Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Konec muziky v Česku?

  11:11

Hudební průmysl je víc o byznysu než o entertainmentu, konstatuje v rozhovoru pro Hospodářské noviny bývalý šéf Sony Music Zbyněk Knobloch.

Tomáše Kluse můžete milovat, anebo nenávidět, každopádně byste ho však měli poslouchat. Třinecký písničkář by totiž mohl být posledním výkřikem českého hudebního průmyslu. Ten je natolik zaneřáděný všelijakými superstars a oslabený všudypřítomným pirátstvím, že by jej už nemusela vzchopit ani klusovsko-neckářovská kapačka. Alespoň to vyplývá z rozhovorů s jeho předními představiteli.

„Žádné zdejší firmě se nepodařilo v posledních dvou letech objevit, natož „brejknout“ nějakou osobnost,“ konstatuje v dnešním rozhovoru pro Hospodářské noviny bývalý ředitel české pobočky Sony Music Zbyněk Knobloch, nejdéle sloužící muž českého nahrávacího průmyslu. „Brejknutím umělce“ má Knobloch na mysli situaci, kdy výnosy z desky převýší do ní vložené náklady, a proto se do umělce vyplatí investovat. Průmyslu chybí dle Knoblocha především finance na systém pokus-omyl, který byl v devadesátých letech velmi populární.

Z úpadku českého hudebního průmyslu viní mimo jiné servery, jako je Uložto.cz, které leží gramofonovým i filmovým firmám v žaludku. A za řešení považuje zavedení transparentního trestu za krádež hudby. „Zákon by měl zabránit recidivě. A pokud z úložiště nezmizí opakovaně vyvěšená nahrávka, mělo by zmizet úložiště,“ míní Knobloch. Způsob, jak s pirátstvím zdárně bojovat, spatřuje bývalý šéf Sony Music také v digitální platformě iTunes. V nabídce applácké služby se slučuje kvalita s přijatelnou cenou, čímž pirátství ztrácí na atraktivitě. Nicméně přiznává, že například česká platforma MusicJet, kterou společnost Sony spoluzakládala, není natolik úspěšná, jak její tvůrci původně předpokládali.

Knobloch si však ani zdaleka nestěžuje pouze na piráty. Za žalostný stav hudebního průmyslu prý mohou rovněž česká rádia. „Všechna čtyři celoplošná rádia jsou vám na propagaci k ničemu. Dnes se už snad ani nevyskytuje situace, abyste přišel například do ČRo s novou kvalitní písničkou neznámého interpreta a dramaturg řekl, ano, budeme ji hárt,“ postěžoval si expert Hospodářským novinám. Nakonec však uhodil hřebíček na hlavičku hned v jedné ze svých úvodních vět: „Hudební průmysl je víc o byznysu než o entertainmentu.“

To ostatně potvrdil ČESKÉ POZICI i šéf Bontonlandu a producent Lešek Wronka, který objevil například Ewu Farnou a šéfuje mimo jiné i hudebním cenám Anděl. „Nabídka je špatná. Umělci moc netvoří. Vydavatelé neinvestují. Všichni si myslí, že koláče budou i bez práce,“ míní Wronka. A věří, že pokud se má český hudební průmysl zachránit, musí kvantitu opět nahradit kvalita. „Vydavatelé musejí rapidně změnit svůj přístup a začít investovat, jako každý správní investor, aby se jim peníze vrátily. Je to velká bída. Všichni teď čekáme, až Neckář vydá desku,“ prozradil producent. Problémem je, že Půlnoční euforie Václava Neckáře v současné chvíli připomíná spíš labutí píseň než vojenský pochod. Jedno je jisté již dnes – až přijde tma, nepomůže už ani Vaškův beránek.