Podle odborníků jejich komunikace byla nestandardní a kroky posádky nekoordinované. Kapitán prý navíc v inkriminované chvíli předal řízení druhému pilotovi. Informuje o tom deník Komsomolská pravda.
kapitán: 74, 76 |
palubní inženýr: 74, 76 |
kapitán: Čas, světla, linie 190 |
kapitán: tři, čtyři, pět, nominál |
palubní inženýr: V nominálu |
palubní inženýr: Rychlost stoupá, parametry v normě 130, 150, 170, 190, 210 |
kapitán: Vzlétáme |
palubní inženýr: 220, 230 |
druhý pilot: Check (potvrzení údaje), stabilizátor |
kapitán: Vzletový, vzletový, stabilizátor |
druhý pilot: Co děláš? |
kapitán: Vzletový |
palubní inženýr: Vzletový |
kapitán: vulgární výraz |
druhý pilot: Andrjucha! |
Rozhovor pro list okomentoval zkušený ruský pilot Anatolij Knyšov, podle kterého posádka jednala chaoticky. "Čísla 74, 76 jsou hodnoty režimu motoru. Piloti se připravují na start. Letadlo na startovací dráze řídil kapitán. Zmiňuje rychlost 190, to je takzvaný bod rozhodnutí. Piloti buď vzlétnou, nebo ne. Pokud se před dosažením rychlosti 190 objeví nějaká porucha, musí stroj zastavit," vysvětluje Knyšov.
Stroj nestaroval ve vzletovém režimu
Potom kapitán odpočítává vteřiny, dokud motory nedosáhnou takzvané nominální hodnoty, tedy režimu plného výkonu. Podle Knyšova však v tomto režimu startují letadla jen ve výjimečných případech a jen za předpokladu, že stroj je prázdný.
Když letadlo dosáhne rychlosti 210, stroj by se měl odlepit ze země, ale kapitán v tuto chvíli nepochopitelně mění nominální režim na vzletový. Proč to udělal tak pozdě, není jasné.
Letecká havárie |
"220, 230 –to je rychlost, kdy už letadlo muselo vzlétnout. Kapitán měl přitáhnout knipl, ale v z dalších slov vyplývá, že se tak nestalo. Namísto toho, aby se letadlo pozvolna odlepilo od země, stroj jen nadskočil. Zmínky o stabilizátoru vypovídají o tom, že se zřejmě řízení zablokovalo", dodal Knyšov. Mezinárodní letecký výbor uvedl, že stroj "něco brzdilo", informaci o zatažené palubní brzdě však vyloučil.