2. února 2010 22:49 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Pád Concordu řeší po 10 letech
soud, aerolinky chtějí proces zrušit

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Nehoda Concordu na letišti Charles de Gaulle | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nehoda Concordu na letišti Charles de Gaulle | foto: ČTK
PONTOISE/PAŘÍŽ Deset let po katastrofě nadzvukového letounu Concorde společnosti Air France, při níž u Paříže zahynulo 113 lidí, začal dnes ve městě Pontoise soudní proces s americkou společností Continental Airlines a pěti osobami, které jsou obžalovány z neúmyslného zabití. Aeroliniím hrozí pokuta až 375.000 eur (9,7 milionu korun), jednotlivcům až pět let vězení a pokuta 75.000 eur.

Advokát společnosti Continental Airlines Olivier Metzner požádal o zrušení procesu, který je podle něj zaměřen jen na přitěžující okolnosti.

Letadlo se zřítilo 25. července 2000 vzápětí po startu. Oficiální vyšetřování ukázalo, že na rozjezdové dráze najelo na titanovou lamelu, která odpadla z letounu DC-10 amerických aerolinek, jenž startoval před ním. Náraz roztrhl pneumatiku Concordu, jejíž kusy pak prorazily palivovou nádrž. Ta se prakticky vzápětí vzňala. Stroj pak spadl na nedaleký hotel - o život přišla stovka německých pasažérů, devítičlenná francouzská posádka a čtyři zaměstnanci v hotelové budově.

Metzner chce výsledek vyšetřování napadnout svědectvím několika osob, podle nichž Concorde hořel už předtím, než najel na spadlou lamelu. Advokát tvrdí, že požár vypukl na nádržích několik set metrů před místem, kde se lamela nacházela. "Třiadvacet lidí vidělo, že Concorde hořel už 700 metrů před (místem, kde byla lamela) a osm vteřin před (střetem s ní)," řekl.

Nehoda Concordu na letišti Charles de Gaulle

Od začátku vyšetřování se podle něj pracovalo se dvěma hypotézami.

Francouzský úřad pro vyšetřování leteckých nehod (BEA) si myslí, že nehodu způsobila lamela, od druhé hypotézy se upustilo, řekl Metzner. Rozhodnutí předat případ trestnímu tribunálu považuje za "neuvěřitelné a nesprávné".

"Neberou se v potaz polehčující okolnosti, pohrdá se jimi," řekl.

Proces by měl ve formě slyšení trvat do 28. května. Poté by měl být vynesen rozsudek.

Soudního řízení se neúčastní rodiny obětí z letadla, které dostaly brzy po katastrofě bez soudního procesu dohromady odškodné ve výši zhruba 100 milionů dolarů. Bylo to po dohodě s pojišťovnami Air France, výrobce letadla EADS, výrobce pneumatik Goodyear a společnosti Continental Airlines. Soudí se ale naopak příbuzní čtyř osob, které zahynuly na zemi a na něž se odškodnění nevztahovalo, a kapitána letadla Christiana Martyho, jehož míra zavinění na nehodě se teprve posoudí.

Pokuta, která hrozí Continental Airlines, je jen symbolická. Ve hře je ovšem podle zástupců americké společnosti především její dobré jméno. Toho si je vědoma i Air France, která se nynějšího procesu účastní jako poškozená strana.

Víceprezident americké společnosti Continental Airlines Kenneth Burtt

Žalobě z neúmyslného zabití čelí jeden z tehdejších techniků Continental Airlines John Taylor (41), který osudnou lamelu na stroj DC-10 podle obžaloby špatně namontoval. Jeho nadřízený a bývalý šéf údržby Stanley Ford (70) je obviněn z toho, že stav jejího upevnění schválil, aniž jej skutečně zkontroloval. Žaloba se vztahuje i na dva zaměstnance společnosti EADS, která letadla Concorde vyráběla, tedy šéfa testovacího oddělení Concordu Henriho Perriera (80) a šéfinženýra Jacquesa Herubela (74).

Oba byli obviněni z toho, že podcenili sérii incidentů, při nichž několika Concordům v 80. a 90. letech praskly pneumatiky, načež guma prorazila palivové nádrže.

Čtěte také

Na lavici obžalovaných usedne také bývalý šéf technické služby generálního ředitelství francouzského civilního letectví Claude Frantzen (72). I jemu se klade za vinu, že neusiloval o nápravu citlivých míst Concordu.

Tento letoun zažil za 24 let provozu kolem 60 incidentů s prasklými nebo spadlými pneumatikami. Minimálně v šesti případech byly i poškozeny palivové nádrže. V roce 1979 ve Washingtonu z nich i vytékalo palivo, ale nechytlo. Pilotovi se podařilo opět bezpečně přistát.

Právě v tomto roce také poprvé padl návrh na zpevnění obalu nádrží, ale kromě úprav na podvozku se nic neudělalo. To se stalo až po katastrově, kdy po krátké přestávce Concordy ještě létaly v letech 2001 až 2003.

ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.