Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Odsun cyklistů i více toalet. 10 změn, které čekají pražskou náplavku

Česko

  6:30
PRAHA - Pražská náplavka zažívá své zlaté časy. S narůstající popularitou ovšem přibylo také problémů, které trápí jak město, tak především samotné návštěvníky. Nedostatek toalet, přebytek aut i nedořešený problém s cyklisty. Městský správce nábřeží Daniel Hagen, který je prvním úřadujícím v této funkci, serveru Lidovky.cz řekl, jaké změny oblíbené místo čekají.

Pražská náplavka foto: Ondřej NěmecLidové noviny

CYKLISTÉ NA NÁPLAVCE

Cyklisté a náplavka. Věčné téma. V současné chvíli je na náplavce jak pěší zóna, tak cyklotrasa. Nabízí se tedy otázka: komu patří náplavka? (více čtěte ZDE) Matoucí jsou zejména pruhy s piktogramy cyklisty. Ještě v dubnu, kdy se server Lidovky.cz začal zajímat o tento bezpečnostní problém, magistrát žádná konkrétní řešení nenabízel. Podle zastupitelky Moniky Krobové Hášové spočívalo jediné možné řešení ve vzájemné toleranci mezi oběma skupinami.

Nyní město přichází se změnou. "Posílíme opticky zónu pro chodce. Fakticky ani právně se ale nic nezmění. My pouze uděláme to, že umažeme piktogramy cyklisty z těch pruhů, protože tato trasa svádí cyklisty, aby po ní jezdili. Zároveň ale svádí i chodce, zejména ty s nevhodnou obuví, či maminky s kočárky, eventuálně malé děti," vysvětluje Daniel Hagen situaci s nešťastně řešenými pruhy na náplavce. Cyklisté se podle něj mylně domnívají, že jsou v právu a nechovají se jako na pěší zóně. Průjezdná cyklotrasa by tedy nově měla vést "horem", přes Rašinovo nábřeží.

TOLERANCE NÁVŠTĚVNÍKŮ

Náplavka je oblíbeným místem, a to pro několik dosti odlišných cílových skupin. Brzy ráno je břeh Vltavy obsypán rybáři a "rychlými" cyklisty. Během dopoledne se tam procházejí převážně maminky s dětmi a senioři.

Nábřeží Vltavy.

Přes odpoledne se zde za pěkného počasí schází výletníci z parníků, loďaři a především mladí lidé. Večer náplavka žije nejrůznějšími akcemi. "Problém je, že se ty skupiny špatně tolerují. Proto je to celé spíše než o přeměně náplavky o výchově lidí k vzájemné toleranci," říká Hagen. Jako příklad uvádí poškozování majetku parníkářů a kulturních památek, kterými jsou Restaurace Vltava, parník Vyšehrad a parník Vltava. Cílem Hagena, který je prvním městským správcem nábřeží, je přimět lidi k větší toleranci.

NOČNÍ AKTIVITY

Náplavka v posledních dvou, třech sezonách žije především v pozdních nočních hodinách. To ale působí řadu problémů. Nejčastěji dochází k narušování nočního klidu. "Chceme proto zklidnit noční aktivitu mezi Jiráskovým a Palackého mostem," vysvětluje Hagen s tím, že Praha usiluje o omezení provozu výčepních zařízení v této lokalitě v pozdních nočních hodinách. Naopak zóna u Bajkazylu, která je pod náměstím bez obytných budov, si může dovolit "o trochu více" než jinde. "Věnujme to místo mladým lidem. Samozřejmě ale v rámci zákonných vyhlášek," dodává.

PLAVIDLA

V místech, které chce magistrát nechat výhradně pro zábavu lidí, ovšem stojí plavidla. I to chce město poměrně razantně změnit. Důvod? Dochází zde ke kolizím mezi loděmi a lidmi, kteří si chtějí sednout a smočit si nohy ve Vltavě. "Tady až po sjezd z Palackého náměstí proti vodě by už nikdy žádná plavidla stát neměla," říká Hagen.

