10. dubna 2010 13:14 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Polské vládní letouny byly
zastaralé, ruské letiště nevhodné

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 17Diskuse
Polský speciál Tupolev Tu-154 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Polský speciál Tupolev Tu-154 | foto: Reuters
MOSKVA/VARŠAVA Typ letounu Tu-154, který dnes havaroval u ruského Smolenska a na jehož palubě zahynuli členové polské státní delegace, byl podle polských novinářů zastaralý. Polsko využívalo letouny sovětské výroby k přepravě nejvyšších vládních představitelů déle než 30 let a zástupci resortu obrany se v minulosti několikrát dožadovali jejich výměny.

Kromě typů Tu-154 byly polskými státníky využívány také typy Jak-40 a po jejich nahrazení novými spolehlivějšími stroji marně volaly příslušné vládní komise už od počátku devadesátých let.

Vláda odkládala nákup nových letounů

"Rozhodnutí o jejich výměně je nezbytné a nákup nových letounů již není možné nadále odkládat," zdůrazňoval v roce 2002 tehdejší ministr obrany Jerzy Szmajdzinski.

"Tato vláda nemůže nákup opět odložit a počkat na své nástupce, protože už nebude mít na čem létat," dodával tehdy.

Nákup nových letounů se však stále odkládal, a to i přesto, že v roce 2001 byl tehdejší polský premiér Leszek Miller nucen v rychlosti opustit palubu jednoho z letounů typu Jak-40, který se na letišti v Norimberku málem vznítil.

"Nehodu jsem předvídal už dávno. Kdysi jsem říkal, že se sejdeme v pohřebním průvodu, a pak teprve se vláda rozhodne nakoupit nové stroje," citovala polská média vyjádření Leszeka Millera, který kromě norimberského incidentu přežil také nehodu helikoptéry v roce 2003.

"V Polsku se obecně vědělo, že jsou ty letouny zastaralé," potvrdil dnes LN informaci 25letý Mateusz, student Wrloclawské univerzity. "Dlouho se o tom mluvilo, ale nikdo s tím nic neudělal. A teď taková tragédie," dodal rozhořčeně. 

Letoun typu Tu-154, vyvinula sovětská Tupolevova konstrukční kancelář v roce 1963. Letadlo určené pro lety do středních vzdáleností mělo nahradit starší ruské typy Tu-104, Il-18 a An-10. První testovací let se uskutečnil v roce 1968, do provozu bylo letadlo uvedeno o čtyři roky později.

Letoun prošel opravou, nevhodné bylo letiště

Letadlo, které se dnes zřítilo, bylo v provozu od počátku devadesátých let. Podle ředitele samarského opravárenského závodu, kde konkrétní letoun loni absolvoval třetí generální opravu, měl stroj do té doby nalétáno na 5400 hodin, včetně 1823 přistání. "Na letadlo této třídy to není hodně," řekl Alexej Gusev s tím, že po opravě žádné reklamace nenásledovaly.

Vládní letadlo Tupolev_154M

Dopravní inženýr Vladimír Chupík dnes v rozhovoru pro ČT24 uvedl, že co jej zaráží daleko více, jsou parametry letiště, na které měl polský vládní letoun přistát: "To letiště je pro takový typ letounu naprosto nevhodné, přistávací dráha měří jen 1600 metrů a její šířka je 38 metrů." (Přičemž rozpětí křídel stroje dosahuje šířky jen o půl metru menší - pozn. red.). "Letiště Smolensk-Sever zřejmě zvolili kvůli polohové blízkosti ke Katyni, jinak to ale odporuje zdravému rozumu," dodal Chupík.

Cestovní rychlost letounu je 880 kilometrů v hodině, dolet 5600 kilometrů a maximální letová výška 12000 metrů. Maximální kapacitu letadla výrobce uvádí 180 lidí. V Rusku bylo v různých modifikacích vyrobeno necelých tisíc těchto letadel, jejich výroba v Samaře má letos skončit.

Vážné havárie Tu-154 od roku 2000

3. června 2001 u Irkutska havaroval letoun Tu-154 společnosti Vladivostok-Avia na lince z Jekatěrinburku do Vladivostoku. K havárii došlo při přistání. Zahynulo všech 136 cestujících a devět členů posádky.

4. října 2001 se zřídil letoun Tu-154 při letu nad Černým mořem. Letadlo, které patřilo společnosti Sibir, směřovalo z Tel Avivu do Novosibirska. Zahynulo všech 63 pasažérů a 12 členů posádky. Letoun omylem sestřelila ukrajinská armáda při manévrech na Krymu.

2. července 2002 se v Německu srazil letoun Tu-154 z ruského Baškortostánu s nákladním Boeingem 757 společnosti DHL. Na palubě ruského letadla, které letělo z Moskvy do Barcelony, zahynulo 69 osob, z toho 52 dětí.

24. srpna 2004 při havárii letadla Tu-154 letecké společnosti Sibir v Rostovské oblasti v Rusku zahynulo 90 lidí. Letadlo letělo z Moskvy do Soči.

22. srpna 2006 v Doněcké oblasti na Ukrajině havaroval letoun Tu-154M letecké společnosti Pulkovo při letu z černomořského přístavu Anapa do Petrohradu. Zahynulo všech 160 cestujících a deset členů posádky.

maj, ČTK
  • 17Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.