Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Podzemka bude s turnikety

Česko

  10:25
PRAHA - Pražský magistrát spolu s dopravním podnikem je připraven vrátit do metra turnikety. Dřív než v roce 2010 to však nebude. Definitivní rozhodnutí, zda ano či ne, padne do poloviny roku.

Hradčanská. foto: ČTK

Po více než dvaceti letech by se do vestibulů pražského metra mohly vrátit turnikety. Pražský dopravní podnik by tak chtěl vyřešit problémy s černými pasažéry, kteří podle odhadů tvoří až čtvrtinu z celkového počtu cestujících.

Dopravní experti nyní zpracovávají odbornou studii, která zváží veškeré výhody i nevýhody. Měla by být hotová do konce března. „Návrat turniketů do metra by byl možný. Bylo by to ale hodně drahé, rozhodně víc než miliarda korun, možná dvě,“ řekl městský radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Pokud by se podnik pro zavedení turniketů rozhodl, znamenalo by to pro řadu stanic metra stavební úpravy, například rozšíření vstupů. Instalace by proto podle Šteinera byla poměrně náročná a zdlouhavá. Z toho vyplývá, že samotná výstavba by se posunula až do doby, kdy na pražské radnici usednou politici vzešlí z nových komunálních voleb, tedy až po roce 2010.

Turnikety zmizely z pražského metra v polovině 80. let minulého století po vzoru vídeňského metra a podzemky v řadě německých měst. Naproti tomu v Paříži, New Yorku nebo ve Varšavě pasažéři cestují „uzavřeným“ metrem.

Dopravní podnik i pražský magistrát nyní zvažují, zda by znovuzavedení turniketů nemělo negativní dopad na bezpečnost cestujících a plynulost dopravy. Jde zejména o to, aby zůstaly zachovány pruhy pro případnou rychlou evakuaci zraněných a před turnikety se netvořily fronty.

Ředitel pražské záchranky je pro zavedení turniketů „Z našeho hlediska v tom žádný problém nevidím. Když to může být v pařížském metru, kde je daleko větší provoz a ruch, proč by turnikety nemohla mít i Praha,“ říká ředitel pražské záchranné služby Zdeněk Schwarz.

Podmínkou však je, že vedle turniketů budou postranní vchody a v každé stanici metra dispečer či někdo jiný, kdo brankou vedle turniketů vpustí záchranáře. „ S nosítky se přes turnikety nedá projít. A aby mí lidé platili v metru za to, že jdou někomu zachránit život, to je přece nesmysl,“ říká Schwarz.

Ani pražští hasiči nejsou v zásadě proti. „Zavedení turniketů by nemělo mít žádný vliv na evakuaci osob, všechno už je dnes technicky řešitelné,“ řekla Ljubica Rážová, ředitelka oddělení prevence pražských hasičů.

Dopravce si od turniketů slibuje pokles počtu černých pasažérů. Revizoři by se soustředili na kontroly v autobusech a tramvajích.

Kvůli turniketům by se musely upravit stanice


Turnikety budou v Praze nejdříve za dva roky. Spíše ale v horizontu tří až čtyř let, říká generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák.

LN Proč chcete namontovat do metra turnikety?

Kvůli navýšení našich výnosů. Vyplatí se to. Navíc ušetřené revizory nasadíme do povrchových dopravních prostředků.

LN Kolik bude instalace turniketů stát?

Zatím to přesně nevíme, ale minimálně asi jednu miliardu a dvě stě milionů.

LN Kdy by se měly v pražském metru objevit?

Nejkratší možný termín je dva roky, ale to si myslím, že je nereálné. Spíš to bude horizont tří a více let.

LN Turnikety v Praze už byly, proč byly v osmdesátých letech demontovány, když je nyní chcete do metra vrátit?

Já nevím. Byla asi vypracována studie, která šla cestou otevřeného metra. Pravděpodobně to mělo ve své době svou logiku.

LN Musely by se upravit vestibuly stanic?

Určitě ano. Zatím nevíme jakých stanic by se to týkalo, tak daleko nejsme.

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...