KAPACITA

Zatímco levý břeh téměř zeje prázdnotou, pravý břeh bývá přeplněný. V posledních letech, kdy je tato část nábřeží vyhlášeným místem pro trávení volného času v metropoli, trápí náplavku hlavně nedostatek místa. "My ji samozřejmě nemůžeme rozšiřovat. Tohle místo je teď prostě prioritou mladých lidí, ale magistrát nemůže podléhat módním trendům," vysvětluje správce nábřeží, proč město neuvažuje o velkých architektonických přeměnách. Některé akce se ale budou podle Hagena stěhovat i na druhý břeh. A proč je vlastně "pravá" náplavka tak oblíbeným místem? Za prvé je snadno přístupná z Palackého náměstí. Za druhé kobky (kamenné oblouky) nabízejí dobré zázemí.

TOALETY

Problém, který náplavku v tuto chvíli pálí asi nejvíce, jsou toalety. V současnosti na náplavce funguje jedna kobka se záchody, brzo přibude další. "To ale ani náhodou nestačí, jako nouzové řešení jsme zvolili 'toiky' (TOI TOI mobilní záchody, pozn. red.)," sdělil Hagen s tím, že to není příliš hygienické a už vůbec ne estetické. "Je to historická část města, takto to prostě nemá být," dodává zklamaně. Řešením by podle něj mohly být servisní pontony. Výhodou těchto zařízení bude možnost je kdykoli a kamkoli podle potřeby převézt. Navíc by mohly být zajímavě architektonicky řešené. Do konce června by z náplavky měly zmizet všechny 'toiky'. Nahradit by je měly vzhlednější kontejnery.

POŘÁDÁNÍ AKCÍ

Nejvytíženějším místem pro pořádání by se měla stát nejširší část náplavky (mezi sjezdem z Palackého mostu a sjezdem u Železničního mostu). Toto místo by mělo být standardně volné a kdykoli využitelné. Souběhu akcí chce ale Praha předcházet. Cílem úřadu je nechat náplavku co nejvíce přístupnou pro veřejnost.

Oblíbená pražská cyklotrasa a promenáda u Rašínova nábřeží je na sedm dní uzavřená.

K pořádání akcí, které z části omezují průchod či průjezd na náplavce, by mělo podle Hagena docházet zřídkakdy. Server Lidovky.cz v polovině dubna informoval o omezeních spojených s výstavou luxusních jachet (VÍCE ČTETE ZDE.) Akce by se podle správce nábřeží měly přestěhovat i na druhý břeh. Dopravu mezi břehy bude zajišťovat přívoz.

FARMÁŘSKÉ TRHY

Další změnu, kterou magistrát navrhuje, je přesun trhů. Nově by se prodejci měli přemístit na místo vymezené Výtoní a sjezdem z Vyšehradu. Úředníci si od toho slibují zlepšení vizuální stránky náplavky, větší prostor pro pěší a cyklisty a lepší zázemí pro zákazníky. "Chybí tam stolky a nějaké posezení, zatím jich je tam nedostatek," popisuje Hagen.

VYUŽITÍ SMÍCHOVSKÉ NÁPLAVKY

Chceme udělat ze Smíchova živý vltavský břeh, tak zní plány města. Zatím jsou na "levé" náplavce ale sklady a falešné kobky. Díry ve zdech by se podle slov správce nábřeží měly v budoucnu přeměnit ve fungující prostory. To ale bude vyžadovat velké finanční náklady. Hagen pocházející z Holandska by na smíchovské náplavce také rád viděl malou marínu, která Praze podle něj dosud chybí. Vzápětí ale dodává, že smíchovská strana náplavky "asi nikdy nebude dosahovat takové kvality a návštěvnosti jako Rašín".

PARKOVÁNÍ

Magistrát také jedná o změně parkování. "Nechceme, aby se na náplavce parkovalo úplně otevřeně," říká Hagen. Úřad ruší některá parkovací místa a naopak usiluje o  navýšení kapacity pod Jiráskovým mostem. Dalším možným místem k zaparkování by měl být prostor pod Železničním mostem. Tato změna by měla být dokončena do konce měsíce.