Papež varuje před duchovním vyprázdněním Evropy především proto, že ono vakuum prý uvolňuje cestu islámu. Česko je pro něj příkladem sekulární, ba ateistické země. Dokáže ale pochopit, že u nás má islám menší šance než v zemích s živým katolicismem?
Snad by mu to dokázal vysvětlit Václav Klaus, jenž si Benedikta oblíbil jako racionalistu, který rád fouká proti větru. Oblíbil si ho coby "klausovského" papeže, na rozdíl od "havlovského" Jana Pavla II., plného emocí. Ale...
Kdyby Benedikt kritizoval český ateismus, tedy to, co lze pokládat za součást inženýrského budování kolektivní společnosti, našel by u českých liberálních konzervativců podporu.
Jenomže když se obouvá do samotné světskosti, když i tu považuje za hrozbu, možná nevědomky rozechvívá jinou českou strunu – strunu husitského vzdoru, který tu sklízí úspěchy proti monolitní EU.
Papež, který tak rád argumentuje pravdou a jejím vztahem ke svobodě, by pak mohl přikrmit dávné, ale nezapomenuté protikatolické heslo: Pravda vítězí!