Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Ohlédnutí za Milánem. Nejvíce zazářil Lasvit

Design

  7:00
Čeští tvůrci se úspěšně prezentovali na milánském týdnu designu Saloni 2012 - největším a nejdůležitějším veletrhu svého druhu na světě, jehož 51.ročník shlédlo na 300 tisíc návštěvníků.

Skleněný pavilon "Liquidkristal". foto: Simona Cupoli

Milánský týden designu představuje dva rozdílné světy. Ten první, na výstavišti Fiera di Milano je ryze komerční. Tam se prezentují špičkové firmy, které vyrábějí a prodávají nábytek a všechno kolem bydlení. Jsou tam vidět luxusní gauče, židle, kuchyně i koupelny, většinou s originálním a nadčasovým designem a od těch nejlepších světových návrhářů. Uzavírají se tam velké obchody a hemží se to tam perfektně upravenými manažery ve značkových oblecích a hosteskami na vysokých podpatcích. Tam, v prestižním pavilonu designové haly mezi nejlepšími světovými výrobci rozbalila svůj stánek i česká firma TON.

Usměvavá židle

Přední evropský výrobce sedacího nábytku TON není na tomto veletrhu poprvé. Na provedení své expozice, kterou znovu vytvořilo pražské studio Olgoj Chorchoj, si nechal záležet stejně jako minulý rok. Letos přivezl TON na veletrh zcela nové židle One a Rauma od rakouského studia Guggenbichlerdesign a židli Forssa od slovenského návrháře Michala Riabiče. S tímto designérem Ton spolupracoval již na řadě jiných produktů, například křeslu Wave, které získalo ocenění Nábytek roku 2011. Židle Rauma získala svoji přezdívku "usměvavá" i pro svůj vzhled. "Zaoblený usměvavý tvar opěráku, který je zároveň i velmi praktický, ocení především dámy, které již nemusí odkládat svoji kabelku v restauraci na zem, ale zavěsí si ji pohodlně na opěradlo," vysvětluje Harald Guggenbichler, spolutvůrce návrhu.

TON přivezl na veletrh zcela nové židle One a Rauma (na fotografii) od rakouského studia Guggenbichlerdesign.

Centrum žije designem

Úplně jinou atmosféru než Fiera má milánské centrum, kde se v několika desítkách obchodů, galerií a muzeí můžete v rámci festivalu Fuorisalone setkat s díly menších výrobců, studií i samostatných designérů. Nejpopulárnější místa, kam tradičně míří davy milovníků designu, jsou ale Via Tortona a Ventura Lambrate - bývalé průmyslové čtvrti přeměněné na studia, ateliéry, dílny a nekonvenční výstavní prostory, kde se prezentují mladí designéři a designérské školy z celého světa. Tam už to možná více připomíná Designblok, Dutch Design Week nebo jiné týdny designu po Evropě.

Na Lambrate byla také k vidění prezentace studentů Vysoké školy umělecko-průmyslové. Výstavu s názvem "Colaboratory" připravila Eva Eisler a tvořil ji soubor nejzajímavějších prací, které se vyrobily během posledních dvou let ve spolupráci s průmyslovými podniky.

ČTĚTE TAKÉ:

V Českém centru potom představil svoji kolekci designér Jiří Pelcl. Používá v ní běžné průmyslové materiály v netradičním provedení, jako například ikonické křesílko z šedesátých let s názvem Evergreen, kde namísto dřeva a čalounění je použit kov, anebo lepenkovou židli Ulita. "Je to kukaň, kam se třeba může uchýlit manžel před rozhněvanou manželkou a v klidu rozjímat", jak ji se smíchem popisuje tento přední český návrhář. Výstavu je možné shlédnout do 11. května.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Mladý a talentovaný designér Jan Plecháč se představil v Miláně hned třikrát. Jeho drátěné variace na téma slavných židlí byly součástí expozic italské Kubikoff i holandské NgispeN a společně s kolegou Henry Wielgusem navrhl Plecháč i dva kusy sedacího nábytku pro Cappellini, ze kterých by se měla v tomto roce zrodit produktová řada. "Když jsem viděl poprvé Plecháčovu variaci na ikonickou židli Gerritta Rietvelda, byl jsem nadšen její originalitou. Tato židle perfektně zapadá do naší kolekce," řekl Richard Hutten, kreativní ředitel NgispeN. A jak se zrodila spolupráce s těmito věhlasnými značkami? Všechno se to točí kolem Milána. "Tam jsem totiž vloni vystavoval svoji diplomovou práci na SaloneSatellite, která měla poměrně velký úspěch", vysvětluje Jan Plecháč.

Sedací souprava Icons

Liquidkristal – most ke světové architektuře

Čeští návrháři domácímu designu rozhodně ostudu neudělali. Jestli ale někdo z našich zástupců vzbudil letos větší mezinárodní ohlas a přinesl něco inovativního, tak to byl především český výrobce sklářského designu Lasvit, který tentokrát přivezl do Milána technologickou novinku.

Skleněný pavilon "Liquidkristal" je výsledkem spolupráce se slavným britským designérem Rossem Lovegrovem. Ten navrhl a společně s novoborskými skláři vyvinul inovativní proces výroby velkých skleněných, částečně zvlněných desek, které vytvářejí plastický, organický dojem "tekutého skla". Tento proces dává nové možnosti uměleckému i praktickému využití skla v architektuře. "Je to milník v produktovém vývoji naší firmy a most ke světové architektuře," prohlásil sebevědomě ředitel a zakladatel Lasvitu Leon Jakimič. "Nechceme dělat jenom lustry do luxusních hotelů a paláců, i když v tom patříme ke světové špičce. Chceme proniknout i do architektury," dodal Jakimič.

Vzhledem k tomu, že o Lasvit již projevili zájem takoví architekti jako Zaha Hadid nebo Norman Foster, vypadá to, že tato mladá firma učinila další krok k tomu stát se opravdu světovou. Nicméně, jak zdůrazňuje Jakimič, s "českými kořeny a českou výrobou."

Veletrh v Miláně:

Milánský veletrh nábytku byl založen v roce 1961 a postupně se rozrostl do největší výstavy nábytku a designu na světě. ´
Na ploše 230 000 m2  se zde každoročně představuje přes 2500 vystavovatelů z celého světa.  Poslední 51. ročník, který se konal od 17. do 22. dubna 2012 navštívilo 330 000 návštěvníků.

V současné době tento veletrh s názvem „ i Saloni“  zahrnuje výstavu nábytku (Salone Internazionale del Mobile), kuchyní (EuroCucina), koupelen, zařízení a doplňků, kanceláří a osvětlení (Euroluce), ale také výstavu mladých designerů a škol (SaloneSatellite).

Veletrh organizuje společnost Cosmit – Comitato Organizzatore del Salone del Mobile Italiano. http://www.cosmit.it/en/ 

Současně s tím v centru města probíhají výstavy a prezentace designu v rámci festivalu Fuorisalone, kde se představují menší studia, samostatní designéři a také designérské školy z celého světa. Největší koncentrace těchto výstav je v oblasti Via Tortona a Ventura Lambrate.

Autor:

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Kuchaře/Kuchařku pro střední školu

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha
nabízený plat: 20 000 - 29 000 Kč