14. srpna 2011 8:00 Lidovky.cz > Zprávy > Dobrá chuť

Poděkování dobrým
hostům. Co mají umět?

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 5Diskuse
Servírka - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Servírka - ilustrační foto. | foto: Shutterstock
Nedávno jsem narazil na časopis pražských restauratérů, který měl úžasné jméno: Hostimil. Vycházel celých sedmdesát let – až do poloviny minulého století.

Podle názvu bych očekával studnici vědomostí o tom, jakým způsobem hosta rozmazlovat. Jenže v Hostimilu se lze se slušným hostem nebo rozumným majitelem setkat jen výjimečně. Převládají hosté nevychovaní a majitelé hamižní.

Jakže?! První republika jako nedostižný vzor pohostinnosti – a přitom samé stížnosti na nevychované hosty? To já bych chtěl naopak, jako dlouholetý restauratér, všem slušným hostům poděkovat. Za co přesně?

Za to, že při výběru restaurace akceptují podnik takový, jaký je. Kuřácký, nebo nekuřácký, s kohoutkovou vodou, nebo bez. S hudbou reprodukovanou z rádia, nebo nějakou sofistikovanější.

Prostě chci poděkovat všem hostům, kteří se nesnaží restauraci ohýbat podle svého momentálního gusta a akceptují volbu a vkus majitele.

Jak s rezervacemi
Dále bych chtěl pochválit všechny, kteří v případě, že jsou nuceni zrušit rezervaci, dokážou zvednout telefon a kromě svých kamarádů, obchodních přátel či členů rodiny o této skutečnosti informovat i cílový podnik.

A poděkovat se sluší také těm, kteří když přijdou o půl hodiny či hodinu později, než byl čas jejich rezervace, a najdou svůj stůl obsazený, uznají, že je to jejich chyba, nikoli navštívené restaurace.

Patří se také poděkovat všem hostům, kteří pochopili, že usednout ke špinavému stolu, od kterého se právě zvedli platící hosté, se nehodí. Že je lepší minutku počkat, až personál uvede stůl do optimální startovní kondice.

I těm, kteří chápou, že když přijdou do plné restaurace a sami se posadí, a to bez alespoň letmého kontaktu s obsluhou, riskují, že budou čekat třeba dvacet minut, aniž si jich někdo všimne. Což neznamená, že se jedná o nějaký naschvál, ale logickou úvahu personálu, že zrovna oněm hostům se věnuje kolega, který je zřejmě usadil. Totéž si myslí i onen kolega – a kolečko nedorozumění se uzavírá.

Díky také hostům, kteří nezačnou bez předchozí domluvy stěhovat nábytek a nestrkají kabely od notebooků či nabíječek do zásuvek tak, aby komplikovaly plynulost provozu. Většina obsluhujících kolegů a kolegyň potvrdí, že mají svůj podnik jak se říká v nohách a jakýkoliv "klacek" v cestě jim dokáže pořádně ztrpčit život...

Děkuji také těm, kteří se – pokud jsou například jen dva a vyberou si pro své posezení stůl pro šest či více osob – nenahněvají, když je číšník přesune k menšímu stolu nebo k nim přisadí další hosty.

Obsluha by měla znát nabízená jídla - ilustrační foto. 

Rozhodně se také sluší vyzdvihnout hosty, kteří nežádají od pospíchajícího a plně vytíženého číšníka radu se slovy, "co byste mi doporučil?" nebo "co máte dnes dobrého?", a naopak dokážou své gastronomické záměry alespoň trochu upřesnit či nejlépe požádají o radu s výběrem mezi dvěma položkami, které se v jejich očích probojovaly do finále. Ne všichni kolegové zvládnou hosta otipovat tak, jak to uměl vrchní Skřivánek v Hrabalově románu Obsluhoval jsem anglického krále. Další dík. Hostovi, který s úklidem dojedených talířů čeká na spolustolovníky a neodsouvá svůj prázdný talíř někam daleko od sebe, nedejbože na nejbližší čistě prostřený stůl.

Nejvyšší možné poděkování patří hostům, kteří neodloží použitý látkový ubrousek do dojedeného talíře, protože podvědomě tuší, že zbytky omáčky jdou opravdu jen velice těžko vyprat.

Velká pochvala také všem, kteří umí v plné restauraci opustit stůl a přenechat ho dalším hostům záhy po zaplacení, respektive odejdou zároveň se zavírací hodinou. Jen máloco je pro unavený personál mrzutější než sledovat poslední hosty, kteří u studené kávy a zteplalé mattonky ukazují svým spolusedícím fotoalbum z dovolené.
Placení v restauraci - ilustrační foto

Na závěr placení...
A nyní alespoň malou poznámku k placení. Vyjděme z toho, že se
návštěva restaurace vydařila. Dobrý host pak nikdy nepoužije větu, "nějak to zaokrouhlete", protože tím účtujícího přivádí do rozpaků – a nakonec to vlastně vypadá, jako by měl v úmyslu zaokrouhlení směrem dolů. Pokud se dohaduje se spolustolovníky o to, kdo útratu zaplatí, ví také, že je dobré mít spor vyřešený dřív, než dorazí personál s účtem. Za to vše dobrým hostům děkuji. Kdo by s nimi nebyl pravý hostimil...

Matouš Petráň
  • 5Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz