Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Počítač deváťákům vybere ideální školu

Česko

  8:10
PRAHA - Jáchyme, hoď ho do stroje. Tak se dá s nadsázkou popsat nový informační systém, který dětem usnadní výběr střední školy. Včera ho spustilo ministerstvo školství.
Počítač - ilustrační foto.

Počítač - ilustrační foto. foto: Lidové noviny

Osmáci a deváťáci, které brzy čeká vyplňování přihlášek na střední školu, včera dostali od ministerstva školství dárek: internetovou stránku, která jim má se správným výběrem pomoci.

„Dosavadní praxe ukazuje, že jen málo dětí v patnácti letech ví, co dělat v dalším životě. Mají málo informací, které jim často neposkytnou ani rodiče, ani učitelé ve škole,“ říká náměstek ministryně školství Jindřich Kitzberger.

Řada dětí podle něj i dalších odborníků si v deváté třídě zvolí špatný studijní obor. Na střední škole se potom trápí a po jejím absolvováním odcházejí na úřad práce nebo se věnují zcela jinému oboru.

Na internetu jsou od včerejška k nalezení stránky, které mají dětem výběr usnadnit. Jejich adresa je www.infoabsolvent.cz. Vyhledávací systém funguje podobně, jako ve filmu Jáchyme, hoď ho do stroje. S tím rozdílem, že výsledkem není seznam šťastných a nešťastných dní, ale soupis středních škol a oborů, na které se konkrétní jedinec nejvíce hodí.

Děti si do vyhledávače systému zadají například to, jestli chtějí získat maturitu nebo jim stačí výuční list. Potom si vyberou obor, který je zajímá. Systém jim pak vyjede řadu informací. Žáci se dozvědí například, co je ke studiu zvoleného oboru potřeba, na jaké vyučovací předměty se mohou těšit a seznam středních škol, které požadované studium nabízejí.

Inspirace pro nerozhodné
Dozví se ale i další věci, které jsou pro deváťáky obvykle těžko dosažitelné: například jaký plat mohou po absolvování očekávat či jestli je ve vybraném odvětví vysoká nezaměstnanost. „Děti v patnácti letech mnohdy nejsou vyhraněné a tohle jim může sloužit jako určitá inspirace,“ říká Zoja Franklová z Národního ústavu odborného vzdělávání, který systém vymyslel.

 Problém se správným výběrem budoucí práce mají podle ní hlavně absolventi učňovských oborů. Až čtyřicet procent z nich totiž po obdržení výučního listu pracuje ve zcela jiném oboru, než pro který se připravovali.

Školní kariérový poradce
Důvodem jsou podle Franklové hlavně nízké platy ve vybraném odvětví. „Myslím, že pokud by měli dostatek informací, nemuseli být pak v praxi překvapeni,“ říká Franklová.

Informace, které s volbou budoucího povolání souvisí, se však děti často nemají jak dozvědět. Výchovní poradci, kteří je mají žákům poskytnout, jimi nedisponují nebo nemají čas je shánět. Kromě kariérového poradenství totiž musí ještě učit a řešit výchovné problémy.

Národní ústav odborného vzdělávání proto organizuje pro učitele školení, které je to má naučit. Výsledkem má být alespoň jeden kariérový poradce na každé škole.