12. prosince 2014 13:09 Lidovky.cz > Zprávy > Názory

PEŠEK: Jak urazit
národ snadno a rychle

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 5Diskuse
Reklama na T-Mobile. Poláci si stěžují, že je spot uráží | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Reklama na T-Mobile. Poláci si stěžují, že je spot uráží | foto: printscreen (YouTube)
České kluby sice v evropských fotbalových pohárech nedopadly zrovna nejlíp, o to větší úspěchy ale můžeme slavit v disciplíně jiné: dráždění sousedních národů reklamními spoty. Nejdřív to byl polský šmelinář (neboli reklama jednoho českého operátora na vyměňování telefonů) a teď „slovenská kráva“ (tedy lákadlo na hovězí steaky jisté pražské restaurace).

První záležitost řešila polská diplomacie, druhé zatím zůstává v rovině pohoršení slovenských zpravodajských serverů a jejich některých čtenářů. Stačí říct jediné: ach jo.

Někdo by mohl namítnout – to se nám to směje, když si my dělám legraci z ostatních. Jak by se to líbilo nám? Ale vždyť i my jsme přežili reklamu, v níž Slovenská sporiteľňa vykreslovala Čechy jako národ vyžírků (byť i tady se dost možná někteří pohoršili). A ve spotu T-Mobile je navíc za hlupáka víc český národ zastoupený hercem-běžkařem Ivanem Trojanem, než polský smrček-šmelinář.

ČTĚTE TAKÉ:

Především je to ale takové pěkné vrtěti psem. Reklama pobuřuje hlavně díky tomu, že se šíří. Například spot pražské restaurace Máneska by jinak možná zůstal zapadnutý na internetovém kanále YouTube (nalézt jej dokonce nejde ani na webových stránkách restaurace, pokud autor těchto řádků nepátral špatně). A zadavatelé těchto „kontroverzních“ reklam samozřejmě kalkulují i s tímhle. T-Mobile sice svého šmelináře po polském protestu stáhnul, kolik lidí ale předtím reklamu vidělo, aniž za to musel její zadavatel platit? A o spotu restaurace Máneska nemluvě. Na druhou stranu nejoblíbenější reklama nebývá nutně nejúčinnější, pokud jejím cílem není třeba podprahově představit nějakou do té doby neznámou firmu. Ale hlavně, že se spravedlivý hněv nese od webu k webu.

V posledních letech se vnímání toho, co je považováno za tolerovatelnou urážku a co ne, radikálně posunulo. Pochopitelně ve prospěch korektnosti, a to i u nás. Většinou se jako příklad uvádí seriál skečů Česká soda, jejíž nespoutaný humor by byl pro dnešní televizní obrazovky příliš velkým soustem. Její zdařilý nástupce – Kancelář Blaník – běží alespoň na internetu. A co za dalších 25 let? Snad nebude nutné parafrázovat Nietzscheho: vtip je mrtev.

  • 5Diskuse
Petr Pešek

Autor

Petr Pešekpetr.pesek@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz