5. července 2016 19:05 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Pilot zříceného egyptského letu
MS804 před havárií hasil požár

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Pátrání po zříceném letu EgyptAir ve Středozemním moři. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pátrání po zříceném letu EgyptAir ve Středozemním moři. | foto: ČTK/AP
KÁHIRA Jeden z pilotů egyptského letadla havarovaného v květnu se krátce před pádem stroje do Středozemního moře pokoušel hasit oheň na palubě. Vyplývá to ze záznamů černých skříněk, uvedla v úterý s s odkazem na zdroj v egyptské vyšetřovací komisi agentura Reuters. Už krátce po nehodě se ukázalo, že automatické senzory vyslaly z letadla před jeho zmizením informace o kouři na palubě. Příčina pádu airbusu však zatím stále není jasná.

Jeden z pilotů egyptského letadla havarovaného v květnu se krátce před pádem stroje do Středozemního moře pokoušel hasit oheň na palubě. Vyplývá to ze záznamů černých skříněk, uvedla dnes s odkazem na zdroj v egyptské vyšetřovací komisi agentura Reuters. Už krátce po nehodě se ukázalo, že automatické senzory vyslaly z letadla před jeho zmizením informace o kouři na palubě. Příčina pádu airbusu však zatím stále není jasná.

Airbus A320 egyptských aerolinek Egyptair spadl 19. května na trase z Paříže do Káhiry krátce poté, co opustil řecký vzdušný prostor. Zahynulo všech 66 lidí na palubě.

Černé skříňky letadla se našly v červnu potom, co se pátracím týmům podařilo lokalizovat přesnější místo havárie. Nyní je zkoumají francouzští a egyptští experti.

Svědectví černých skříněk odhaleno

Ze zvukového záznamníku hovorů z kokpitu prý vyplývá, že piloti o požáru na palubě věděli a že jeden z nich se snažil oheň uhasit. O požáru už hovořily i záznamy vyslané automatickými senzory letadla, také některé z nalezených trosek airbusu podle vyšetřovací komise nesou známky poškození žárem a stopy kouře.

Co mohlo požár způsobit, se zatím neví. Spekulace o možném teroristickém útoku, které vyvstaly hlavně v Egyptě, se zatím nepodařilo potvrdit ani vyvrátit. Příčinou havárie mohla být rovněž technická závada nebo lidská chyba.

Pátrání po zříceném letu EgyptAir ve Středozemním moři.
Model černé skříňky letadla Egyptair.

Anabáze letu MS804

Řecký vzdušný prostor letoun opustil ve 3:27 místního času (2:27 SELČ). Z obrazovek radarů zmizel dvě minuty poté, uvedl řecký úřad pro civilní letectví. Dispečeři s pilotem mluvili nad ostrovem Kéa, což bylo nejspíš poslední vysílání z letounu. „Pilot nezmínil žádné problémy,“ řekl Reuters Kostas Lintzerakos z úřadu pro civilní letectví.

Podle řeckého ministra obrany Panose Kammenose se letadlo při strmém pádu ostře stáčelo do vývrtky, než nakonec zmizelo z radarů a zřítilo se z výšky několika kilometrů. Politik to oznámil médiím na tiskové konferenci s odkazem na záznam satelitních údajů z řízení letového provozu. Do pátrání po letadle se zapojila i letadla řecké armády. Do oblasti směřovala také řecká fregata, v pohotovosti byly vrtulníky na řeckém ostrově Karpathos.

Chronologie zmizení letu MS804

  • 23:09: let MS804 opouští terminál pařížského letiště Charles-de-Gaulle; o 10 minut později vzlétá. Podle plánu měl v Káhiře přistát ve 3:15.
  • Kolem 1:50: pilot letadla je v kontaktu s řeckým dispečerem, stroj se v ten moment nachází nad ostrovem Kéa. Pilot nedává najevo žádný problém.
  • 2:26: Letadlo se připravuje k opuštění řeckého vzdušného prostoru ve výšce 37 tisíc stop (necelých 11,3 km). Řecký dispečer zkouší kontaktovat pilota, jak je jeho povinností, aby ho upozornil, ať se připraví ke vstupu do egyptského vzdušného prostoru. Bez odezvy.
  • 2:29: Stroj vstoupil do egyptského vzdušného prostoru. Pilot nereaguje na snahy dispečera o navázání komunikace.
  • 2:37: Stroj provede dvě velmi ostré otáčky (90° doleva, poté 360° doprava) a strmě padá z výšky 22 tisíc stop (6,7 km).
  • 2:39: Kontakt radarů s letadlem se ztrácí.
Trasa zmizelého letounu

Trasa zmizelého letounu

Názor odborníka

K tragédii se před dvěma měsíci vyjádřil i francouzský letecký expert Jean-Paul Troadec, který tvrdil, že: „Obvyklé technické problémy, oheň, problém porucha motoru nezpůsobí okamžitou nehodu a posádka má čas reagovat. Tady posádka neřekla nic, nereagovala, a tak se velmi pravděpodobné jedná o brutální událost a můžeme skutečně uvažovat o atentátu,“ řekl Troadec.

ČTK, Lidovky.cz
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Cuketovo čokoládový chlebíček
Cuketovo čokoládový chlebíček

Potěšte rodinu rychlou dobrotou.

Najdete na Lidovky.cz