Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Jízdní řád nahradil jízdní neřád, stěžují si cestující na změny MHD

Česko

  18:00aktualizováno  20:41
PRAHA - Radikální změny v pražské hromadné dopravě vstoupily do ostrého provozu. Očekávaný kolaps v první školní den se nekonal a ranní špička byla bez větších komplikací především proto, že se lidé o změnách dozvěděli na internetu.

Cestující se snaží zorientovat v novém jízdním řádu. foto: Šárka Kabátová, Lidovky.cz

Zpoždění, přeplněné tramvaje a chybějící spoje ale cestující nepotěšily. "Pan Nosek (náměstek primátora pro dopravu, pozn. redakce) sice tvrdil, že si doprava sedne, já se obávám, že si už v autobuse nesednu nikdy," podotkla čtenářka serveru Lidovky.cz Helena Švachová.

Změny v jízdním řádu platí už od soboty. Zatěžkávací zkouškou ale prošly až se začátkem pracovního týdne a návratu dětí do škol. Pražané byli na změny připraveni a cestou do práce nebloudili. Největší problémy tak měli starší lidé, kterým v orientaci pomáhali informátoři Ropidu.

ČTĚTE TAKÉ:

V informačních materiálech jsou chyby

Se změnami má cestujícím pomoci množství také informačních materiálů, které nechala vytisknout společnost ROPID. V těch se ale nacházejí chyby, jak upozornila čtenářka serveru Lidovky.cz Helena Tichá.

"Ve zmíněné informaci (kterou můžete nalézt i pod odkazem o pár odstavců níže, pozn. red.) je uvedeno,že linka č. 10 má nezměněnou trasu (Sídliště Řepy - Sídliště Ďáblice). Ve skutečnosti z Ďáblic jede linka č.4, a to, jak je uvedeno na informacích na stanici Kobylisy i na samotném voze, na Kotlářku. V informacích DP je však uvedena trasa z Kubáňského náměstí," upozorňuje paní Tichá na nesrovnalosti v materiálech.

Okrajové části Prahy si velmi pohoršily

S přeplněnými spoji, velkými zpožděními a špatnou dostupností se podle očekávání potýkali cestující především v Praze 4, na Strahově a v okrajových částech hlavního města

"Tak nám tu v Kolovratech ráno v největší špičce pěkně zredukovali už před tím přeplněné autobusy 267 směrem na Háje," informuje Jana Forsyth z Prahy - Kolovrat. "Nechápu to, možná by mohli zavést sedala na střeše," dodává ironicky. Její autobus nyní jezdí ve špičce pouze jednou za 15 minut, mimo špičku i jednou za hodinu. Může ale stále využít vlakového spojení s centrem.

Tolik štěstí nemá Tereza Skřivanová, která bydlí v Hodkovičkách na Praze 4. Tam jezdí pouze jediná linka - a sice 121 ze zastávky Černý kůň, popřípadě z opačné strany z Budějovické. "Spoje zkrouhli takovým způsobem, že po dvacáté hodině jedou pouze dva za hodinu, takže nezbývá než čekat, nebo šlapat pěkně do kopce dvacet minut," napsala serveru Lidovky.cz rozhořčeně Skřivanová.

KOMPLETNÍ ZMÉNY V MHD ZDE (PDF)

Vystupovat a přestupovat by tolik nevadilo, kdyby na sebe spoje skutečně navazovaly, jak dopravní podnik předesílal. "Dnes ráno jsem jela autobusem 191. Naposledy jsem v podobně nacpaném autobuse jela po povodních před deseti lety. Na Strahov jsme dojeli v 7:32, abychom zahlédli odjíždějící 'navazující' autobus 143. Další jel možná za sedm minut, ale rozhodla jsem se raději pokračovat pěšky," popsala serveru Lidovky.cz Helena Švachová.

Podobnou zkušenost s novinkou takzvaných metrobusů zaznamenal cestující na Twitter:  "Metrobusy perfektně navazují... pokud tím je myšleno vždy vidět zavírající se dveře metra a odjíždějící soupravu.

Jak se vám cestuje?

Vážení čtenáři,

jak se vám cestuje s překopanými jízdními řády v Praze? Napište nám své postřehy na e-mail internet@lidovky.cz nebo nám můžete zaslat krátkou zprávu do 140 znaků na Twitter. Označte jí prosím hashtagem  #MHD.

Ani centru Prahy se zmatky nevyhnuly. " Na Hradčanské hlásí elektronická tabule, že tramvaj číslo 20 přijede za 4 minuty. To je podle jízdního řádu ok, jenomže chybička je v tom, že žádná dvacítka nepřijela ani za 6 minut, přijela za 10, a aby toho nebylo málo, tak přijely hned 4 dvouvozové tramvaje, čímž naprosto zahltily zastávku, která už tak byla přeplněná lidmi," popsal svou strastiplnou ranní jízdu cestující na Facebooku.

"Navrhuji přejmenovat jízdní řád na jízdní neřád," vtipkují cestující na Twitteru.

Vždyť to jede jinam

Nový jízdní řád počítá se zavedením 38 páteřních autobusových linek, takzvaných metrobusů, které mají ve špičce interval maximálně šest až osm minut. K metrobusům sváží cestující běžné a minibusové linky.

Nově jezdí také pět páteřních tramvajových linek s čtyřminutovým intervalem ve špičce, které doplňují čtyři páteřní svazky, kdy dvě linky jedou ve vytížených místech po stejné trase a na okrajích města se rozdělují.

Tam, kde autobusy jezdí zároveň s tramvajemi a metrem, jsou nově autobusové linky omezeny a lidé budou musí více přestupovat. To se týká například Evropské třídy či Plzeňské ulice. Zrušeny byly také tramvaje číslo 15, 19 a 21.

Autoři: