Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Soukromí doručovatelé objevili 'zlatou žílu'

Ekonomika

  20:11
PRAHA - Zásilkové služby zažívají v Česku renesanci. Objem přepravených zásilek jim letos stoupl oproti minulému roku v průměru o čtvrtinu.

doručovatel foto: Reprofoto

Základním motorem zvýšené poptávky je především ekonomické oživení. "Situace se letos u expresních balíkových přeprav vyvíjí pozitivním směrem a pokračuje tak v trendu, který byl započat již v začátku loňského roku," potvrzuje Pavel Včela za společnost GLS.

Firmám roste poptávka po vnitrostátní, ale i mezinárodní přepravě. "Zaznamenáváme zhruba 30procentní růst ve srovnání s minulým rokem. Již rok 2010 byl, zejména ve své druhé polovině, velice silný," řekl LN Luděk Drnec, obchodní ředitel společnosti DHL Express, která se zaměřuje na mezinárodní expresní přepravu.

Ceny za zásilky

Doručení 10kg balíku 6 km po Praze do druhého dne, ceny včetně DPH

PPL (na firmu je zaslání levnější než na soukromou adresu) 150 Kč
EPS (cena se odvíjí od zón, v centru Prahy je zaslání levnější) 293 Kč
GLS (cena se odvíjí podle hmotnosti) 130 Kč
DPD (na firmu je zaslání levnější než na soukromou adresu) 143 Kč
TNT Express 819 Kč
DHL Express 1614 Kč
UPS 1038 Kč

Ve vnitrostátní přepravě se na nárůstu nejvíce podílí zásilky soukromým osobám, a to díky objednávkám z e-shopů.

"E-byznys má konjunkturu, čím dál více lidí se naučilo na internetu nakupovat, zlepšily se podmínky dodávek. Internet nepatří jen mladým, ale i střední věk se odvažuje objednávat a nakupovat.

Nákupy přes internet

Firmy napojené na tento byznys mají tím pádem také konjunkturu," vysvětluje úspěch balíkových služeb Jan Ekl, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky České republiky.

Firmy zmenšily zásilky
To potvrzují i internetové obchody. "Využívání expresního doručování balíků má stoupající tendenci, v tuto chvíli tuto službu využívá zhruba 15 procent našich zákazníků," říká obchodní ředitel společnosti Vivantis Aleš Beránek.

Většina zákazníků e-shopů nicméně i nadále využívá služeb České pošty, jejíž služby jsou levnější než expresní přeprava.

V oblasti přepravy mezi firmami zásilkovým službám paradoxně nahrálo i pokrizové období. Podle generálního ředitele společnosti DPD CZ Daniela Mareše je to tím, že toky zboží jsou častější a v menších množstvích. Místo toho, aby například na prodejnu obuvi přicházela jedna paleta každý týden, tak si ob dva dny prodejce objedná čtyři zásilky bot.

V souvislosti s přesunem od velkých zakázek k menším se tak pohyb zboží částečně přesunul do jiných částí logistiky. Například výrobce obuvi Baťa využívá zásilkové služby nejen k závozu zboží na prodejny, ale i k doručování přímo k zákazníkům, kteří si zboží koupí přes internetový obchod.

Objem a druh přeprav odpovídá tomu, jak se daří jednotlivým odvětvím. Zásilkové služby tak přepravují zboží a materiál hlavně v segmentech automobilového průmyslu, elektroniky a zdravotnictví.

Komu se daří, nehledí na cenu
"Tohoto servisu využíváme čím dál více. Vyplácí se nám i přes nárůst cen, za nímž stojí zejména vyšší náklady na pohonné hmoty," říká manažer společnosti Hartmann Rico Vladimír Stodůlka.

Právě kvůli zdražení nafty musely některé zásilkové firmy mírně zvyšovat ceny za přepravu. Náklady jim rostou i díky vyššímu mýtnému či větším nárokům na bezpečnost přepravy. Do jaké míry se to odráží v cenách, záleží na konkurenčním postavení a komerční politice každé společnosti. Není to však nic dramatického. "Letos jsme zvyšovali ceny o zhruba 1,6 procenta. Na druhou stranu mají zákazníci silnější vyjednávací pozici a s rostoucími objemy klesá jednotková cena za přepravu zejména u středních a velkých klientů," říká Drnec.