Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Odvolejte Víta, žádá petice. Lidem vadí hluk u silnic

Česko

  17:15
KOLÍN - Hygienik Vít si z nás asi dělá legraci, prohlašuje Občanské sdružení Kolínsko. To nesouhlasí s plánovaným zvýšením hlukových limitů v dopravě z 60 na 65 decibelů. Michael Vít ale vidí tento krok jako nezbytný. Sdružení proto požaduje jeho odvolání a včera proti němu dokonce stvořilo petici. Ministerstvo zdravotnictví se hygienika zastává.

Na silnicích se může tvořit náledí, řidiči by měli být obezřetní. foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

"Pobouřil nás postoj hlavního hygienika. On navrhuje, aby se v případě, kdy není možné dodržet hlukové limity u silnic, tak se zkrátka zvedly a tím by mělo být vše v pořádku. To jde proti zdravého rozumu," řekl serveru Lidovky.cz Robert Drda z Občanského sdružení Kolínsko.

Do dnešního dopoledne se pod petici na stránkách ProtiHluku.cz podepsalo téměř 60 lidí. K druhé petici, která je zamířená proti hluku obecně, se připojilo tisíc lidí.

Ať se nedřív s problémem seznámí
Podle ministerstva zdravotnictví je celá problematika daleko složitější, než jak ji vidí občanské sdružení. "Ministerstvo zdravotnictví žádnou obdobnou petici neobdrželo. Pokud mohu soudit z odkazu na internetové stránky, organizátoři petice nejsou se současným návrhem a celkovou situací evidentně seznámeni," sdělil serveru Lidovky.cz mluvčí ministerstva Vladimír Sršeň.

Právě ministerstvo zdravotnictví a hygienik Vít by měli podle iniciátora petice Drdy usilovat o snižování hluku. "V Evropské unii je trend hluk snižovat. Aktivita pana Víta jde bohužel proti tomuto duchu," dodal Drda.

Zakonzervovaná Česká republika
Srovnání s Evropskou unií nevidí ministerstvo také až tak jednoduše. "Je potřeba si uvědomit, že současná norma je poměrně značně odlišná od norem EU a v podstatě blokuje stavbu jak obchvatů měst a menších obcí, ale v řadě případů také výstavbu ekologické dopravy jako například železniční a tramvajová doprava," dodal Sršeň s tím, že pokud se nechce Česká republika zakonzervovat, měla by se touto problematikou rychle začít zabývat.

Návrh na zvýšení hlukových limitů nyní prošel připomínkovým řízením. V něm se ukázalo, že je potřeba dále jednat se všemi ministerstvy, kterých se tento problém týká.

V návrhu je také zmíněno, že investor musí použít všechny prostředky, aby byl hluk co nejnižší. Pokud už by to ale nešlo jinak, může dojít až k 65 decibelům. Tento mezikrok ale iniciátory petice neuspokojuje. "Investoři pak prostě řeknou, že by eventuálně šlo snížit hluk, ale že by museli investovat tolik a tolik peněz navíc. Tak se raději sáhne po té zvýšené normě," sdělil Drda.

Sdružení se bojí především toho, že se budou limity hluku zvyšovat i v budoucnu. "Hluk se za posledních deset let výrazně zvýšil, a to jak ve městě, tak na vesnici. Zvyšuje se pomalu a to je nebezpečnější, protože si toho lidé tolik nevšimnou," vyjádřil svoji obavu Robert Drda. Chyba je prý také v tom, že se hluková zátěž nesčítá. "Dneska se povolí větší hluk v dopravě, zítra u letadel a dohromady to dá pěkný rámus," řekl Drda.