Černobílý snímek Sbohem, armádo natočil podle předlohy Ernesta Hemingwaye Frank Borzage. Picasso se s Hemingwayem přátelil a byl také vášnivým fanouškem filmu. Alcaine proto předpokládá, že malíř americké drama viděl - film se ve Francii promítal od roku 1933 a v kinech běžel ještě roku 1937, kdy Picasso během svého pařížského exilu monumentální obraz tvořil.
Španělský znalec kinematografie se zmiňuje především o jedné scéně ve filmu, kdy hrdinové prchají před nočním leteckým bombardováním. Kompozice záběrů prý odpovídá Picassově obrazu, který byl reakcí na vybombardování baskického městečka Guernica nacistickým letectvem, spojencem režimu Franciska Franka.
Ačkoli se útok na Guerniku uskutečnil ve dne, ztvárnil jej malíř jako noční scénu, na film prý upomínají i některé detaily. Studie v tomto smyslu upozorňuje například na záběr ruky mrtvého muže, která je na obraze v levém dolním rohu, či na motiv ženy nesoucí nemluvně.
Z New Yorku do SofieGuernica, obraz o rozměrech 3,5 krát 7,8 metru, byl až do roku 1981 v newyorském Guggenheimově muzeu, teprve potom se vrátil do Španělska - nejprve do Prada, poté do nově zbudovaného Muzea královny Sofie. |