Spolu se školním rokem totiž odstartuje 1. září i celorepubliková osvětová kampaň s názvem Školní rok bez šikany. „Právě na začátku školního roku vznikají nové vztahy jak mezi spolužáky, tak mezi učiteli. Je proto důležité nastavit i nová pravidla,“ vysvětlil David Čáp, odborník na šikanu a lektor projektu Minimalizace šikany.
K nastavení nových pravidel, ale i k nastolení otevřenější atmosféry a komunikace ve třídách mají sloužit právě letáky určené pro školáky i samotné školy. Oba stupně základní školy mají letáky odlišné. Pro žáky prvního stupně jsou určené ty, které se ptají, zda dětem někdo neubližuje. Starší spolužáci pak dostanou plakáty, které je nabádají, aby přispěli ke změnám ve svém okolí.
Další letáky jsou určené ale i pedagogům. Ti se z nich dozvědí například to, co vlastně šikana je, jak ji rozpoznat a jakým způsobem je možné takový problém řešit. „Nemůžeme si nalhávat, že šikana na školách není. Bohužel je a zřejmě nikdy nezmizí. Proto je dobré ji umět poznat a dokázat ji řešit,“ dodal David Čáp.
Podle jeho slov není výjimečná situace, kdy učitel, který se dozví o šikaně na škole, neumí situaci vyřešit a často udělá přesně to, co nemá. Problém spočívá v tom, že se pedagogové neučí rozpoznávat šikanu ani při studiích na fakultách. Jsou tedy odkázáni na vlastní zájem o problematiku. Odborníci přitom přiznávají – rozpoznat, co je ještě škádlení a co už je šikana, je velmi složité.
I proto se letos vůbec poprvé zaměřuje kampaň také na rodiče. Leták jim poskytne základní informace o šikaně. Také jim vysvětlí, co jsou možné signály toho, že dětem někdo ve škole ubližuje. To, že je šikana na školách vážným problémem, ukazují i průzkumy. Podle toho posledního zažilo šikanu v průběhu vzdělávání až čtyřicet procent dětí.
K nastavení nových pravidel, ale i k nastolení otevřenější atmosféry a komunikace ve třídách mají sloužit právě letáky určené pro školáky i samotné školy. Oba stupně základní školy mají letáky odlišné. Pro žáky prvního stupně jsou určené ty, které se ptají, zda dětem někdo neubližuje. Starší spolužáci pak dostanou plakáty, které je nabádají, aby přispěli ke změnám ve svém okolí.
Další letáky jsou určené ale i pedagogům. Ti se z nich dozvědí například to, co vlastně šikana je, jak ji rozpoznat a jakým způsobem je možné takový problém řešit. „Nemůžeme si nalhávat, že šikana na školách není. Bohužel je a zřejmě nikdy nezmizí. Proto je dobré ji umět poznat a dokázat ji řešit,“ dodal David Čáp.
Podle jeho slov není výjimečná situace, kdy učitel, který se dozví o šikaně na škole, neumí situaci vyřešit a často udělá přesně to, co nemá. Problém spočívá v tom, že se pedagogové neučí rozpoznávat šikanu ani při studiích na fakultách. Jsou tedy odkázáni na vlastní zájem o problematiku. Odborníci přitom přiznávají – rozpoznat, co je ještě škádlení a co už je šikana, je velmi složité.
I proto se letos vůbec poprvé zaměřuje kampaň také na rodiče. Leták jim poskytne základní informace o šikaně. Také jim vysvětlí, co jsou možné signály toho, že dětem někdo ve škole ubližuje. To, že je šikana na školách vážným problémem, ukazují i průzkumy. Podle toho posledního zažilo šikanu v průběhu vzdělávání až čtyřicet procent dětí.