3. srpna 2015 6:30 Lidovky.cz > Zprávy > Lidé

POHNUTÉ OSUDY: Lídr Plastiků si zahrál i v Bílém domě. Mejlu Hlavsu zastavila rakovina

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 14Diskuse
Mejla Hlavsa. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Mejla Hlavsa. | foto: Lidové noviny
Kapela Plastic People už patří do národního panteonu. Její lídr Milan „Mejla“ Hlavsa zůstává veřejnou legendou i čtrnáct let po své smrti.

Když Milan Hlavsa 5. ledna 2001 zemřel, zbraslavský kostel byl při obřadu tak našlapaný, že lidé stáli i na nádvoří. Byli mezi nimi i tehdejší ministr kultury Pavel Dostál a šéf Národní galerie Milan Knížák. Zakladatel, baskytarista a zpěvák skupiny Plastic People byl legendou pro široký okruh lidí včetně takových, kteří se jinak příliš „nemusí“.

V dubnu 2000 mu lékaři našli zhoubný nádor na plicích. Podstoupil operaci. Ale na podzim se mu přitížilo, rakovina zasáhla mozek. Milan Mejla Hlavsa zemřel dva měsíce před padesátými narozeninami.

Hudba magická i mystická

Underground, jak byl znám od 60. let z Ameriky, byl zásadně proti establishmentu. Ten postoj přijali, či spíše sami instinktivně pěstovali ti, kteří underground zakládali u nás. Patřil k nim především kunsthistorik Ivan „Magor“ Jirous. 

Co ale znamená být proti establishmentu? V Americe to znamená být proti většinové společnosti. U nás za Husákovy normalizace to bylo jinak. Ne že by underground lahodil většině, ale cejch establishmentu příslušel menšině (rozuměj KSČ), ovládající společnost.

Pokud se Hlavsovi Plastici – už pod Jirousovým vedením – vydali cestou opovržení k establishmentu, bylo to opovržení k Husákovu režimu, což režim považoval za hrozbu. Ta cesta dnes působí logicky a jednoznačně: represe proti Plastikům – následné založení Charty 77 – sametová revoluce v listopadu 1989. 

Při vzpomínce na Mejlu ale ty prefabrikované čítanky odložte. Chcete-li se o nezávislé kultuře v dobách normalizačního bezčasí i o samotném Mejlovi něco dozvědět, sáhněte raději po autentickém materiálu.

Třeba po Jirousově Pravdivém příběhu Plastic People či po knižním rozhovoru, který s Hlavsou po revoluci vedl Jan Pelc (Bez ohňů je underground). Mejla byl člověk výsostně nepolitický. Z nepolitického prostředí pocházel a nepolitickou cestou vedl i Plastiky v jejich počátcích. Politický rozměr přidal celé věci až Husákův režim svou represí. 

Mejla Hlavsa v roce 1977.

Zbytečnou a z hlediska pudu sebezáchovy režimu kontraproduktivní. Vždyť co si lidé mysleli až do roku 1976 (zatčení Plastiků a procesu s nimi) o undergroundu? V lepším případě nic, v horším pak tolik, že jsou to hudební neumětelové, kteří jen provokují vulgaritou.

Právě Hlavsa tenhle stereotyp narušil. Alespoň pro ty, kteří se po zásahu státní moci začali o Plastiky zajímat. Ta hudba nebyla neumětelská, ale magická i mystická, což platí třeba pro Hlavsův opus Pašijové hry velikonoční. Jan Brabec, bubeník Plastiků, na to vzpomínal v Respektu: „Milanova hudba měla tak magickou moc, že se celé dílo nakonec pro nás stalo i jistou satisfakcí. Plastici měli obecně pověst primitivních opilých vlasáčů, ale třeba můj otec, teolog a bývalý politický vězeň, při poslechu Pašijí dojetím plakal.“ V tomhle byla Hlavsova apolitičnost. Šlo mu hlavně o hudbu. 

Zůstává už ironií dějin, že Hlavsa – snad nejméně politický člověk z prostředí Plastiků – to z nich na „formálně politické“ rovině dotáhl nejdál: v roce 1998 hrál v Bílém domě americkému prezidentu Clintonovi. Hlavsa zůstal – pro mnohé naivně, až legračně – apolitickým člověkem i po roce 1989. „Diktaturu proletariátu vystřídala diktatura peněz,“ říkával na adresu budování kapitalismu ve své domovské hospodě v Praze na Klamovce.  

Je nutný dělat dobro

Řečeno na rovinu, Mejla byl především indián, vyznavač indiánského pojetí spravedlnosti a jejich dlouhých vlasů. „My jsme s Jiřím (kytaristou Števichem – pozn. aut.) strašně milovali Vinnetoua a Old Shatterhanda,“ řekl Pelcovi. „Kudy jsme chodili, tam jsme prohlašovali, že je nutný dělat dobro, podobně jako to dělal Old Shatterhand. Jiří to přímo nazýval pácháním dobra.“ 

Do „tvrdého androše“ nasměroval Plastiky až příchod Ivana Jirouse. Těmito cestami se Mejla dostal k undergroundu – a pak už logicky do vazby i k Chartě 77. Byl protivníkem režimu, který šel po nezávislé kultuře „jak slepice po flusu“, ale nebyl ani antikomunistou, ani odbojářem, ani mužem s charakterem tvrdého bojovníka odporu. Jestliže i u nás to často naráží na nepochopení, není se co divit, že už vůbec to nechápou Američané.

Zkouška The Plastic People of the Universe ve sklepě rodinného domu matky Jana Brabce na Zbraslavi v roce 1982. Zleva: Josef Janíček, Milan Hlavsa, Jan Brabec, Petr Placák, Ladislav Leština, Jiří Kabeš, zády Václav Stádník.
Přestávka na ping pong během nahrávání alba Hovězí porážka skupiny Plastic People of the Universe v roce 1984 na Hrádečku u Václava Havla. Zleva hrají: Petr Placák, Jan Brabec, Milan Hlavsa a Václav Stádník.

Plastici od počátku hráli skladby skupiny Velvet Underground a jejího lídra Loua Reeda. Tato legenda amerického rocku tak u nás byla známá skoro jako doma v New Yorku. Ale když roku 1998 – v témže roce, kdy Hlavsa s Reedem hráli Clintonovi – televize PBS vysílala dokument o Reedovi, nastalo komické nedorozumění. 

POHNUTÉ OSUDY

Na akci byl i Reedův otec, žijící mimo svět undergroundu. A když mu velvyslanec Vondra vysvětloval, že za hudbu jeho syna šli Plastici do vězení, starý pán odvětil: „To je to opravdu tak strašný?“ Nedovedl si představit muziku, za kterou by mohl někdo sedět.

Ale právě to je příběh Milana Hlavsy, autora magických skladeb i hitů českého undergroundu. Jeho píseň Muchomůrky se dodnes hraje v rádiích. Legenda praví, že Hlavsa text Egona Bondyho zhudebnil už počátkem 70. let, ale tehdy s ním kapela vyběhla, že je prý málo „androšský“. Hitař Hlavsa, je to snad v undergroundu urážka? Vůbec ne, je to součást mejlovské legendy. I té její části, že je nutný dělat dobro.

  • 14Diskuse
Zbyněk Petráček

Autor

Zbyněk Petráčekzbynek.petracek@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Mateřská škola Zahrádka, příspěvková organizace
učitelka mateřské školy

Mateřská škola Zahrádka, příspěvková organizace
Středočeský kraj