Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Pokochejte se vídeňskými vilami umělců na Hohe Warte

Pohled Zdeňka Lukeše

  7:50
Během prázdninových měsíců se věnujeme Vídni. Představili jsme již tamní významné stavby z dob minulých i ze žhavé současnosti. Dnes jsou – po návštěvě Wagnerova chrámu na Steinhofu, Ehnovy sociální výstavby Karl-Marx-Hof a supermoderního kampusu Vídeňské ekonomické univerzity – na řadě stopy, jež v hlavním městě monarchie zanechal přelom 19. a 20. století.

Nejstarší budovou v kolonii na vídeňském návrší Hohe Warte je dvojdům Moll/Moser z let 1900–1901 od architekta Josefa Franze Marii Hoffmanna. Stavba se až do dnešních dnů dochovala v původním stavu. foto: Zdeněk Lukeš

Ta doba působí – alespoň z dnešního pohledu – bezmála idylicky. Byly to časy, kdy rakousko-uherská metropole platila za jedno z hlavních uměleckých center Evropy. Cestu na výsluní si razil nový a na tehdejší dobu odvážný umělecký styl – secese.

Mezi jeho přední propagátory patřil také architekt a profesor vídeňské umělecké akademie Otto Wagner (viz Orientace z letošního 25. června), v jehož stopách kráčeli i jeho žáci. Kromě Jana Kotěry a Jožeho Plečnika k nim patřili také architekti a designéři Koloman Moser a Josef Hoffmann. A právě na rané stavby z umělecké kolonie na Hohe Warte od tohoto všestranného umělce se nyní podíváme.

Tam, kde bydlela Alma

Josef Franz Maria Hoffmann (1870–1956) se narodil v moravském městečku Brtnice (Pirnitz) nedaleko Jihlavy. Jeho rodný statek byl mimochodem nedávno citlivě rekonstruován a je možné si jej prohlédnout, podobně jako rodinnou hrobku na hřbitově, kterou navrhl.

Hoffmann patřil k členům vídeňského sdružení Secese a v roce 1903 spoluzaložil slavné umělecké dílny Wiener Werkstätte, pro něž navrhoval v nadčasovém designu bytová zařízení. Četné z jeho uměleckoprůmyslových předmětů se ostatně vyrábějí dodnes. K nejvýznamnějším vídeňským realizacím, jež autorsky připravil, patří minikolonie rodinných domů v Geweygasse a Wollergasse na návrší Hohe Warte v XIX. vídeňském distriktu.

Vila stavebního podnikatele Euarda Asta z roku 1910.

To je oblast, kterou bychom mohli stylem zástavby přirovnat třeba k pražské Hanspaulce. Jejich stavebníky byli Hoffmannovi přátelé, výtvarníci a mecenáši. Styl těchto vil je záměrně prostý a odráží autorův obdiv k anglickému hnutí Arts and Crafts. Domy jsou z hrázděného zdiva, dekor je redukován na minimum a obklopují je romanticky pojaté zahrady.

Jako první byl v roce 1901 dokončen dvojdůmpro významného secesního malíře Carla Molla a designéra (krom jiného také Hoffmannova spolužáka) Kola Mosera. Atmosféru těchto staveb skvěle zachycují Mollovy obrazy plné světla s bílomodrými exteriéry a interiéry.

V sousedství byly vzápětí postaveny ještě další dvě stavby ve stejném stylu – vily fotografů Huga Henneberga a Friedricha Spitzera. Spitzerův dům je však natolik zarostlý bujnou vegetací, že jeho architekturu si můžeme nanejvýš představovat, nebo si ji prohlédnout na dobových snímcích. Všechny jmenované stavby mají zásadní význam pro vídeňskou secesi. Scházeli se v nich totiž její čelní představitelé, krom výše uvedených také Gustav Mahler, Oskar Kokoschka a Gustav Klimt. Jedním z důvodů jistě byl i fakt, že zde bydlela jejich múza Alma. Tato femme fatale byla dcerou známého malíře Emila Jakoba Schindlera, a po jeho smrti se jí ujal právě Moll. Alma se v roce 1902 provdala za Gustava Mahlera, po jeho smrti pak za architekta německého Bauhausu Waltera Gropia a konečně za spisovatele a Kafkova přítele Franze Werfela.

V následujících letech pak Hoffmann postavil ve stejném uličním bloku ještě další dva domy, které výmluvně dokládají architektův umělecký vývoj. Nejprve v roce 1906 navrhl ve stylu moderny menší, zvaný Haus Moll II, s prostým průčelím a charakteristickým černobílým dekorem. Po němnásledoval rodinný důmpro stavebního podnikatele Eduarda Asta z roku 1910. Ten reprezentuje styl, nazývaný secesní klasicismus, pro nějž jsou typické antikizující prvky, kanelované sloupy, stupňovité římsy a další obdobné prvky. V domě bydlela až do roku 1938 Alma se svým třetím manželem Franzem Werfelem. V té době tam za nimi docházeli Arnold Schönberg, Alban Berg, Arthur Schnitzler, Gerhart Haptmann nebo Thomas Mann.

Ve vídeňské aleji

Opusťme nyní uměleckou kolonii Josefa Hoffmanna a přesuňme se o několik ulic dále. Konkrétně na Grinziger Allee, kde stojí od roku 1915 Lemberger-Gombrichův palác, jehož autorem byl zakladatel české moderní architektury Jan Kotěra (1871–1923), brněnský rodák a o rok mladší Hoffmannův spolužák na vídeňských studiích u Otta Wagnera.

Lembergr-Gombrichův palác z let 1913–1915, dílo architekta Jana Kotěry.

Tato stavba dobře reprezentuje Kotěrovo pozdní tvůrčí období, které již bylo ve znamení moderního klasicismu, jež otevírá v jeho tvorbě budova pražského Mozartea v Jungmannově ulici – a reprezentují je i další pražské stavby: palác Všeobecného penzijního ústavu na Rašínově nábřeží a již poválečný palác Vítkovického těžařstva v Olivově ulici.

Nepříliš nápadná vídeňská stavba prošla nedávno rekonstrukcí. Na průčelí ze světlé vápenné omítky si tak dnes můžeme povšimnout drobného „cihelného“ dekoru z béžové keramiky. Hezkým detailem jsou komíny, pergola v zahradě i mříž vstupní brány, která prozrazuje vliv kubismu, což je pro Kotěrovu tehdejší tvorbu nepříliš typické.

V Čechách, na Moravě a ve Slezsku se bohužel nenarodilo mnoho česky mluvících projektantů, kteří by se v té době dokázali významně prosadit přímo v centru monarchie. S výjimkou Kotěry už k nim patřil snad pouze další wagnerián František Krásný.

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...