Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

PETRÁČEK: Slavia je náš kapitál

Názory

  7:20
Se slavnými fotbalovými kluby je to jako se slavnými firemními značkami. Jejich sláva, tedy to, co přitahuje fanoušky (zákazníky), ovlivňuje tržní hodnotu a utváří image celé společnosti, vychází z valné části z tradice. A to je i případ pražské Slavie.

Radost fotbalistů Slavie. foto: ČTK

Co se stane, když zkolabuje Slavia? Z pohledu liberála vůbec nic. Český fotbal – ligový i reprezentační – poběží normálně dál. Není to systémový průšvih toho typu, který by ho zcela rozložil. Jako kdyby se třeba přišlo na to, že celá ligová soutěž je zkorumpovaná. Ale z hlediska obrazu českého fotbalu i celé země by nastal posun dost zásadní.

K tématu

Značka a její tradice nejsou něco, s čím lze beztrestně hazardovat. Když před čtyřmi lety koupila italská UniCredito Živnobanku, ten tradiční název zmizel. Zmizelo logo, se kterým si generace pojily český podnikatelský étos, rozmach národního kapitálu za Rakouska i prosperitu první republiky. Stalo se něco? Nic, jen ta banka působí, jako by ji sem nyní implantovali Italové, ne jako výsledek stopadesátileté kontinuity.

Ještě před třiceti čtyřiceti lety vyráběla Británie auta národních značek Morris, Hillman, Austin. Teď už vyrábí jen landrovery a jaguary pro specialisty. Svět se nezbořil, ale obraz Británie jako země schopné produkovat užitné hodnoty vybledl.

A tak je to i se Slavií. V tomto státě není jiný fotbalový klub s tradicí starou 119 let. Pokud zmizí, svět se nezboří. Ale obraz Česka jako vyspělé země, kde kontinuita fotbalu sahá do doby, kdy jinde ještě hráli kuličky, utrpí těžký šrám.

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...