Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Zúžené pruhy na D1 zmizí do Mikuláše. Kde už se jezdí po novém povrchu?

Česko

  10:15
PRAHA - V zimě má jízda autem své nevýhody. Nicméně v případě dálnice D1 řidiči příchod prosince spíše uvítají. Od 5. prosince se totiž po hlavní spojnici mezi Prahou a Brnem začne jezdit opět na čas bez omezení. Zmizí zúžení pruhů i omezení rychlosti.

Betonová svodidla zmizí pro letošní rok z modernizovaných úseků D1 do 5. prosince. foto: MAFRA

Zatímco na Vysočině už letošní práce na modernizaci dálnice D1 skončily, na posledních dvou opravovaných úsecích před Prahou dělníci stále pracují. Podle Ředitelství silnic a dálnic se tam ale doprava vrátí do běžného stavu počátkem prosince.

„V úseku číslo 5 (exit 41 Šternov – exit 49 Psáře) dojde k ukončení prací 1. prosince,“ řekla serveru Lidovky.cz mluvčí Nina Ledvinová. „Provoz bude převeden plnohodnotně na oba jízdní pásy v režimu dva jízdní pruhy plus rozšířený odstavný pruh. Povolená rychlost se vrátí na 130 kilometrů v hodině,“ upřesnila.

ČTĚTE TAKÉ:

O pár dní později, konkrétně 5. prosince, pak stavební stroje definitivně zmizí i z úseku mezi Loktem a Hořicemi (exit 66 - exit 75), kde se mobilní svodidla stěhovala už v minulých dnech. „Od 19. listopadu do 5. prosince tam budou probíhat ještě stavební práce ve středním dělícím pruhu, které si vyžádají částečnou uzavírku pravého a levého pásu v rychlých pruzích v obou směrech dálnice D1,“ upřesnilo ředitelství dálnic.

Modernizace dálnice D1

Poté už se i tam bude jezdit ve dvou klasických jízdních pruzích. Nicméně průběžně probíhají na D1 také běžné opravy povrchu vozovky, které nesouvisí s modernizací dálnice, a proto v některých místech mohou řidiči na omezení provozu narazit až do příchodu zimy.

Jízda po novém

Oba zmíněné úseky, tedy Šternov-Psáře a Loket-Hořice, už stavaři rozšířili o plánovaných 75 centimetrů v obou směrech a získaly také nový povrch v obou jízdních pásech. V úsecích Větrný Jeníkov-Jihlava a Lhotka-Velká Bíteš je nový povrch položený zatím pouze v jedné polovině dálnice.

Kde mají opravy začít v roce 2015

Úsek (předpokládaná délka modernizace)

  • Hvězdonice - Ostředek (1 rok)
  • Měřín - Velké Meziříčí západ (2,5 roku)
  • Ostrovačice - Kývalka (1,5 roku)

Na tyto dva úseky na Vysočině se proto omezení na jaře vrátí, jejich dokončení ministerstvo dopravy odhadlo na první polovinu příštího roku. K tomu současně možná započne modernizace dalších kilometrů D1.

„Na začátku stavební sezóny 2015 chceme zahájit modernizaci na dalších třech úsecích D1. Pevně věřím, že se podaří dokončit tendry na zhotovitele včas a nebudou nás zdržovat odvolání neúspěšných uchazečů k Úřadu na ochranu hospodářské soutěže či námitky ekologických hnutí,“ uvedl ještě před svým odchodem z funkce exministr dopravy Antonín Prachař (ANO).

Konkrétně by měla začít modernizace úseků Hvězdonice-Ostředek, Měřín-Velké Meziříčí západ a Ostrovačice-Kývalka (viz mapa). Soutěž na zhotovitele těchto úseků ale teprve probíhá.

Nová D1

Modernizace D1 se týká celkem 160 kilometrů dálnice, které jsou rozděleny na 21 dílčích úseků. Práce na prvních z nich byly zahájeny v květnu 2013. Úplné dokončení přestavby dálnice se předpokládá kolem roku 2020. Jak ale připomíná ministerstvo dopravy, záleží ovšem také na výsledku výběrových řízení a na tom, zda se neúspěšní uchazeči budou obracet na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, což by stavby pozdrželo.

Autor: