Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Vnitro platí automechaniky, i tak dává auta za miliony opravovat jinam

Česko

  6:00
PRAHA - Vozový park pražské a středočeské policie balancuje na hranici kolapsu. V dílnách totiž čeká na servis skoro 400 vozů. Situace je tak kritická, že část vozidel musí opravovat komerční autoservisy. Opravy má přitom na starosti Zařízení služeb ministerstva vnitra, jenže to nestačilo vysoutěžit dodavatele náhradních dílů. Od ledna tak musí nejnutnější materiál složitě nakupovat prostřednictvím elektronické aukce.

Policejní auta foto: MAFRA - Jiří Meixner

Ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) za to příspěvkovou organizaci tvrdě kritizuje, skončil náměstek pověřený opravami aut.

I když krizová situace trvá "jen" několik měsíců, policie servisem svého vozového parku není spokojena dlouhodobě. "Již několik let dochází ke značnému časovému prodlení při realizaci požadovaných oprav. Zařízení služeb ministerstva vnitra vykazuje k datu 22.3.2014 v autoopravně Veleslavín celkem 381 rozpracovaných neukončených zakázek," stojí v zápisu z jednání policie, které má server Lidovky.cz k dispozici.

ČTĚTE TAKÉ:

'Situace není příliš příznivá'

Právě v dílnách na Veleslavíně opravují vozidla středočeské a pražské policie, ale také policejního prezidia. I zde opatrně přiznávají, že se službami nejsou spokojeni. "V souvislosti s opravami a servisem policejních vozidel není v tuto chvíli situace příliš příznivá, neboť doposud není uzavřena smlouva, která by toto řešila," přiznává mluvčí prezidia Vlasta Suchánková.

Kromě nedostatku náhradních dílů za hrozící kolaps podle policistů může i nedostatek pracovní síly a špatná vybavenost a zázemí dílen. Aby vůbec měli čím jezdit, začali auta posílat do běžných servisů. Nastala tak paradoxní situace: vedle svých mechaniků stát navíc opravy platí komerčním servisům.

"S vedením ekonomického úseku ministerstva vnitra intenzívně jednáme, aby se v budoucnu podobná situace neopakovala a zajistili jsme tak průběžně všechny nutné opravy a servis vozů. V jednání je samozřejmě i otázka náhrad za vzniklou situaci," varuje Suchánková.

'Za kolaps může zákon'

Servisní společnost svádí vzniklou situaci mimo jiné na striktní zákon, jímž se musí řídit. Už loni v prosinci prý soutěž na dodávku dílů pro vozy Škoda, Volkswagen a Audi vyhlásila, jenže se přihlásil jediný zájemce, a tak tendr musela stáhnout, i když původní smlouva doběhla 13. ledna. Další zakázku zařízení vyhlásilo letos v březnu a protože mají uchazeči na podání nabídek 47 dnů, otevírání obálek proběhne až 12. května, přičemž o den později úředníci nabídky vyhodnotí.

"Další lhůtu, kterou je zapotřebí dodržet, je patnáctidenní zákonná lhůta pro podání námitek. Běží od doby, ve které si převezme oznámení o výběru nejvhodnější nabídky poslední z uchazečů a po jejím uplynutí lze uzavřít smlouvu s dodavatelem, podle předběžného odhadu v období od 2.6.2014. Délka výběrového řízení může být prodloužena obdržením dodatečných informací, námitkami nebo zahájením správního řízení," popsala serveru Lidovky.cz mluvčí ministerstva vnitra Hana Malá.

Do té doby musí Zařízení služeb pro ministerstvo vnitra nakupovat díly pro nezbytné opravy vozidel Integrovaného záchranného sytému přes elektronické tržiště. Má to však jeden háček. Takto nelze materiál nakupovat do zásoby, což opět prodlužuje trvání servisu.

Kolaps Malá připisuje na vrub i kritické situaci v dílnách na Veleslavíně. "Byl tam vydán demoliční výměr na část areálu, která se dotýkal i opravny," uvedla mluvčí. Ulehčit dílnám by podle vnitra měly komerční autoservisy, které by prováděly servisní prohlídky s následnou opravou. "Předpokládá se vyhlášení poptávkového řízení u komerčních servisů v rozsahu 2 milionů korun bez DPH pro tři organizační složky státu opravující své vozy v Praze," popsala mluvčí.

Milan Chovanec v České televizi.

S tím ostatně souhlasí i policisté, podle nichž by navíc na Veleslavín mělo přijít sedm nových mechaniků, což by stát přišlo na 2,5 milionu korun ročně navíc. Jen na roční opravy vozů pražské policie v komerčních servisech by bylo třeba bezmála 30 milionů korun ročně. Takový postup se zamlouvá i ministrovi vnitra Milanu Chovancovi. "Část věcí se možná bude řešit outsourcingem, pokud to bude levnější a efektivnější," připouští.

Chovanec: Šílené

To je ale jediná věc, na níž se se zařízením služeb shodne. Na servisní společnosti vnitra jinak šéf rezortu nenechává suchou nit. "My tu situaci známe, bylo to jedno z nejčastějších témat diskusí s policií o tom, co nefunguje. Nefunguje to dlouhodobě, stěžují si, že opravy jsou strašně dlouhé a nekvalitní. Třeba jim vrací blatník nastříkaný o dva odstíny jinde. U celorepublikových útvarů jsme se smáli, že brzy se jejich vozy poznají podle jiného blatníku," glosuje situaci ministr. Kvalita oprav je podle něj "šílená".  

Nebere ani argumenty společnosti týkající se nevyhovujících podmínek nebo opožděné soutěže na náhradní díly. "Jen vymýšlejí důvody, proč to nefunguje, nic takového jsem předtím neslyšel," říká Chovanec rezolutně. Kvůli blamáži už dokonce padla první hlava. "Dnes (v pátek) rezignoval náměstek pověřený opravami aut a ve společnosti dochází k výměně managementu. Je to příspěvková organizace, která má sloužit policii a já jsem s výsledky hrubě nespokojen," zlobí se Chovanec.

Server Lidovky.cz minulý týden informoval, že řízením servisní organizace je nově pověřen Michal Kříž, který nahradil Romana Fidlera propuštěného kvůli kauze Temparano. Chovanec navíc zadal komplexní kontrolu organizace, ta by měla být do měsíce hotova. 

Autor:

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...