Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Podle Dalimilovy kroniky vznikly gobelíny

Kultura

  18:20
PRAHA - Gobelínové repliky zlomku Dalimilovy kroniky, který zakoupil český stát přesně před sedmi lety v pařížské aukci, bude možné od čtvrtka vidět v Národní knihovně v Praze.

Pařížský zlomek Dalimilovy kroniky foto: archiv LN

Tkané tapisérie od výtvarnice Věry Mičkové znázorňují scény z iluminací, jimiž je latinský rukopis opatřen. Olomouckou textilní výtvarnici Mičkovou inspirovalo k vytvoření replik dvacet historických iluminací. Vzniklo tak 20 metrových gobelínů, na kterých autorka pracovala dva roky. Tapisérie zachycují epizody z raných českých dějin tak, jak je obsahuje takzvaný pařížský zlomek Dalimilovy kroniky ze 14. století, který v roce 2005 získala v aukci Národní knihovna. Český stát za něj tehdy zaplatil více než deset milionů korun.

Dalimilova kronika

Kronika tak řečeného Dalimila je nejstarším dějepisným dílem v českém jazyce, datovaným do první poloviny 14. století. NK schraňuje její tři úplné rukopisy, dva zlomky psané česky a takzvaný pařížský zlomek, přeložený do latiny. Odborníci se shodují, že středověký latinsky psaný rukopis se řadí k největším umělecko-historickým objevům posledních desetiletí. Latinský překlad byl zhotoven pravděpodobně pro mladého krále Karla IV. v době jeho pobytu v Itálii v letech 1331-1333. O italském původu svědčí jak písmo, tak iluminace, které svým stylem spadají do okruhu boloňské školy.

Olomoucká výtvarnice a pedagožka se tkaním gobelínů zabývá již řadu let. Dosud jich vytvořila na 150, největší její prací je replika tapisérie z Bayeux, monumentálního díla z 11. století. "Když jsem vystavovala tapisérii z Bayeux, setkala jsem se s reakcí, že je to sice krásné, ale proč se neorientuji také na českou historii. A protože jsem nejen výtvarnice, ale i češtinářka, tak mi to zkrátka nedalo. Když jsem pak viděla pařížský zlomek Dalimilovy kroniky, bylo rozhodnuto," uvedla Mičková.

Podle ní jsou iluminace ukázkou "českých dějin italskýma očima". "Iluminace vytvářeli toskánští mniši, a do našich příběhů tak vložili svou krajinu, architekturu, faunu i floru. Mniši měli navíc tendenci z jejich pohledu zřejmě nudná pozadí krášlit ornamentálními tapetami, nad jejichž vyšíváním zlatou nití jsem se řádně zapotila," dodala výtvarnice.

Při tvorbě tapisérií vycházela Mičková z kopií poskytnutých NK, znázorněné výjevy konzultovala s odborníky.

Autor: