Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Postrach chodců? Terénní vozy, zranění jsou vážnější

Česko

  22:21
PRAHA - Nehoda herečky Deany Horváthové Jakubiskové a červencový střet zpěvačky Dary Rolins mají jednu zajímavou podobnost. Obě ženy řídily podobný typ vozu – terénní auto.
SUV (ilustrační foto)

SUV (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Tedy typ, proti kterému dlouhodobě brojí Evropská unie. A to právě kvůli tomu, co se oběma celebritám stalo. Auta s vysoko položeným nárazníkem, tedy „teréňáky“ i jejich kříženci s označením SUV, dokážou totiž zabít chodce daleko snadněji než auta s nižším podvozkem.

„Kvůli výšce karoserie terénních vozidel a vozidel SUV dojde v případě střetu s chodcem k nárazu nikoliv do nohou, ale do oblasti břicha nebo pánve chodce. To je umocněno i rámem, často montovaným na přední části vozidla,“ píše se ve zprávě Evropské rady dopravní bezpečnosti z minulého roku.

VÍCE O OBOU NEHODÁCH

Unie proti podobným vozům dokonce i zakročila. Výrobcům zakázala, aby na ně montovali přední rámy, které jsou pevně uchycené na kostře automobilu. Podle nových pravidel musí být rámy upevněny jen na karoserii, aby se v případě střetu s chodcem mohly uvolnit.

Riskantnější jízda

Zpráva EU si všimla také stylu řízení šoférů těchto aut. „Řidiči SUV často spoléhají na vysokou úroveň bezpečnosti svých vozidel. Jedou riskantněji, často překračují nejvyšší dovolenou rychlost s vědomím, že se jim v takto konstruovaném autě nemůže nic stát,“ stojí ve zprávě.

Bruselští úředníci svým varováním české řidiči příliš neovlivnili. Ti si totiž terénní auta a vozy SUV kupují čím dál víc. Ukazuje to statistika Svazu dovozců automobilů. V roce 2009 bylo těchto aut v Česku registrováno 13 200, během loňského roku jich přibylo 19 tisíc a od ledna do září letošního roku se jejich počet rozrostl o dalších sedmnáct tisíc.

INFOGRAFIKA:

„Je to módní trend současné doby. Lidi mají ta auta rádi, protože jsou masivní, cítí se v nich bezpečně a mají z nich dobrý výhled. Problém je, že většina terénních automobilů nejezdí po horách, kam patří, ale ve městech,“ řekl LN předseda svazu dovozců Pavel Tunkl.

Zakazovat a upravovat tato auta, aby byla pro chodce bezpečnější, je ale podle něj absurdní. „Nejde vymyslet karoserie, která člověka nezraní. Nehodě se musí hlavně zabránit a předejít jí,“ dodal.

Autor: