (Jaké má vzdělání, z jakého sociálního a ekonomického prostředí pochází, je po psychické stránce labilní/stabilní, jaký má vztah k sobě, ke svému okolí,...?) Děkuji za odpověď a přeji mnoho zdaru.
ODPOVĚĎ (6.6.2008 13:53)
Určitě neplatí velmi rozšířená představa člena sekty jako nevzdělaného frustranta, který se potýká se sociálními problémy. Naopak. Většina průzkumů ukazuje, ľe "typickým" členem nových náboženských hnutí je člověk žijící ve větším městě, s minimálně středoškolským vzděláním mírně nadprůměrnými příjmy. Členství v náboženské skupině určitě není důsledkem psychické lability, alespoň ne ve většině případů. Faktorů, které ovlivňují členství je celá řada.
OTÁZKA (5.6.2008 21:31) Tomas S.
Dobry den. Jak se poprat sam se sebou po te, co clovek o sve vuli opusti spolecenstvi fungujici jako nabozenska sekta? Vas soukromy odhad ci zkusenost - kolik let zhruba trva, nez dotycny zvladne nahlednout alespon z casti objektivne, co se s nim delo a proc na tom sam dobrovolne participoval? Lze se nejak vyhnout druhemu extremu - popreni sveho dosavadniho zivota vcetne nabozenske orientace, se kterou jako takovou zadny problem neni?&12288;
ODPOVĚĎ (6.6.2008 13:57)
Jedním z velmi rozšířených omylů týkajících se nových náboženských hnutí je to, že tyto skupiny vymývají svým členům mozky. V naprosté většině lidé do náb. skupin vstupují dobrovolně a dobrovolně z nich také vystupují. Podle statistik je se průměrná délka "pobytu" v alternativní náboženské skupině pohybuje někde kolem 4 měsíců. V každém případě do náboženských skupin jakéhokoli typu vstupují pouze ti, kteří si myslí, že náboženství je tou správnou životní cestou.
OTÁZKA (6.6.2008 1:18) anonym
Dobry den, je podle Vas lepsi, pokud je religionista clenem nejake cirkve nebo nabozenske spolecnosti (ma osobni zkusenost), nebo by naopak mel byt "nad veci"? Pokud to neni prilis osobni otazka, hlasite se Vy k nejake cirkvi?
ODPOVĚĎ (6.6.2008 14:01)
Já osobně nejsem členem žádné církve či náboženské skupiny. Myslím si také, že "členství" či "ne-členství" by nemělo být podmínkou religionistického studia náboženství. Tou by měla být pouze schopnost vnímat náboženství z odstupu a bez předsudků a být schopen aplikovat při jeho studiu vědecké postupy bez úmyslu dokázat to, že nějaké náboženství je to pravé či že náboženství je opium lidstva.