20. září 2011 14:11 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Poslední slova pilotů
Jak-42: nadávka a Andrjucha

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Trosky Jaku-42 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Trosky Jaku-42 | foto: Reuters
MOSKVA Do médií unikly záznamy z černé skříňky s přepisem rozhovoru pilotů před startem letounu Jak-42, který havaroval u ruské Jaroslavle. Na palubě stroje zahynuli i tři čeští hokejisté.

Podle odborníků jejich komunikace byla nestandardní a kroky posádky nekoordinované. Kapitán prý navíc v inkriminované chvíli předal řízení druhému pilotovi. Informuje o tom deník Komsomolská pravda.

Přepis části rozhovoru pilotů těsně před pádem letadla
kapitán: 74, 76
palubní inženýr: 74, 76
kapitán: Čas, světla, linie 190
kapitán: tři, čtyři, pět, nominál
palubní inženýr: V nominálu
palubní inženýr: Rychlost stoupá, parametry v normě 130, 150, 170, 190, 210
kapitán: Vzlétáme
palubní inženýr: 220, 230
druhý pilot: Check (potvrzení údaje), stabilizátor
kapitán: Vzletový, vzletový, stabilizátor
druhý pilot: Co děláš?
kapitán: Vzletový
palubní inženýr: Vzletový
kapitán: vulgární výraz
druhý pilot: Andrjucha!

Rozhovor pro list okomentoval zkušený ruský pilot Anatolij Knyšov, podle kterého posádka jednala chaoticky. "Čísla 74, 76 jsou hodnoty režimu motoru. Piloti se připravují na start. Letadlo na startovací dráze řídil kapitán. Zmiňuje rychlost 190, to je takzvaný bod rozhodnutí. Piloti buď vzlétnou, nebo ne. Pokud se před dosažením rychlosti 190 objeví nějaká porucha, musí stroj zastavit," vysvětluje Knyšov.  

Stroj nestaroval ve vzletovém režimu
Potom kapitán odpočítává vteřiny, dokud motory nedosáhnou takzvané nominální hodnoty, tedy režimu plného výkonu. Podle Knyšova však v tomto režimu startují letadla jen ve výjimečných případech a jen za předpokladu, že stroj je prázdný.


Když letadlo dosáhne rychlosti 210, stroj by se měl odlepit ze země, ale kapitán v tuto chvíli nepochopitelně mění nominální režim na vzletový. Proč to udělal tak pozdě, není jasné.

Letecká havárie

"220, 230 –to je rychlost, kdy už letadlo muselo vzlétnout. Kapitán měl přitáhnout knipl, ale v z dalších slov vyplývá, že se tak nestalo. Namísto toho, aby se letadlo pozvolna odlepilo od země, stroj jen nadskočil. Zmínky o stabilizátoru vypovídají o tom, že se zřejmě řízení zablokovalo", dodal Knyšov. Mezinárodní letecký výbor uvedl, že stroj "něco brzdilo", informaci o zatažené palubní brzdě však vyloučil.

Lidovky.cz, jvJana Vrubelová
  • 1Diskuse


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.