Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Bém, Řebíček či Kindl pronikli do školní příručky

  10:15

Organizace Respekt institut přichystala pro učitele středních škol do nového školního roku podklady, jak učit o tuzemské korupci.

Pro politiky, o kterých se v příručce hovoří, to nebude nic ke chlubení. foto: © repro Korupce v ČR. Metodická příručka pro pedagogy středních školČeská pozice

Aktualizováno 3. září. Pro mnoho lidí je to sen: dostat se na učební stránky pro žáky základních nebo středních škol. Musíte být skutečný formát, abyste něčeho takového dosáhli. Nyní se to povedlo několika českým politikům. Možná se o nich už v nadcházejícím novém školním roce budou učit žáci středních škol.

Slouží jako názorné příklady aktérů korupčních kauz v České republice. Konkrétně: Bývalý pražský primátor Pavel Bém, pražský radní Rudolf Blažek (nebezpečí firem s nejasným vlastnictvím), bývalý ministr dopravy a majitel fotbalové Slavie Aleš Řebíček (předražené stavební zakázky), bývalý děkan Právnické fakulty Západočeské univerzity v Plzni Milan Kindl (klientelismus a politické konexe). Ocitli se v metodické příručce pro pedagogy středních škol nazvané Korupce v ČR, kterou vytvořila organizace Respekt institut (viz příloha PDF).  

„V rámci projektu Semináře o korupci pro studenty středních škol jsme připravili metodickou příručku o korupci. Metodika poskytuje souhrnné informace o korupci, jejích příčinách a důsledcích, výskytu v ČR či trestnosti, ale i konkrétní cvičení, hry a metodické návody na předávání problematiky korupce studentům,“ píší autoři příručky na webu organizace Respekt institut.

Výuka o české korupci je pedagogům navrhována v různých variantách. Buď jako samostatné modelové hodiny, jako dvouhodinový cyklus či jako takzvaný projektový den. „Pouze je důležité dbát na logiku návaznosti jednotlivých prvků a zdůraznění celospolečenských dopadů a možností minimalizace korupce (včetně toho, co mohou dělat sami studenti),“ píše se v doporučeních k jednotlivým variantám výuky.

Během protikorupční „nalejvárny“ by si studenti měli osvojit, co znamená pojem korupce, jak se v praxi projevuje, jaké jsou typy korupce a druhy úplatků, trestnost a vyšetřování korupce, ukázky konkrétních tuzemských kauz, oznamování korupce a minimalizace korupce a co pro to „mohu udělat já“. Součástí vyučování by měla být různá cvičení, diskuse či vyhledávání kauz na internetu.

Protikorupční příručka pro učitele středních škol je originální dílko a nápad, jak mezi studenty – kteří se teprve chystají ke svým prvním volbám - rozesít upozornění a rozšířit pocit odpovědnosti za politiky, které si zvolí. Mladší generace si jistě dobře rozumí s nástroji jako „Google“, takže by pro ně teoreticky mělo být snazší nepodlehnout laciným předvolebním vábničkám a o konkrétních kandidátech si něco vyhledat. S politiky, u kterých by vyskočila záležitost typu Opencard, by pak ve volbách mohli zúčtovat.