Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Trump přelévá peníze na kampaň do vlastních firem. Přiteklo do nich přes 8 milionů dolarů

Svět

  18:30
WASHINGTON/PRAHA - Rodinný byznys Donalda Trumpa profituje z jeho prezidentské kampaně. Z peněz určených na předvolební boj putovalo do Trumpových firem 8,2 milionu dolarů (v přepočtu téměř 200 milionů korun). Taková provázanost politické kampaně a soukromého byznysu je v USA bezprecedentní.

Kandidát republikánů Donald Trump na sjezdu ve městě Fairfield. foto: Reuters

Republikánský kandidát zaplatil ze peněz na kampaň například za pronájem kanceláří pro svůj politický tým v newyorské budově Trump Tower (přes 30 milionů korun), na událostech a mítincích v prostorách, které vlastní, zajišťovala catering jeho vlastní firma (asi 13 milionů korun) a zaměstnanci z jeho korporací zajišťovali během kampaně různé služby, od zajištění Trumpovy bezpečnosti, až po výpomoc s projevem jeho ženy na volebním konventu (asi 8 milionů korun).

Nejvíce peněz z kampaně skončilo v pronájmu letadla, které vlastní Trumpova firma TAG Air (v přepočtu zhruba 145 milionů korun). Rozsáhlou analýzu nezvyklého Trumpova financování přinesl server Politico.

Trump si měl z dobročinného fondu vzít peníze na podnikání

Peníze, které putovaly do Trumpových firem, tvořily zhruba 7 procent z celkového rozpočtu vyhrazeného na jeho politickou kampaň (119 milionů dolarů, tedy zhruba 2,87 miliardy korun).

Unikátní na situaci je to, že historicky si dosud podobnou věc ještě žádný prezidentský kandidát nedovolil. I ti nejbohatší se zdráhali využívat politickou kampaň k vlastnímu obohacování. Buď jejich společnosti byly strukturovány tak, že podobná věc by byla nelegální, nebo se jednoduše báli nařčení z nacpávání si vlastních či rodinných kapes, které by se mohlo projevit na voličské podpoře.

Republikánský sjezd má potvrdit nominaci Donalda Trumpa do boje o Bílý dům, na...
Trumpovy děti slaví nominaci svého otce.

„Většina bohatých kandidátů odděluje vlastní byznys od vedení kampaně kvůli tomu, že jejich firmy částečně vlastní další lidé či akcionáři,“ uvedl právník Jason Torchinsky, který zastupoval v roce 2008 republikánského kandidáta Rudyho Giulianiho.

Je potřeba přiznat, že téměř polovinu rozpočtu kampaně financuje Trump sám. Takovýto způsob financování by byl běžně v rozporu s volebním zákonem. Existuje v něm však výjimka pro případy, kdy peníze pocházejí od jedné osoby.

Rok 2000: Budu první, kdo na kampani vydělá

Trump si tedy nejspíš zorganizoval vlastní obchodní aktivity tak, že jeho konání není právně napadnutelné. Za porušování nepsaných pravidel politické kampaně se nestydí, a naopak se jím chlubí.

Už v roce 2000 prohlásil, že by mohl být prvním člověkem, který na prezidentské kampani dokáže vydělat. Toto předsevzetí také splnil, protože jeho kampaň je spojena nekonečným marketingem produktů se jménem Trump na štítku, od steaků až po jeho nejnovější hotel ve Washingtonu.

Zeman: Být americkým občanem, volil bych za prezidenta Trumpa

Jak moc republikánský kandidát a jeho korporace těží přímo z jeho politické kampaně, je však těžko měřitelné. I proto, že finanční a právní struktury jeho firem jsou neprůhledné. Trump mimochodem zveřejnit, jak vysokou částku platí na daních.

Nehledě na to, jaká je struktura Trumpových organizací, politická kampaň musí být vedena tak, aby za veškeré produkty a služby platila reálné tržní ceny. V tomto směru je republikánský kandidát podezříván z toho, že reálné ceny nedodržel.

Široká analýza webu Politico navázala na dřívější zjištění, že Trump pořádal volební mítink v březnu ve svém vlastním rezortu Mar-a-Lago na Floridě. Za pronájem místa a cateringových služeb měl tehdy sám sobě zaplatit 432 tisíc dolarů (téměř 10,5 milionů korun).

Autor: