Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

ODS se hádá o parkování

Česko

  7:56
PRAHA - Uvnitř ODS se opět schyluje k vnitrostranickému souboji. Poslanci David Šeich, František Laudát a Eva Dundáčková chtějí změnit systém parkovacích zón v Praze tak, aby je mohl využívat každý, kdo si za to zaplatí.

„Modré zóny vedou ke zhoršení podnikatelského prostředí,“ tvrdí David Šeich. foto: Lidové noviny

Svým návrhem novely silničního zákona jdou přímo proti pražskému primátorovi a prvnímu místopředsedovi ODS Pavlu Bémovi. Právě Praha totiž jednotný systém v městských částech postupně zavádí. V takzvaných modrých zónách mohou parkovat pouze lidé, kteří v nich mají trvalé bydliště.

„Modré zóny vedou ke zhoršení podnikatelského prostředí. Lidé si nemohou svobodně zavolat řemeslníka,“ nebral si včera servítky Šeich. Podle něj podnikatelé v postižených oblastech zaznamenávají markantní úbytek klientů, kteří nemají kde zaparkovat. „Problém nastává při denních jednáních v sídlech firem, ale i ve večerních hodinách při návštěvě gastronomických zařízení,“ tvrdí. „Zvolený systém je výrazně nepřátelský. Novelou se snažíme přinutit obce, aby zaváděly systémy, které jsou zcela standardní v jiných evropských metropolích západní Evropy,“ poznamenal Laudát.

Autoři proto prosazují, aby lidé měli možnost bez omezení trvalým bydlištěm za jednotnou cenu nakoupit parkovací karty. Města by podle nich mohla zvolit například formu dálničních známek. Výjimku v navrhované novele tvoří historické centrum Prahy, kde modré zóny jen pro rezidenty a podnikatele bezproblémově fungují už 12 let.

Poslanecká předloha se nelíbí pražskému magistrátu. Podle informací LN byli autoři už několikrát na „koberečku“ u primátora Béma. „Postoj komunálních politiků ODS je odmítavý,“ připustila Dundáčková. „Ta shoda v některých věcech může být komplikovanější,“ diplomaticky dodal Šeich.

150 km/h na dálnici
Poslanci ve své novele navrhují také změny v bodovém systému. Za nerozsvícená světla a telefonování za jízdy by podle nich neměli přijít řidiči o body. Zůstala by peněžitá sankce. „Telefonování má stejnou váhu jako kouření za volantem nebo bavení se se spolucestujícím,“ argumentoval Šeich, kterého policie už jako poslance odhalila, jak řídí pod vlivem alkoholu.

Novinkou je i zvýšení rychlosti na dálnicích na 150 kilometrů v hodině za sucha a dobrého provozu. O možnosti jet rychleji by podle představ zákonodárců řidiče informovalo proměnlivé značení. Poslanci také navrhují, aby řidiči, který přijde o řidičský průkaz na více než rok, byly umazány všechny body a po jeho nabytí začal opět od nuly.

Zákonodárci chtějí také odstranit vymlouvání se na osobu blízkou. U přestupků, které zaznamená například radar či kamerový systém, by měl řidič, který se nevymlouvá, možnost si vybrat, zda zaplatí pokutu bez bodové sankce. Pokud řidič okamžitý trest odmítne a vymluví se na osobu blízkou, půjde do správního řízení, ve kterém může o body přijít. Návrh na změny v parkovacích zónách chtějí poslanci předložit ještě před parlamentními prázdninami.
Autoři: