4. října 2007 23:39 Lidovky.cz > Zprávy > Názory

Pozor na extrémy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 29Diskuse
Studenti (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Studenti (ilustrační foto) | foto: Hynek Glos, Lidové noviny
PRAHA V Česku se řeší zásadní otázka: Je důležitější, co se žáci učí, nebo jak se učí? Řekněme rovnou: Ten, kdo si myslí, že ví, co by se měli učit, nejspíš trpí přehnaným sebevědomím. Množství poznatků a informací roste totiž v posledním století takovou rychlostí, že se stejně lze naučit jen zanedbatelnou část toho všeho.
A je otázka, jestli je někdo schopen určit a nacpat do osnov právě tu nejpodstatnější.

Reforma českého školství jde správným směrem, když zdůrazňuje jiné věci než encyklopedické znalosti. Ve světě už na to přišli dávno. Namísto výčtu národních nebo světových klasiků obracejí pozornost žáků k pochopení třeba jen jednoho z nich. Půl roku s nimi rozebírají Zolu, nabádají je, aby zkoušeli psát jako on nebo aby se stali jeho kritiky, ale Balzaka či Maupassanta jim klidně zatají. Ať si je najdou sami, stačí, když je naučíme, jak na to...

No, připusťme, že všichni si je nenajdou. Znám mladou Američanku s bakalářským titulem ze solidní univerzity, která svým českým vrstevníkům závidí, že je hned tak nějaké jméno klasika nepřekvapí. Ji ano.

Na druhou stranu umí věci, které česká škola neučí: rychle se orientovat v každém novém prostředí, hledat podstatu problémů a hlavně – věřit si.

Debata o tom, kdo je na tom líp, jestli ti, co se učili pořadí římských císařů, nebo ti, kdo psali eseje na téma „jak si představuji všední den občana starého Říma“, je ovšem legitimní. Už kvůli tomu, abychom se nedostali z jednoho extrému do druhého, což při reformách vždy hrozí.

Například v některých severských zemích už se nějakou dobu ozývají hlasy, jestli by nebylo přece jen rozumné sem tam nějaký ten chronologický přehled či výčet žákům poskytnout a možná je i požádat, jestli by nebyli ochotni zběžně si jej osvojit. Aby se v těch esejích neutopili.

Česká reforma už probíhá na základních školách a začíná dostávat podobu i na školách středních. Někteří učitelé jsou z toho rozpačití, někteří dokonce volají na poplach: naši žáci už nebudou nic umět! Jiní jen v klidu mění názvy předmětů, aniž by se dotkli jejich náplně. Jedna věc je ale jasná: kdo chce učit jinak než dřív, už může. Kdo chtít nebude, toho stejně nikdo nepřinutí.
  • 29Diskuse
Radka Kvačková

Autor

Radka Kvačkováradka.kvackova@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy
Vedoucí ekonomického oddělení

Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy
Hl. m. Praha, Středočeský kraj

Najdete na Lidovky.cz